• Ina81

Magsjuka lr vinterkräk sjuka hur vet man skillnaden???????????

Magsjuka lr vinterkräksjuka hur vet man skillnaden??????????? Tänkte ang när jag kan lämna dagis. För vanlig magsjuka får man ju lämna efter 24 timmar å kräksjuka efter 48. Min dotter har kräks ca 20 gånger mellan 14:30 igår å till 22 igår kväll. Idag har hon bara haft kväljningar å nu e hon helt bra. Dricker cola å vätske ersättning å e pigg.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-02-18 10:07
    Jag ska inte lämna henne på dagis något mer denna vecka. Är mest nyfiken på hur man vet skillnaden mellan vanlig å vks

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-02-18 12:49
    Jag ska som jag skrev innan självklart inte lämna henne denna vecka på dagis, vill inte smitta ner andra barn. Har henns store bror hemma hela veckan också just pga smittrisken.

• Svar på tråden Magsjuka lr vinterkräk sjuka hur vet man skillnaden???????????
  • Ahdela

Vinterkräkssjuka brukar komma med hemska magsmärtor oxå, gör ont även dagen efter.

• Ina81

Hon klagade på magsmärtor igår å även idag. Hon var hård i magen då hon bajsade, vet ej om de berodde på det.

• kjempejente

Calicieviruset är mera aggressivt och du spyr kaskader och får vattniga diare´er
    Håll henne hemma en dag extra så hon hinner återhämta sig ordentligt.

• Pojkmamma2

de är väl 48 tim med magsjuka och 72 tim med vks. så ä de på vårt dagis ialf

• guldplutt

kräksjuka är det som kallades maginfluensa när vi var små. det kan vara svårt att veta skillnad i vilka bakterier det rör sig om, så det bästa är väl att hålla henne hemma en dag extra.

• Hannah76

takida skrev 2009-02-18 09:51:32 följande:

de är väl 48 tim med magsjuka och 72 tim med vks. så ä de på vårt dagis ialf
    Dessa regeler gäller här också.
    Efter tredje vändan med magsjuka har de nu lagt till 8eftersom alla inte verkar förstå) att man måste ringa innan man ska lämna det barn som varit sjuk, och då "kontrollerar" de att barnet inte har diarré, är piggt och kan äta igen. Allt för att förhindra en till flera veckors lång omsmitteperiod.
  • Blyger

24 timmar efter magsjuka??

Här hos oss är det 48 timmar och 72 timmar vid vinterkräksjukan...

Är man osäker ska man ALLTID välja det senare alternativet!

• elision

Men man kan ju inte veta vilket som är vad om man inte testar sig. VK behöver absolut inte ge kaskadkräkningar...du kan ha enbart diaree...så jag fattar inte alls varför det görs skillnad på det på tex dagis...kan ju vara därför eländet är så svårt att få bort. ..det måste väll vara lika bra att sätta en gräns på 48 timmar rakt av, EFTER absolut sista, minsat symptom.

• Stargirl

48 timmar vid vanlig magsjuka INTE 24 timmar.
    72 timmar vid VSK. Men du kan egentligen inte avgöra vad som är vad. Vissa får jätte kraftiga vsk symptom medan andra får mindre. Det är bara på sjukhusen de kan avgära vad som är vad. Så för att vara på den säkra sidan 72 timmar.

*~Två blåbär och ett lingon~*
  • Mesig

Vinterkräksjuka blir du ruggit dåliga av, feber diareé, massa spya o de går inte över på en dag, normalt 3 dgr har jag hört iaf. E ju den som bara blir "elakare" för varje år som kommer. Magsjuka kan ju oxå va jävligt men de går oftast över fortare.

Svar på tråden Magsjuka lr vinterkräk sjuka hur vet man skillnaden???????????