• sburfer

Påtvingade avdelningsbyten mitt i terminen

Min son på 2,5 år går på en kommunal förskola med fem avdelningar. I hans avdelning är barnen mellan 2 och 3 år. För tre veckor sedan flyttades det äldsta barnet i den här avdelningen till en annan avdelning med betydligt äldre barn. I går annonserade förskolan att ett till barn skall byta avdelning om två veckor. Anledningen till flyttarna sägs vara att det kommer nya barn "underifrån" och att barnen därför måste "flytta upp" en avdelningen för att ge plats.

Både föräldrarna till de barn som flyttas, och vi föräldrar vars barn är kvar, tycker att detta är dåligt av flera anledningar. De 4-5 äldsta barnen i min sons avdelning är en sammansvetsad grupp och är mycket bra kompisar. När de flyttar ut ett av barnen går det barnet miste om bästa kompisarna (som ersätts med betydligt äldre "kompisar"). Det innebär också ny personal, nya pedagoger och nya barn, i princip en helt ny inskolning. Allt detta sker alltså mitt i terminen. Min son går nu miste om sina två bästa kompisar, relationer som personalen fram tills nu har pratat om som positiva och utvecklande!

Jag tycker att de här flyttarna tyder på dålig planering och att förskolan inte prioriterar barnens bästa. Mest reagerar jag på att barnens relationer behandlas så lättvindligt. Min son står antagligen på tur. Föräldrarna till de barn som flyttas känner på samma sätt som jag.

Är det vanligt att förskolor gör på detta sätt? Är det verkligen OK?

• Svar på tråden Påtvingade avdelningsbyten mitt i terminen
  • Thaleia

Nej, det är inte direkt ovanligt och ngt som måste göras ibland men det sker alltid (iallafall hos oss) en diskussion i om det är lämpligt att flytta över ett barn eller ej.
    Och sen att det blir en ny inskolning...framförallt brukar en ny inskolning gälla föräldrarna för barnen är oftast inte obekanta med den nya avdelningen och den nya personalen. Så jag brukar inte uppleva det som att dom måste skolas in från början så som när dom började på förskolan. Många gånger behöver inte ens föräldrarna vara med på denna överinskolning men det beror ju självklart på barnet.

• solida

Men hur tycker du att man ska göra när ett barn som går på en av de äldre avdelningarna slutar och man måste ta in ett barn ur kön som är litet??? Ska en ettåring gå med femåringarna då bara för att din son annars kommer få träffa sina bästa kompisar på gården och itne när han sitter och äter?
    Eller ska man sätta in ett eller två eller fjorton extra barn på ettårsavdelningen bara för att ni inte vill att era barn ska byta avdelning??
    Säg du, men det finns inte så många andra lösningar än att man flyttar "upp" så många barn som det finns platser på den äldre avdelningen.

• Afro

Att äldre barn slutar mitt i terminen är ju inget som man som personal kan påverka, det har ingetning med planering att göra. Och slutar ett barn så måste ju ett annat ersätta platsen, så funkar det.
    Säkert skitjobbigt för föräldrarna men det är fullt normalt i förskolan. Sen ska ju hela överskolningen ske på ett bra sätt så barnet känner sig tryggt och ok med situationen, men så är det ju alltid.

• sburfer

Jag förstår problematiken för förskolan men tycker ändå att det verkar vara lite dålig planering. Jag har pratat med en del vänner som har barn på andra förskolor, och ingen av de förskolorna gör på detta sättet. De flyttar antingen flera barn i taget, eller har en annan typ av sammansättning i grupperna som gör att barnen inte behöver byta grupp på det här sättet.
    Att jag som förälder tycket det är jobbigt gör inte så mycket, men det är värre om det är jobbigt för barnen.
    Att jag ställde frågan här i forumet var för att jag undrar hur det fungerar på andra förskolor, och det verkar alltså vara ganska olika. vad som är "normalt" och "OK".
    Parklekande med kompisarna är dessutom inte aktuellt i det här fallet eftersom de inte har samma park på de olika avdelningarna.
    Tack för svaren!

• nettan75

På vår förra förskola gjorde dom så att en av fröknarna flyttade med de barn som flyttade över till nästa avdelning så att det alltid finns en som de känner.. Skulle ngn sen behöva flytta i mitten av terminen så finns redan en han känner där.. Dock tycker jag att de kunde ha flyttat alla 3 pojkarna samtidigt i ditt fall.. Så blir saknaden mindre och dom känner sig nog tryggare..

• Afro

sburfer skrev 2009-02-18 17:55:27 följande:

Jag förstår problematiken för förskolan men tycker ändå att det verkar vara lite dålig planering. Jag har pratat med en del vänner som har barn på andra förskolor, och ingen av de förskolorna gör på detta sättet. De flyttar antingen flera barn i taget, eller har en annan typ av sammansättning i grupperna som gör att barnen inte behöver byta grupp på det här sättet.Att jag som förälder tycket det är jobbigt gör inte så mycket, men det är värre om det är jobbigt för barnen.Att jag ställde frågan här i forumet var för att jag undrar hur det fungerar på andra förskolor, och det verkar alltså vara ganska olika. vad som är "normalt" och "OK".Parklekande med kompisarna är dessutom inte aktuellt i det här fallet eftersom de inte har samma park på de olika avdelningarna.Tack för svaren!
    Vi har 1-5-årsavdelningar hos oss numera så nu händer det aldrig. Men det är långt ifrån alla som vill jobba så, och det förstår jag.
  • solida

sburfer skrev 2009-02-18 17:55:27 följande:

Jag förstår problematiken för förskolan men tycker ändå att det verkar vara lite dålig planering. Jag har pratat med en del vänner som har barn på andra förskolor, och ingen av de förskolorna gör på detta sättet. De flyttar antingen flera barn i taget, eller har en annan typ av sammansättning i grupperna som gör att barnen inte behöver byta grupp på det här sättet.Att jag som förälder tycket det är jobbigt gör inte så mycket, men det är värre om det är jobbigt för barnen.Att jag ställde frågan här i forumet var för att jag undrar hur det fungerar på andra förskolor, och det verkar alltså vara ganska olika. vad som är "normalt" och "OK".Parklekande med kompisarna är dessutom inte aktuellt i det här fallet eftersom de inte har samma park på de olika avdelningarna.Tack för svaren!
    Men du svarade inte på frågan. Det är dålig planering säger du, men hur kan man som förskola planera att ett barn kanske flyttar mitt i terminen? Hur kan man som förskoal planera att det barn som står först i kön är exakt lika gammalt som det barn som flyttar? Jag förstår faktiskt inte det.
    Ibland vet vi långt innan om det blir en plats ledig, och då kan vi förvarna att det kommer att bli en förflyttning. Men ofta så vet vi inte förrän ett par veckor innan vilket barn som kommer att få den lediga platsen och hur gammalt h*n är.
    Hos oss arbetar vi i stora arbetslag och vi har alla barn som vårt ansvar, även om vi har uppdelat på småbarnssida och storbarnssida. Därför blir inte överflyttning nån stor grej för barnne. De känner redan pedagoger och barn som går på storbarnssidan och vi samsas om de flesta av rummen på hela förskolan. Så vi har inte heller dessa dilemman, men jag har jobbat på andra ställen innan där detta dykt upp.
  • mariaheterjag

Vi flyttar upp mitt i terminen om det blir platser lediga. Förskolan har inte råd att ha tomma platser som det ju blir annars. Är det möjligt att flytta flera barn tillsammans så gör man ju självklart det men då ska det ju finnas plats på den nya avdelningen också! Fördelen hos oss är att vi samarbetar ganska mkt mellan avdelningarna så alla barn känner till varandra.

Det som är positivt är väl i alla fall att din pojke känner det andra barnet som flyttades upp tidigare? Då är han ju i alla fall inte ensam. Dessutom lär ju resten av pojkarna komma till hösten när skolbarnen slutat och det blir nya platser igen.

• wildvittra

varför inte prata ihop dig med de andra pojkarnas föräldrar och tex träffas i lekparken på en lördag? tyvärr fungerar det så på många förskolor att barnen kan få byta mitt i terminen. en tröst kan vara dock att, det jag sett av de "småttingar" (3-åringar) vi fått in på vår 3-5 avdelning är att de ser upp till,och lär sig mycket av de äldre

grupperna bland de "stora" är inte alltid heller hårt sammansvetsade så ett nytilskott kan vara positivt och din son får ännu fler kompisar:)

till sommaren slutar många 5-åringar,och då kanske de barnen också kan "flytta upp" till samma avdelning som din son?

• sburfer

Nej, jag har inget jättebra förslag på bättre planering. Annat än att man skulle kunna ha större flexibilitet inbyggt i systemet. Kanske ha viss marginal i antalet barn per avdelning och flytta små grupper av barn istället för enstaka barn. Det verkar ju fungera lite olika på olika förskolor.
    Jag vet inte hur man ser på små barns första relationer (kompisar). Efter att ha läst lite har jag inbillat mig att man nuförtiden tycker att första kompisrelationerna är mycket viktiga jämfört med förr i tiden då de "fort fick nya kompisar".

• mariaheterjag

Fast gör man verkligen olika på olika förskolor i den här frågan? Man kan ju inte påvärka när ett barn slutar, inte heller veta om det i förväg så hur gör man då? Att man inte kan ha marginal i antalet barn beror på ekonomin och är inget förskolan kan påvärka! Varje barn kommer med en viss peng. Det är i så fall politikerna som måste tänka om, inget förskolepersonalen har något att göra med.

Det enda man skulle kunna göra är ju att storbarnsavd i så fall tar in extra barn... i ditt fall två extra om alla tre killar ska gå tillsammans. De flesta barngrupper är ju dock redan stora så det kan vara svårt.

• blå fisk

På vår dotters förskola har de flyttat upp barn (ett i taget) för att ge plats åt nya små barn. Det är i vår kommun ett politiskt beslut att man ska utöka barngrupperna för att det är så oerhört många barn i kö och kommunen är skyldig att ordna plats (platsgaranti). Det är väl i princip bara yngre barn i kö, så om man tar in några nya barn i småbarnsgruppen, så måste ju de älsta som redan går i småbarnsgruppen flyttas upp efter hand, annars skulle ju småbarnsgruppen bli orimligt stor. Det är nog ingen optimal situation. Men knappast något som personalen på förskolan har bestämt. Sen kan det säkert vara så också i vissa fall att om något äldre barn slutar och det inte finns något äldre barn i kö, så gör man på samma sätt.

• Limja

När min son började i förskola vid 2 års ålder, var det egentligen en plats ledig i gruppen "över" hans, så ett barn fick byta avdelning till större barn för att han skulle få gå med de lite yngre. Det kändes konstigt, då ålderskillnaderna inte är stora. (På hans avdelning 1,5 - 2,5 och på nästa 2,5 - 3nånting) Jag skulle ju inte ha velat att min son fick byta grupp själv.
    Men alternativet till att successivt flytta barn är att starta en helt ny grupp småbarn varje höst. Inskolning med 15 1,5 åringar samtidigt är nog inte så lätt ...

• mariaheterjag

Limja skrev 2009-02-18 21:46:58 följande:

När min son började i förskola vid 2 års ålder, var det egentligen en plats ledig i gruppen "över" hans, så ett barn fick byta avdelning till större barn för att han skulle få gå med de lite yngre. Det kändes konstigt, då ålderskillnaderna inte är stora. (På hans avdelning 1,5 - 2,5 och på nästa 2,5 - 3nånting) Jag skulle ju inte ha velat att min son fick byta grupp själv.Men alternativet till att successivt flytta barn är att starta en helt ny grupp småbarn varje höst. Inskolning med 15 1,5 åringar samtidigt är nog inte så lätt ...
    Ja o då krävs det ju att det finns 15 1,5 åringar i kön och att 15 femåringar börjar i skolan
  • FrökenBokmal

Men det betyder också att de bedömer att era barn är "stora nog" för att flyttas upp... Jag tror att man ibland som förälder är mer orolig för barnen och att de kan hantera något sådant. Man kan förklara för barn i denna ålder att de kommer att flyttas upp för de blivit stora, de kan fortsätta träffa de gamla kompisarna på gården och det är inget straff.

Det här med "mitt i terminen" är också lite underligt. Hos oss finns barn som börjar och slutar just "mitt i terminen"...

Svar på tråden Påtvingade avdelningsbyten mitt i terminen