• ChristiansFru

Blåsor i munnen- farligt för fostret?!

hej!

jag måste fråga er för jag är så orolig. jag har nu i en vecka ungefär haft sådär 7 blåsor i munnen som gör jätte ont, hela kinderna inuti munnen är sjuka o det är svårt att äta..Jag har inte varit till nån läkare, borde jag gå?
    jag läste nånstans att man kan få det när man är gravid. Är i vecka 13 nu. Men jag oroar mig för att det kan vara farligt för barnet, typ nån infektion i munnen?
    vad tror ni?

tacksam för all hjälp!

• Svar på tråden Blåsor i munnen- farligt för fostret?!
  • Kalle Karls mamma

NEJ inte farligt för fostret

Man ska inte va så jävla rädd för att drunkna så man inte ser land i sikte....
  • Snos

Om de är så besvärande ska du nog kontakta din läkare... för din egna skull. Fostret behöver du inte oroa dig för. Kan inte tänka mig att det skulle påverka liten under några omständigheter.

Från vårdguiden:

Blåsor och sår i munhålan kan du få av virus-, svamp- eller bakterieinfektioner. De är oftast ofarliga och läker av sig själva efter någon vecka. En del infektioner är återkommande. Kontakta vårdcentralen om du har mycket svåra smärtor, inte kan äta eller dricka eller om du känner allmän sjukdomskänsla.

Blåsor och sår i munnen kan du få av flera orsaker:

Du kan ha en virus-, bakterie- eller svampinfektion i munnen. Bakterier och svamp finns normalt i munhålan och kan ge infektioner. Den vanligaste virusinfektionen är herpes. Den vanligaste svampinfektionen är candida. Bakterieinfektioner kan orsaka tandlossning och är ganska ovanliga.
    Du kan få sår på grund av nötningsskador från en vass tand, fyllning eller dåligt sittande tandprotes. Kanske har du varit för hårdhänt med tandborsten på tandköttet. Om du går med ett sådant sår länge så riskerar du att få en bakterieinfektion.
    Du kan ha afte-munsår. Det är en inflammation som uppstår när immunförsvaret av misstag attackerar vävnaden i slemhinnan. Cirka 15 procent av svenskarna har återkommande afte.
    Du eller ditt barn kan ha vattkoppor, körtelfeber eller barnsjukdomen höstblåsor.
    Symtom
    Virusinfektion
    Första gången du får virusinfektionen, till exempel herpes, kan du känna dig allmänt sjuk. Du får feber och många sår i munnen som gör ont. Tandköttet blir svullet och blöder lätt. Infektionen går över av sig själv, viruset blir kvar i kroppen i vilande form och kan senare aktiveras igen och ge munsår.

Svampinfektion
    Om du i övrigt är frisk gör svampinfektionen, till exempel Candida, att du får en svidande rödaktig beläggning i munhålan och på tungan. Om du har nedsatt immunförsvar på grund av sjukdom eller ålder blir beläggningen vit. Den blir även vit hos nyfödda och kallas då torsk.

Afte
    Vid afte får du väl avgränsade, gulvita runda sår på insidan av kinden eller på tungans kanter. Dessa gör ont när du äter och dricker. De försvinner av sig själva efter sju till tio dagar.

• ChristiansFru

hmmm, det där med infektion gör mig orolig då jag förstått att det är farligt för fostret då infektionen går i blodet.

• Jempa666

Jag hade blåsor i munnen när jag va i v10 och jag hade dessutom piercing i tungan och det slutade med att jag en morgon va så svullen i tungan att jag fick lov att uppsöka akuten för att få hjälp att ta bort staven......

Läkarna sa att det troligvis va en allergisk reaktion som kan uppstå då man är gravid och extra mottaglig för infektioner, hade ju haft min piercing i fem år.

Men om du har svårt att få i dej det du behöver så tycker jag iaf att du ska ringa sjukvårds upplysningen.

Lycka till!

• Flickan och kråkan

ChristiansFru skrev 2009-02-18 11:58:44 följande:

hmmm, det där med infektion gör mig orolig då jag förstått att det är farligt för fostret då infektionen går i blodet.
    Den typen av infektioner är ju ovanliga. Det kan vara t.ex. om en tandrot blir infekterad och infektionen blir så kraftig att den går ner i käkbenet och vidare.

Vanliga infektioner är ingen fara för fostret. Blåsor i munnen är ingen fara. Lätt att få när man är förkyld exempelvis och när man är gravid och har sämre immunförsvar än vanligt.
  • ChristiansFru

ok. tack snälla ni för era svar. tror inte jag behöver oroa mig då :) skönt!

kram

• Katarina Byström

Jag har en hemsida www.afte.se som jag gjort eftersom jag lidit väldigt av sk afteblåsor. Kanske kan det vara afte? Det är mycket vanligt och ca 1/5 drabbas någongång av sådana blåsor.

Om du går in på www.afte.se och söker på "Barn" så finns detåtminstone en artikel som tar upp just barn och afte.

Hör gärna av dig till mig via sidan och tala om hur det gått, kanske har du erfarenheter att dela med dig av?

Lycka till!

/Katarina

Svar på tråden Blåsor i munnen- farligt för fostret?!