• LitenIsa

Det knäppte i höften på läkarundersökningen...

Min 6 veckors var på läkarundersökning igår och när de böjde benen så knäppte det i höften på höger sida. Genast rusar ju tankarna iväg till gipsskenor, operationer och plastbyxor (typiskt orolig mamma ). Väntar nu på remiss till ortopeden.

Är det vanligt att de inte känner något på kontrollen då de är nyfödda för att sedan upptäcka det senare? Är det någon som blivit skickad på vidare kontroll där det sedan visade sig vara falskt alarm? Lite pepptalk är jag i behov av nu... Någon som har lugande ord?

• Svar på tråden Det knäppte i höften på läkarundersökningen...
  • Maria V

På båda mina barn har dom upptäckt höftledsluxationen vid födseln. Dels så kollade dom noga eftersom att jag själv hade svår snå när jag föddes. Men ibland så kan dom hittad det senare. Men det är inte nå som är farligt. Det går att få hjälp och på båda mina har det blivit helt bra. Det som är att när man hittar det senare så kan man behöva gipsas. Men inte alltid. Det finns annars skenor som barnet får ligga i. Men det är jätte bra att du får komma till ortopeden. Skriv och tala om hur det går.

Wilma 070313 Hjalmar 080724
  • milimina

det behöver inte vara nåt. junior hade också knäppljud i höften men ulet visade inget. den här bebisen knäpper också massor i magen men det är nog mer att den har lite ledvätska än höftlux

♥junior 0608♥bäfsen bf 090302♥ snart blir det bebis!!!
  • LitenIsa

Så det kan knäppa utan att det är något alltså? En del kan ju knaka sina fingrar och själv kan jag knäcka med nacken, kanske är det hon har ärvt fast det knäpper i hennes höft .

Känns jobbigt att behöva vänta på remissen. OM de nu misstänker något vore väl det bästa att åtgärda det så fort som möjligt?

Maria v: Var dina barn tvungna att ligga i skena? Eller kan det "läka" av sig sjävt? De är alltså ärftligt? Eftersom du hade det och bägge dina barn fick det? Skönt att dem är bra nu iallafall.

• Spartacus

bebisar kan liksom vuxna knaka i lederna! men det är lite läskigt och oroande, det håller jag med om

malin har knakat i armar och ben om vartannat, man känner sig som en massmördare men det behöver ju itne skilja sig från våra knak.

• Ruggugglan

När min dotter var dryga året så tyckte jag att det knäppte i hennes höft. Men läkaren sa att det var okej och att det kan knäppa där precis som på andra ställen. Som i fingrarna mm. Så det behöver ju inte vara ngt som är fel Men skönt att ni fått remiss. Då slipper man ju oroa sig.

• paloma84

På läkarkontrollen på BB knäckte det i vår dotters höfter. Vi fick en tid på AstridLindgrens barnsjukhus hos ortopeden flera veckor senare.

Då visade det ingenting!

De sa att småbarn har större chans att knäcka i lederna och att de kollar upp alla fall pga risk för höftleds luxation.

Det som däremot störde mig var att vi frågade om det var något vi skulle tänka på innan vi lämnade bb. Nej, sa läkaren.
    3 dagar senare fick vi åka tilbaka till Sös för att träffa en barnmorska, då vi åkte hem så tidigt efter förlossningen.
    Då skulle vi mäta o väga, så jag tog av vår dotter blöjan och lyfte i hennes ben som man brukar.
    Då sa hon att vi ej bör ta i hennes ben utan vi borde lyfta upp direkt under rumpan pga av risken av höftleds luxation.

Det gjorde mig arg! Varför hade de inte sagt det?

• LitenIsa

Verkar ju osm att det är flera som har varit med om att det inte är något alls när det kollas upp en gång till.

klart det känns tryggt att de är noggranna och att vi får träffa en ortoped men samtidigt känns det mycket mer allvarligt när man får remiss till barnortopeden och jag blir mer nervös .

Jaja, får se vad de säger när vi väl kommer dit. De skulle skicka en tid rätt snabbt sa de. Och läkaren som kollade på henne igår TRODDE inte det var något alls men fr säkerhetsskull så ville hon kolla ipp henne extra.

• stinur

Vår dotter hade också knäppning i höften så vi fick göra ultraljud av hennes höft. Det visade inget utan var kanske någon nerv som gjorde att det knäppte. Blev kallade igen efter ett halvår för säkerhets skull men det visade fortfarande inget. Så det behöver inte vara nåt, men klart att man oroar sig i alla fall. Hoppas det löser sig för er!

• Maria V
    LitenIsa skrev 2009-02-18 09:24:55 följande:
    Så det kan knäppa utan att det är något alltså? En del kan ju knaka sina fingrar och själv kan jag knäcka med nacken, kanske är det hon har ärvt fast det knäpper i hennes höft .Känns jobbigt att behöva vänta på remissen. OM de nu misstänker något vore väl det bästa att åtgärda det så fort som möjligt? Maria v: Var dina barn tvungna att ligga i skena? Eller kan det "läka" av sig sjävt? De är alltså ärftligt? Eftersom du hade det och bägge dina barn fick det? Skönt att dem är bra nu iallafall.
    Min barn fick ligga i skena i 6 veckor. Det är den minsta tiden som man ska ligga. Själv så fick jag ligga i 3 månader. Ofta så läker det inte av sig själv utan man måste ha skena. Det är ärftligt och om man har barn som ligger länge i säte så kan det oxå spela in. Sedan så är det vanligare på flickor än pojkar.
  • Nilli

Hej! Min son hade skena i 6 veckor. Vid fösta läkarkontrollen på BB märkte läkaren inget när de kollade höfterna. En vecka senare på återbesöket tyckte de att det knäppte i höften, fick remiss till ortopeden direkt, två dagar senare var vi där. Läkaren var osäker på lux, inget ultraljud gjordes men satte skena ändå för säkerhets skull. Bar livrädd att det var jag som gjort något fel, jag frågade om jag kunde orsakat luxationen när jag bytt blöja o.s.v men de sa att den funnits sedan födseln och att det inte skulle gå att orsaka vid vanlig omvårdnad. Har heller aldrig hört i efterhand att man inte ska kunna lyfta i benen för att en en luxationen ska kunna uppstå. Vi ska på återbesök till ortopeden nu på fredag och hoppas att allt är som det ska. Hoppas att det blir bra för er, verkar ju inte behöva vara något, många i tråden som det knäppt för men inte varit någon lux. Bra att det blir utrett ordentligt iallafall.

• LitenIsa

Idag har Saga varir hos ortopeden och allt gick jättebra. Han klämde och kände och sa att hon var lite ovanligt stel i ena höften men att det antagligen inte var något vi behövde oroa oss över.

Behövde ingen skena men ska tillbaks om en mån på ett extra UL bara för att kolla så allt är bra. Känns otroligt skönt *andas ut*.

• LitenIsa

uppdarerar lite och frågar om fler erfarenheter.

Var på UL igår och när det kände på henne sa de att hon helt klart hade en luxation men de valde att inte sätta skena på henne då han tyckte (som jag förstod av en otroligt stressig läkare) att hon var för stor (2½ mån). Vi ska nu tillbaks om 1 mån för nytt UL och sedan röntgen när hon är 6-8 mån.

Vad jag däremot inte fattar är varför de inte gör något på en gång om hon nu har en luxation. Någon som har några kloka svar?

• Maria V

Hittar man en luxation senare så brukar man gipsa benen. Men konstigt att dom inte gjorde nå alls. Om man inte gör något så finns det ju en risk att man kan bli låghalt. Men hoppas att det kan läka av sig själv. Skriv gjärna å berätta hur det kommer att gå.

• LitenIsa

Har nu via ett annat forum fått svar av en ortoped Kopierar in hennes svar här:

Förmodligen för att höftleden var instabil (gick att rubba ur läget) men låg på plats. Det är skillnad om den ligger ur led.
    Det brukar rätta till sig av sig själv eftersom höftleden blir mer och mer stabil eftersom barnet växer. Därför vill man följa det med ultraljud och senare röntgen när skelettet har förkalkats såpass att man kan se något på röntgen.

Cilla
    ortoped

Ursprungligen postat av LitenIsa
    Kan en luxation växa bort av sig själv?

Sen förstår jag inte riktigt vad han menar med att han känner den men det ser fint ut på UL?

Svar: Är höften luxerad, dvs ligger ur led, kommer den inte att växa tillbaka i rätt läge av sig själv. En luxerbarhet däremot, att man kan få ur den helt eller delvis från "rätt" läge, brukar stabilisera sig med tiden.

Den som undersökte såg förmodligen att höftleden låg rätt, men kunde känna hur den gick att rubba ur läget, dvs att den var instabil.

• LitenIsa

Det förklarar ju varför alla som böjt och klämt på henne har känt någon men det såg inte så farligt ut på UL.

Jag uppdaterar tråden när vi varit på nästa undersökning så får ni veta vart det slutar .

Svar på tråden Det knäppte i höften på läkarundersökningen...