• Floff

Mama Mia söder eller Liljeholmens MVC? Hjälp!

Usch jag vet inte vad jag ska välja.. Ringde och bokade tid på Liljeholmen igår, men sen har jag läst så himla mycket positivt om Mama Mia söder att jag funderar på att byta.

Vilka är bäst?
    Får man byta?
    Blir de arga om man ringer och avbokar?

• Svar på tråden Mama Mia söder eller Liljeholmens MVC? Hjälp!
  • LillaEm

Jag gick på Mama Mia och där är ju så mysigt och bra personal! Klart du kan avboka, ingen blir arg. Du väljer utifrån dig själv!

• Siriva

Du har rätt att välja vilken MVC du vill.
    Kolla gärna upp hur det är med garanterad plats på vissa BB.
    Jag vet att reglerna har ändrats sedan jag var gravid. Men om du har specifikt önskemål om BB KAN val av MVC spela roll (om de inte har ändrat det !!)

Kolla vad de har för kurser och gruppträffar (det kan skilja sig mycket från olika MVC).
    Sedan kan ju läget avgöra. Närhet till bostaden behöver inte vara en fördel. Bra läge till och från jobbet, eller nära jobbet, bra parkering i närheten etc kan vara bra att tänka på.

Det viktigaste är väl att välja en MVC som motsvarar dina behov. Om du inte känner att du har en massa krav så spelar det faktiskt inte så stor roll vilken du väljer.

Jag tycker inte du ska vara orolig för att de blir "sura" om du avbokar. Speciellt inte om du inte varit på första kontrollen än.

• eec82

Jag har trivts vldigt bra på mama mia söder, men kn tillägga att jag inte gillade detas förberedande förlossningskurs, den gav mig ingenting. Samt i efterhand skulle jag valt att gå på sös så man har garanterad plats. Då jag nästan inte fick föda på sös pga platsbrist. Är inte de man vill tänka på då värkarna startat att man kan behöva åka en bra bit för att komma in.

Men klart du kan avboka utan problem. :)

• Floff

Om man bortser från BB-plats då, hur blir det efter födseln? Sambon är lite orolig att man ska bli "låst" till Mama Mia och att det blir jobbigt att sätta sig i bilen/på t-banan med lilla pyret om man behöver åka till BVC..

• eec82

du får välja BVC själv. Jag valde barnängen som e närmst mig. Du blir inte låst alls.

• Siriva

det är bara en kontroll veckan efter födseln som vi gjorde på MVC med vår son. (debut för t-banefärd 5 dagar gammal) De övriga kontrollerna som gäller mamman är inte så många.
    I övrigt är det BVC som har hand om barnet. BVC går man till oftare och då är närhet till hemmet viktigt tycker jag. Fördel med promenadavstånd så man inte behöver passa massa tider (om man åker kommunalt)

• Floff

Okej då låter det ju ganska bra att välja Mama Mia istället, allt jag läst om dem har varit positivt

Tack för alla svar!

• MariaOMarkus

jag gick här jag bor och bytte till mama mia på söder..är super nöjd med dom :)

Vi längtar massor efter Lilla boo
  • Floff

Fick en tid på Mama Mia söder den 1/4. Spännande datum att ha inskrivning på Som jag sms:ade till sambon: det kanske är ett tecken på att vi kommer att få ett riktigt busfrö!

Jag har ju sedan tidigare en tid för hälsosamtal på Liljeholmen.. Men visst kan vi gå dit på hälsosamtalet och "utvärdera" liksom, och hoppa av ifall det inte känns bra?

• oktoberbebis09

Ja det är klart du kan gå till liljeholmen först på hälsosamtal! Jag har oxå tid på mama mia den 1/4 .. reagerade direkt på det datumet haha men men, kul ju. Vilken tid fick du? Hon nämnde massa tider för mig den dagen och jag valde en tid ganska sent på dagen. Återstår att se om vi är lika långt (kort) gånga då

• Floff

Nej va roligt att det är samma dag! Vilken BM fick du? Jag tog en tid på morgonen, tänkte eventuellt ta ledigt hela den dagen och bara mysa runt på stan efter besöket.

• oktoberbebis09

Eva Tapper heter min BM. Fick en annan först för att ja först fick tid den 31/3 men ringde snabbt tillbaka för jag kom på att jag var upptagen den dagen. Hoppas båda är lika bra.
    Gud va mysigt.. Jag vill ba ha en liten mage att mysa med, ba glida runt och känna sig sådär glad och harmonisk.

Svar på tråden Mama Mia söder eller Liljeholmens MVC? Hjälp!