Påtvingade avdelningsbyten mitt i terminen
Min son på 2,5 år går på en kommunal förskola med fem avdelningar. I hans avdelning är barnen mellan 2 och 3 år. För tre veckor sedan flyttades det äldsta barnet i den här avdelningen till en annan avdelning med betydligt äldre barn. I går annonserade förskolan att ett till barn skall byta avdelning om två veckor. Anledningen till flyttarna sägs vara att det kommer nya barn "underifrån" och att barnen därför måste "flytta upp" en avdelningen för att ge plats.
Både föräldrarna till de barn som flyttas, och vi föräldrar vars barn är kvar, tycker att detta är dåligt av flera anledningar. De 4-5 äldsta barnen i min sons avdelning är en sammansvetsad grupp och är mycket bra kompisar. När de flyttar ut ett av barnen går det barnet miste om bästa kompisarna (som ersätts med betydligt äldre "kompisar"). Det innebär också ny personal, nya pedagoger och nya barn, i princip en helt ny inskolning. Allt detta sker alltså mitt i terminen. Min son går nu miste om sina två bästa kompisar, relationer som personalen fram tills nu har pratat om som positiva och utvecklande!
Jag tycker att de här flyttarna tyder på dålig planering och att förskolan inte prioriterar barnens bästa. Mest reagerar jag på att barnens relationer behandlas så lättvindligt. Min son står antagligen på tur. Föräldrarna till de barn som flyttas känner på samma sätt som jag.
Är det vanligt att förskolor gör på detta sätt? Är det verkligen OK?