• pcalma

Bipolär sjukdom hos barn?

Har idag fått veta att min dotter med största sannolikhet får diagnosen ADHD och bipoläs sjukdom, när hon utreds igen.
    ( Har nu en annan diagnos)
    Någon som har erfarenheter? Kunskaper? Jag har letat efter info på nätet men hittar inget..
    tacksam för allt!

Mamma till Orkidé-barn
  • Svar på tråden Bipolär sjukdom hos barn?
  • LittleMsSunshine

Bipolärt sydrom är mer känt som manodepression där personen växlar mellan att vara manisk och djupt deprimerad.. Vad jag vet finns det inget specifikt som heter bipolär sjukdom, utan det är ett syndrom. Sök på det så kommer du att hitta massor, det finns även många bra böcker om sjukdomen.

• pcalma

Tack för svar!
    Jag har googlat men hittar inget om barn. det är annorlunda då..

Mamma till Orkidé-barn
  • gohappy

Saxad del i wikipedia..det enda som det stod något om barn!

Det har diskuterats i facklitteraturen huruvida bipolär sjukdom kan iakttagas hos barn. Kliniska iakttagelser inom barnpsykiatrin och djupintervjuer med vuxna patienter och deras närmaste anhöriga tyder på att det kan förekomma, dock sällan av så allvarligt slag som hos vuxna. Svängningarna hos barn förefaller oftast tolkas som anpassningsstörningar

Dom 4 finaste underverken har jag äran att vara mamma till.
  • ääni

Något som kanske kan vara uppmuntrande är att en stor del av de barn som får diagnosen ADHD inte uppfyller symtomen när de är vuxna.

• LittleMsSunshine

jag har läst en hel del om nipolärt symdrom och det är i regel ingen diagnos man sätter på barn, det är först när tonåren äröver som kan kan sätta en diagnos så det kanske inte hanldar om manodepression.. det bästa är nog att du ringer och pratar med en läkare för att kunna få det förklarat för dig ordentligt

• Pingela

Hejsan!

Hur gammalt är ditt barn? Jag har bipolär sjukdom "Manodeppesiv". Jag fick diagnosen -06. Det finns en förening som heter Balans. Jag tror att det vanligaste är att man får sjukdomen i tonåren. Det finns information!!! Ring Balans och låt dem vägleda dig. Jag har ett bra liv och en bra relation med man, familj och vänner. Jag har återhemtat mig efter fruktansvärda depressioner och manier och uppskattar verkligen att vara frisk. Jag måste tänka på sova ordentligt och passa mig för negativ stress. Bipolär sjukdom är mycket vanligare än man tror.

Mvh, Pingela

• pcalma

Tack för svar!!
    Dottern är 4,5 år!
    Hon fick vid 3,5 års ålder diagnosen "Genomgripande komcentrations o uppmärksamhetstörning UNS med beteendestörning, perceptuella störningar, oflexibilitet samt grav sömnstörning"
    Hon har alltid varit extremt rutinbunden o gör hon en sk EN gång så är det rutin. Hon har flera stora utbrott varje dag. Dessa beror på att maten inte passar, att hon inte får hoppa i soffan, strypa sin lillebror, att nallen trillar ner från cykelsadeln etc.. Det går inte att förekomma sådana saker. Har nallen remlat ner är härdsmältan ett faktum, o det går inte att reparera..
    Hon har ett veckoschema o ett dagsschema. Vi lever inrutat o tullar INTE på rutinerna eller strukturen. Hon har timstock som vi förbereder med, samt med bilder.
    Vi har BUP hemma varje vecka, en eftermiddag. Det för att vi hjälp med HUR vi ska hantera olika situationer i hemmet (Det finns 3 barn till varav 2 har ADHD) Vi får lovord från BUP o de vet inte heller vad mer som finns att göra.. Vi gör allt detta som amn "ska". M är VÄLDIGT svängig i humöret. Det går på en tiondels sekund. Från att varit tokglad o sprungit i hoppat o skrattat till att PANG bli skogstokig.
    Igår träffade jag läkaren i NP-teamet på BUP. Hon har varit med under hlea resans gång med barnen, sen 2005.
    Hon sa att M ska utredas igen till nästa höst (det visste vi, hon var så liten vid förra utredn) och då sätter vi med största sannolikhet diagnosen ADHD och bipolär sjukdom, det är jag övertygad om.
    Vi ska medicinera med en låg dos med Risperdal för att få ner topparna på humöret, få en jämnare nivå!!

Mamma till Orkidé-barn
  • Fiatuss2

Hej pcalma!
    Jag har en pojke på 12 år med diagnos ADHD+ bipolär.
    Sonen fick sin bipolära diagnos när han var 11 år och det tyckte jag var tidigt...
    Tyvärr så finns det inte mycket att läsa om dessa barnen, hoppas ni får all hjälp ni behöver för att hon (ni) ska må bra.
    Sonen äter Risperdal (tror att jag har skrivit det innan någonstans) och Litium + Metformin för viktuppgång med Risperdal.

Svar på tråden Bipolär sjukdom hos barn?