• camillas1985

Mjölkproteinfria produkter som är goda

Ska äta mjölkproteinfritt ett tag för att se om lillkillen blir bättre i magen. Men vad kan man äta istället och vad finns det för produkter som smör, mjölk, grädde mm som är goda. Tänkte handla lite idag så tipsa gärna om så mycket ni kan.

• Svar på tråden Mjölkproteinfria produkter som är goda
  • Höstregn

havregrädde (oatly Imat) numera svart förpackning, sojagrädde, rismjölk från alpro.. mkt gott!

• Kinya

Havre-, soja- eller rismjölk tycker jag är gott. Soja- och rismjölk är mer neutralt i smaken medan havremjölken smakar en del havre (såklart).

Havreyoghurt tyckte jag inte om, den var slemmig. Smör vet jag inte om det finns. Däremot finns det sojaost och likande.

• Pyris

Sojayoughurten är ju jättegod. Mycket godare än vanlig youghurt.
    Det finns mjölkfritt smör som Milda har. Jag vill gärna ha salt i mitt smör och det är det inte denna så det tycker jag inte alls om heller.

• Kinya

JO, men är det smöret helt fritt från mjölk och inte bara laktosfritt? Eller menar vi olika smör?

• Höstregn

Milda mjölkfritt
    Margarinet är vegetabiliskt och kan användas som smörgås-, bak- och matmargarin. Finns i fetthalt om 70 %. Margarinets d-vitaminberikning kommer från lanolin (ullfett) och margarinet är därför inte 100% vegetabiliskt. Mängden d-vitamin är dock väldigt liten (ca 1,5 miljondelsgram per 100 gram).

Carlshamn mjölkfritt
    Margarinet är vegetabiliskt (veganskt) och kan användas som smörgås-, bak- och matmargarin. Finns i fetthalt om 40 % och 80 %. Till skillnad från Milda mjölkfritt nedan så kommer d-vitaminet i Carlshamn mjölkfritt från en vegetabiliskt källa.

• Tokitoj

Ica´s Solhavre är bra att laga pannkakor på tex. Tofuglass är jättegod!! Milda har ett smör utan mjölkprotein, en blå förpackning.

• EMO 979

Tycker inte att några av dryckerna är goda....men havredrycken är minst vidrig...fast mind otter vägrar dricka den som den är utan har den till oboy...men den funkar bra i matlagning...Oatlys Imat funkar bra istället för matlagningsgrädde...har provat Alpros grädde men den gick inge bra att vispa, blev rinnig..men kanske var jag som vispade för kort tid...Alpros soyayoughurt är god...Tofulines soyaglass e oxå god...

• Sootie

Oatleys havredryck ("mjölk")

Gogreen visp ("vispad grädde")

Oatley mat ("matlagningsgrädde")

Oatley och Tofulines glass

Oatley vanilj (vaniljsås)

Tofuline spreadcheese vitlök och örter ("färskost")

Alpro sojayoughurt (isf "matlagnings youghurt" el cremefraiche)

Gogreen blåbärs soyghurt ("youghurt")
    (jordgubb innehåller löss som färg)

Carlshamn mjölkfritt bakmargarin

Carlshamns lättmargarin (Typ "smör/lättmargarin")

Svar på tråden Mjölkproteinfria produkter som är goda