tvätta stickad bommulströja??
har en vit stickad tröja, står 100% bomull i, men tvättråden är borta. vad kan man tvätta den i? borde väl vara mer än 30grader eftersom de är bomull eller?
har en vit stickad tröja, står 100% bomull i, men tvättråden är borta. vad kan man tvätta den i? borde väl vara mer än 30grader eftersom de är bomull eller?
Jag brukar tvätta i 40 men jag undviker att centrifugera och torktumla
okje, kan den krympa om man kör i för höga grader?
Jag har en som var i XL som jag fick av min mamma... Den är väl typ i medium storlek nu efter att ha tvättat i 40, centrifugerat och torktumlat.
Stickade tröjor ska nog inte tvättas i så högra temperaturer och kanske dras ut lite i fuktigt tillstånd och inte torktumlas.
Det är min erfarenhet
Har aldrig tvättat stickade bomullströjor i mer än 40 grader.
Ulltröjor i 30 grader och ingen torktumling där heller
Ull tänker du på, det ska man helst tvätta för hand. Bomull brukar gå att tvätta i 90 grader, men en stickad bomullströja brukar jag tvätta i 40 grader. Centrifugerar som vanligt, och torktumlar i någon minut innan jag stoppar in den i torkskåpet.
Just det ja, precis som lia skriver så måste man sträcka den efter tvätt medan den fortfarande är blöt. Men det gör jag med alla plagg (förutom strumpor, kalsonger och trosor) så det tänkte jag inte ens på! Sträck på längden då alltså, inte bredden ;)
okej.. tack allihop.. nu ska jag tvätta då