• Arka

Estniskt namn

Hej!

Är det någon som kan estniska och kan hjälpa till med att lista ut vad namnet Valvo betyder? Det är min svärfars namn men varken han, eller hans mamma som kommer från Estland vet vad det betyder. Jag är nyfiken!

Tack på förhand!

• Svar på tråden Estniskt namn
  • Pilgrimka

Jag har ingen estnisk namnbok, men jag kan komma med en kvalificerad gissning.

Namnet är Valvo.

Det finns ett estniskt verb "valvama" vilket betyder "vaka (över), vara vaken, hålla vakt", men även "giva akt (på)".

Enligt min etymologiska ordbok över estniska språket kommer verbet "valvama" från det östersjöfinska, alt finska ordet "valvoa".

Valvo borde alltså kunna betyda "någon som vakar" alt. "någon som håller vakt".

Det är betyder inte "vakt", för det heter "vaht" på estniska och kommer från östersjöfinskans "vaahto".

Jag hoppas det var till någon hjälp.

• Pilgrimka

Jag skrev en fråga till en universitetslektor i estniska vid Uppsala Universitet för att höra vad hon tyckte om min namntolkning.

Hon svarade (ungefär så här efter att jag översatt):
    "Är svärfaderns förnamn verkligen Valvo? Jag har aldrig hört det och jag tittade i namnböcker, och inte heller där fanns det med. Men man vet aldrig, kanske har han ett sånt namn och då är din etymologiska härledning helt rätt.
    Ett annat vanligt namn är Vallo från Valdemar, Valentin."

• Arka

Hej igen!

Vad roligt att du engagerar dig! Men jag måste säga att det var underligt att universitetslektorn tvivlade på att det är ett estniskt namn. Det är visserligen inte så vanligt, men det finns faktiskt med i den estniska almanackan, namnsdag 15/3! Jag googlade Valvo och Estonia och då hamnade jag bland annat på en sida där detta namn diskuterades, fast jag hittade inget om betydelsen där.

Ha det fint!

/Åsa

• Silverhaj76

Jag är från Estland och kom till Sverige som 20 åring. Har aldrig tidigare hört det namnet i Estland. Namnet betyder ingenting på Estniska.

Svar på tråden Estniskt namn