Adventuredad skrev 2009-02-18 21:50:08 följande:
Med Fabia kan det var svårt att nå ned till golvet med Hi-Ways stödben. Både fram och bak. I alla fall i de Fabia man har i Tyskland (vet inte om de är annorlunda). Men stolen är godkänd både med och utan ben så det spelar mindre roll
Jag mailade Britax om detta eftersom det i instruktionsboken står att Hi-way endast är godkännd med stödbenet och det de skrev om att dn är godkänns utan stödben stämmer inte.
Detta var svaret jag fick:
En Hi-Way måste alltid monteras med sitt stödben så att det är nere i golvet, det är detta man kallar att stolen är ”friståene utan stöd”. Stolen skall alltså monteras med vikten på stödbenet och inget annat så som instrumentbrädan eller framförvarande stol.
Efter du har monterat stolen i t.ex baksätet kan du dra tillbaka framförvarande stol så att det nuddar Hi-Way stolen men att det fortfarande är stödbenet som bär upp tyngden på stolen.
Varför det stå som det gör i instruktionsboken är just för att allt för många tycker att stolen står säker om jag bara ”kilar”/lutar den mot instrumentbrädan/framförvarande stol och att man då inte behöver stödbenet. Stolen är inte säker med den monteringen. Därav kom det fram att det är bättre att skriva att den inte får luta mot något så minimerar vi risken att den monteras fel.
Den får alltså nudda framförvarande men inte mer än så.