• StepByStep

Behöver man vaccinera sig mot något när man ska åka till Egypten?

Vi har börjat planera en resa  till Egypten tillsammans, självfallet ska hela familjen med. Undrar nu om man behöver vaccinera sig mot något innan en resa ner dit och isf hur lång tid innan?

Tack på förhand för alla svar. 

Esmeralda 050417 (v) Savannah 080622
  • Svar på tråden Behöver man vaccinera sig mot något när man ska åka till Egypten?
  • Ellinora

Ni bör vaccinera er med Havrix mot hepatit A (eller med Twinrix mot både A o B). Minns dock inte hur lång tid innan man skall ta det men har för mig att det är ett bra tag.

Vidare finns dricksvaccinet Dukoral mot magsjuka. Ger dock endast 60% skydd men å andra sidan kan det kanske vara värt det om det nu kan rädda semester! Skall tas i två omgångar innan man åker har jag för mig.

• Lindie

Ni bör ha havrix alltså hepatit A, den tas tidigast två veckor innan, men bättre sent än aldrig. Det var vad jag fick höra nu när vi tog det. Vi åker på lördag till Hurghada.
    Dukoral hörde jag av en läkare att det inte är något att ta. *Spekulationer.*

Svar på tråden Behöver man vaccinera sig mot något när man ska åka till Egypten?