• SanTan

Söker recept på UGNS-pannkaka UTAN ägg

Någon som har ett bra recept på UGNS-pannkaka UTAN ägg som fungerar?

Jag har testat med bakpulver, men det blev inget bra....

Vanliga pannkakor har jag koll på, men jag vill göra i ugnen!

Linfröavkok, NoEgg etc? Finns det nått som fungerar?

• Svar på tråden Söker recept på UGNS-pannkaka UTAN ägg
  • Hannah76

Hittade detta när jag googlade:

6 ägg
    6 dl mjölk
    4 dl vetemjöl (240 gram)
    1 tsk salt
    (1/2 tsk bakpulver)

1,5 dl tinade blåbär,
    inte för blöta
    2 msk råsocker

smör till ugnsformen

Vispa ihop äggen med en ballongvisp i en rymlig skål. Vispa ned en deciliter av mjölken. Tillsätt mjölet, och vispa mjukt ned det i blandningen; tillsätt mjölken i etapper, och vispa grundligt, så undviker du klumpar av mjölet. När smeten är slät, vispar du ned saltet och bakpulvret.
    Fördela blåbären på botten av en smord ugnsfast form. Strö råsockret över. Därefter häller du på smeten.
    Grädda i nedre delen av ugnen i 200 grader i cirka 35-40 minuter. Detta är en ungefärlig tidsangivelse, jag höll inte riktigt koll på tiden.

• EMO 979
    Hannah76 skrev 2009-02-18 11:00:50 följande:
    Hittade detta när jag googlade:6 ägg6 dl mjölk4 dl vetemjöl (240 gram)1 tsk salt(1/2 tsk bakpulver)1,5 dl tinade blåbär, inte för blöta2 msk råsockersmör till ugnsformenVispa ihop äggen med en ballongvisp i en rymlig skål. Vispa ned en deciliter av mjölken. Tillsätt mjölet, och vispa mjukt ned det i blandningen; tillsätt mjölken i etapper, och vispa grundligt, så undviker du klumpar av mjölet. När smeten är slät, vispar du ned saltet och bakpulvret.Fördela blåbären på botten av en smord ugnsfast form. Strö råsockret över. Därefter häller du på smeten.Grädda i nedre delen av ugnen i 200 grader i cirka 35-40 minuter. Detta är en ungefärlig tidsangivelse, jag höll inte riktigt koll på tiden.
    Hon ville ju ha recept UTAN ägg
  • mojmojmoj

Ugnspannkaka, äggfri

Kategori: Äggfritt Sojafritt Mjölkfritt | Typ av recept: Huvudrätter
    Det här behöver du:

Ugnspannkaka, äggfri

Ger 2-3 portioner

6,5 dl havredryck
    2 dl vetemjöl
    ½ dl rismjöl
    2-3 tsk fiberhusk
    ½ tsk salt
    75-100 g bacon eller rimmat sidfläsk i tärningar

Kom ihåg att läsa innehållsförteckningarna om du inte är helt säker på vad ingredienserna innehåller.

Så här gör du:

Blanda i vetemjöl, rismjöl, fiberhusk salt och hälften av havredrycken. Vispa tills det blir en klimpfri smet och blanda sedan i resten av havredrycken. Låt smeten stå och svälla i 20 minuter.

Smörj kanterna på en plåtform (ca 25x30 cm) och lägg ett bakplåtspapper i botten. Om du vill göra fläskpannkaka strör du ut bacon eller sidfläsk i bitar på botten av formen. Häll smeten över och grädda mitt i ugnen i 225 grader i 35-40 minuter.

Pannkakan passar bra att göra i varmluftsugn, 200 grader i ca 35 minuter.

Lägg över pannkakan på galler och låt den stelna några minuter innan du skär eller klipper den i bitar.

• mojmojmoj

....jag har inte testat det själv... så jag lovar absolut inte att det fungerar..... bara letat rätt på ett...hoppas att det blir bra och gott!!

• Hannah76

EMO 979 skrev 2009-02-18 11:20:49 följande:

Hon ville ju ha recept UTAN ägg
    Hahahah Kopierade ju fel recept. Sorry!
  • SanTan

Ingen som har testat nått bra recept?

Gillar Hannah76:s recept!

Svar på tråden Söker recept på UGNS-pannkaka UTAN ägg