• DamnCat

Kissat i sängen, rengöra madrass?

Min dotter (5 år i maj) kom in nu på morgonen och sa att hon kissat i sängen. Sist hon gjorde det var väldigt länge sedan och då funkade mitt gamla tricks för att rengöra madrassen i hennes säng men nu har hon kissat mer så det luktar fortfarande kiss i madrassen trots mina försök att få den ren/luktfri.

Madrassen vi har är en sådan med ett yttertyg med blixtlås, det håller jag på att tvätta nu i tvättmaskinen... Men själva madrassen är ju helt indränkt med kiss och det är den doften jag inte får bort. Någon som har något tips på vad jag kan göra? Släpa ut den i badkaret och dränka den med vatten och rengöringsmedel eller?

• Svar på tråden Kissat i sängen, rengöra madrass?
  • ebben

ojoj.svårt. jag vet ej-tycker aldrig man får bort kisslukt annat än att tvätta...o en madrass är svår!
    köp plastad frotte o ha i alla sängar-bra då barnen får magsjukor med...
    hoppas det går bra annars får du köpa ny madrass

• Birgitta2

Dränk den med ättika. Det gör man när katter kissat på madrassen. Det stinker verkligen ättika ett tag, men kanske man kan stå ut med det. När den lukten försvinner finns heller inte lukten av kiss. Annars blir det nog att köpa en ny madrass, och använda plastfrotté som överdrag under lakanet.

• DamnCat
    Birgitta2 skrev 2009-02-18 08:53:22 följande:
    Dränk den med ättika. Det gör man när katter kissat på madrassen. Det stinker verkligen ättika ett tag, men kanske man kan stå ut med det. När den lukten försvinner finns heller inte lukten av kiss. Annars blir det nog att köpa en ny madrass, och använda plastfrotté som överdrag under lakanet.
    Tack för tipset! Ska man först dränka med ättika och sedan med vatten efteråt eller det är bara ättika som gäller?
  • Birgitta2

DamnCat skrev 2009-02-18 09:24:41 följande:

Tack för tipset! Ska man först dränka med ättika och sedan med vatten efteråt eller det är bara ättika som gäller?
    Enbart ättika... inget vatten. Ställ gärna ut den på balkong/uteplats så den får vädra ut ordentligt. För det stinker!
  • DamnCat
    Birgitta2 skrev 2009-02-18 09:25:23 följande:
    DamnCat skrev 2009-02-18 09:24:41 följande: Enbart ättika... inget vatten. Ställ gärna ut den på balkong/uteplats så den får vädra ut ordentligt. För det stinker!
    OK, tackar än en gång :) Tur vi har ättika hemma så då kör jag i gång direkt!
Svar på tråden Kissat i sängen, rengöra madrass?