• Hanna3

Hur länge efter smittar magsjuka...??

Usch jag och mina 2 äldre barn har haft magsjuka inte roligt alls...
    Än så länge har min man och vår 5 mån tjej klarat sig!
    Vi blev sjuka natten till Måndag och har varit friska sedan i Måndags kväll ungefär.
    Jag har sanerat hela huset med klorin etc samt att vi har hållt oss till en toa på andra våning. Ingen av oss sjuklingar har rört i någon av de andra sedan det bröt ut, använder handsprit (nästan överdrivet)!
    Hur stor sannolikhet är det att de andra blir sjuka ändå!
    Ska ha dop för lillan på Söndag och vill ju inte riskera något!
    Någon som varit med om att det smittat länge efter eller lång inkubationnstid etc.....
    Vill verkligen inte ställa in hela kalaset....

• Svar på tråden Hur länge efter smittar magsjuka...??
  • Linda 23

Det smittar i 48 timmar minst. Inkubationstiden brukar vara 1-3 dagar. Så om ingen har blivit sjuk till lördag borde det vara lugnt.

• Sjöborren

Har också fått info om att det smittar cirka 48 timmar efter sista kräkningen.

• ÄlskadeGryn

Vår dotter kräktes sista gången på tor men smittade alla som kom i hennes närhet på tis och ons veckan efter!? Hon var visserligen inte riktigt bra i magen (bajset var vitt) men annars var hon pigg och glad som vanligt så mitt råd är att verkligen kolla att ni båda bajsar som vanligt och inte mår illa längre innan ni kommer i kontakt med andra! Har hört att det tydligen ska vara en extremt aggressiv och smittsam vinterkräksjuka i år..

• Jeta81

Som jag hört så är man smittsam i upp till 72 timmar efter sista symtom.

• Linda 23

vks smittar flera veckor efteråt om man ska vara petig men 72 timmar ska man vara hemma om man har haft det.

• Princess1982

Efter sista kräkningen ska man vara isolerad i minst 48 timmar. Det har vi som policy på vårt jobb i alla fall. (jobbar inom äldrevården)

• NyaMy

Jag har hört att magsjuka kan smitta ända upp till ett par veckor efter, de pratade om det på radion för någon vecka sedan. Däremot så borde väl risken minska kraftigt?! Tror det är luftburet så då kan man ju egentligen få på t-banan eller var som helst.... Låter som att ni har klarat er, hoppas det!

• Hanna3

Ja man vet väl aldrig om det smittar, vi får väl se´helt enkelt!
    Man hoppas ju då det inte är kul för en liten bebis att få detta hemska virus! Men det verkar ju lovande då ingen av oss har diarré, inte heller igår! Den som var sjuk senast var väl jag som hade diarré i Måndags em! Men jag försöker eller rättare sagt överdriver med handhugienen samt att jag har handskar när jag hjälper de andra barnen på toan, och jag mer kan man ju inte göra då mannen var tvungen att jobb idag!
    Då kanske de äldre kan gå till skola dagis imorgon! Är då 3 dygn friska!!
    Tack för svaren!
    Och håll tummarna för oss! ;)

Svar på tråden Hur länge efter smittar magsjuka...??