• TheMother

Bilstol i Skoda Fabia

Ska iväg på fredag och prova ut bilstol till sonen. Vi har en Skoda Fabia (kombi) och jag undrar nu vad ni andra har för bilstol i era Fabior. Risken finns att sonen kommer bli ganska lång och jag vill ha honom bakåtvänd till han är minst 4 år så stolen bör inte vara allt för liten. 
    Vi kommer antagligen att montera den i framsätet först för att sedan flytta den till baksätet.

Nån som har tips på bra stol som passar till Skoda Fabia?

Mamma till Anton 080920
  • Svar på tråden Bilstol i Skoda Fabia
  • sol1

jag hade en britax freway och en akta comfort i våran skoda funkade alldeles utmärkt

• TheMother
    sol1 skrev 2009-02-18 07:49:20 följande:
    jag hade en britax freway och en akta comfort i våran skoda funkade alldeles utmärkt
    Freway finns dock inte kvar väl? hittar den inte på hemsidan.
    Mamma till Anton 080920
  • sol1
    TheMother skrev 2009-02-18 07:58:41 följande:
    Freway finns dock inte kvar väl? hittar den inte på hemsidan.
    britax hi-way är nog den som är mest lik så den borde passa också. men det är ju bara åka till en butik som säljer dessa stolar å be att få prova dem i bilen innan du bestämmer dig.
  • TheMother
    sol1 skrev 2009-02-18 08:38:42 följande:
    britax hi-way är nog den som är mest lik så den borde passa också. men det är ju bara åka till en butik som säljer dessa stolar å be att få prova dem i bilen innan du bestämmer dig.
    Jo, det blir ju att göra det. Tänkte bara om jag kunde få tips på stolar som andra fått att passa i Fabia, så vi har nån aning om vad vi ska testa :)
    Mamma till Anton 080920
  • hallon80

Vi har haft en akta cosmic i vår fabia...i baksätet...duger bra så länge barnets ben inte är för långa...vi märkte nu på slutet innan vi byta bil att det va lite trångt...Har dock aldrig haft honom fram så vet inte hur det hade varit.

Mina älsklingar A & F
  • TheMother
    hallon80 skrev 2009-02-18 08:47:49 följande:
    Vi har haft en akta cosmic i vår fabia...i baksätet...duger bra så länge barnets ben inte är för långa...vi märkte nu på slutet innan vi byta bil att det va lite trångt...Har dock aldrig haft honom fram så vet inte hur det hade varit.
    Hur gammal var han när ni bytte?
    Mamma till Anton 080920
  • Joico

Om ni tror att han kommer väga "mycket" också så ska ni nog inte välja en Akta, dom är bara till 18kg i baksätet men 25kg i framsätet. Varför ska ni flytta den till baksätet sen? Om ni tror att han kommer bli lång så är framsätet oftast bättre, eftersom där finns mer benutrymme.
    Britax Two way och Britax Multi-tech är de stolar med högst rygg. Multi-techen tar nog lite större plats.
    Båda är vändbara stolar men bara Multi-techen är mer passande som framåtvänd stol. Two way'en rekommenderas inte som framåtvänd stol.

• TheMother
    Joico skrev 2009-02-18 11:04:04 följande:
    Om ni tror att han kommer väga "mycket" också så ska ni nog inte välja en Akta, dom är bara till 18kg i baksätet men 25kg i framsätet. Varför ska ni flytta den till baksätet sen? Om ni tror att han kommer bli lång så är framsätet oftast bättre, eftersom där finns mer benutrymme. Britax Two way och Britax Multi-tech är de stolar med högst rygg. Multi-techen tar nog lite större plats.Båda är vändbara stolar men bara Multi-techen är mer passande som framåtvänd stol. Two way'en rekommenderas inte som framåtvänd stol.
    Att vi nog kommer flytta bak honom har väl mest med att göra att vi själva vill slippa åka i baksätet. Funderar även på en långresa i sommar redan och då vore det skönt att slippa sitta i baksätet.
    Just ja, det är ju den gränsen på en del (inte all väl?) att det är 18kg i baksätet och 25kg fram.
    Är nog bäst att åka in och testa och testa. Tur att vi ska in på dagen då det är mindre med kunder i affären så man kan lägga beslag på en säljare :)
    Mamma till Anton 080920
  • Joico

Ni märker ju hur det blir med utrymme om inte annat blir det jättetrångt bak, så kanske ni får flytta fram honom ändå. Men böjda ben är inte farligt, och påverkar inte säkerheten! Barn kan ju sitta på huk eller på knä hur länge som helst

Nej det gäller inte alla.. de äldre stolarna har jag ingen större koll på, men dom nya så gäller 18kg bak och 25kg fram för alla utom Duologic (den gäller 18kg fram och bak)

TheMother skrev 2009-02-18 11:42:00 följande:
    Att vi nog kommer flytta bak honom har väl mest med att göra att vi själva vill slippa åka i baksätet. Funderar även på en långresa i sommar redan och då vore det skönt att slippa sitta i baksätet. Just ja, det är ju den gränsen på en del (inte all väl?) att det är 18kg i baksätet och 25kg fram. Är nog bäst att åka in och testa och testa. Tur att vi ska in på dagen då det är mindre med kunder i affären så man kan lägga beslag på en säljare :)
  • hallon80
    TheMother skrev 2009-02-18 09:11:42 följande:
    Hur gammal var han när ni bytte?
    Vi bytade bil för en månad sen och då va sonen 2.5 år.
    Nu har vi ju en lättviktare till son så tror han kan sitta bak ett bra tag till!
    Mina älsklingar A & F
  • TheMother
    hallon80 skrev 2009-02-18 13:29:21 följande:
    Vi bytade bil för en månad sen och då va sonen 2.5 år. Nu har vi ju en lättviktare till son så tror han kan sitta bak ett bra tag till!
    Okej.

Tack alla för hjälpen!
    Mamma till Anton 080920
  • Adventuredad

Med Fabia kan det var svårt att nå ned till golvet med Hi-Ways stödben. Både fram och bak. I alla fall i de Fabia man har i Tyskland (vet inte om de är annorlunda). Men stolen är godkänd både med och utan ben så det spelar mindre roll

• TheMother
    Adventuredad skrev 2009-02-18 21:50:08 följande:
    Med Fabia kan det var svårt att nå ned till golvet med Hi-Ways stödben. Både fram och bak. I alla fall i de Fabia man har i Tyskland (vet inte om de är annorlunda). Men stolen är godkänd både med och utan ben så det spelar mindre roll
    Jag mailade Britax om detta eftersom det i instruktionsboken står att Hi-way endast är godkännd med stödbenet och det de skrev om att dn är godkänns utan stödben stämmer inte.

Detta var svaret jag fick:

En Hi-Way måste alltid monteras med sitt stödben så att det är nere i golvet, det är detta man kallar att stolen är ”friståene utan stöd”. Stolen skall alltså monteras med vikten på stödbenet och inget annat så som instrumentbrädan eller framförvarande stol.

Efter du har monterat stolen i t.ex baksätet kan du dra tillbaka framförvarande stol så att det nuddar Hi-Way stolen men att det fortfarande är stödbenet som bär upp tyngden på stolen.

Varför det stå som det gör i instruktionsboken är just för att allt för många tycker att stolen står säker om jag bara ”kilar”/lutar den mot instrumentbrädan/framförvarande stol och att man då inte behöver stödbenet. Stolen är inte säker med den monteringen. Därav kom det fram att det är bättre att skriva att den inte får luta mot något så minimerar vi risken att den monteras fel.

Den får alltså nudda framförvarande men inte mer än så.

Mamma till Anton 080920
Svar på tråden Bilstol i Skoda Fabia