• Nenne2

Kan man färga och slinga håret när man är gravid?

Är det farligt att slinga och färga håret när man är gravid? Jag ska göra det på torsdag men började fundera på om det är för starka dofter man andas in? Men så tänker jag på alla frisörer som är gravida, kan väl inte vara farligt ngn gång...eller?

• Svar på tråden Kan man färga och slinga håret när man är gravid?
  • Goding72

Det är inte farligt, jag har frågat vid ett tidigare tillfälle min frisör innan jag var gravid.
    Jag ska själv färga slingor på onsdag så man är fräsch till jobbet efter semestern.

• listo

Det anses vara helt okej att färga och permanenta håret under graviditet.
    Däremot ska man vara medveten om att resultatet kan bli lite annorlunda
    än man tänkt sig, eftersom hormonerna kan göra att håret reagerar lite annorlunda
    på färgen.
    Men det där har säkert frissan koll på!

• anna86

det är ingen fara jag har färgat håret, men har hört att man helst inte ska bleka håret under graviditeten, eftersom det är så starkt. du kan ju höra med din bm. kram!

• Griggan

Jodå det kan man, däremot så kanske inte resultatet blir det bästa alla gånger, eller så blir det precis som man väntar sig ( iom att kvallan e lite olika) :D så det är bara att testa!

• Kirste

Jag frågade min frisör ang om det är okej att slinga håret när man är gravid, hon sa det kan man göra men man ska undvika att färga hela håret eller permamenta håret under den sista trismestern...

• Bast

Färgade håret själv nu i helgen, är gravid i v 8. Använde Loreals expertie (eller vad den heter, den med färg först och slingor sedan) som jag använt många, många gånger tidigare.
    Tycker att håret blev mörkare än det blivit tidigare, plus att slingorna inte alls tog som de gjort tidigare! Jag är nöjd ändå, men visst blev det skillnad mot när jag gjorde det innan jag blev gravid!
    Fast om du slingar hos en frisör så har säkert hon betydligt större koll och ser ju dessutom resultatet från en annan vinkel!

• tittelitut

Jag tonade håret med intensivtoning för ca 2 veckor sedan och jag tyckte att det blev mycket strävare än det brukar bli. Annars brukar mitt hår bli sådär mjukt och fint efter toning. Mycket mörkare blev det också. Men efter ett par dagar och två inpackningar var håret sig likt igen. Och nu är färgen jättesnygg!!

• Rockmamma

Enligt min BM samt artikllar som jag läst i gravid-tidningar så ska man undvika att färga eller bleka håret under hela graviditeten. Slingor går ju bra om man använder hätta (då går ju inte färgen ner i hårbotten). Min frissa säger också att det är ok, men å andra sidan tjänar ju hon pengar på mig...

Varför chansa?

• Oboyälskaren

Håller med Rockmamma. Varför chansa??

Som alla andra har skrivit säger frisörerna att man inte ska färga håret eller permanenta, men tona går bra. Jag litade på det och tonade hos frissan för att vara fin till midsommar. På kvällen fick jag en blödning som hette duga och jag tillbringade 6 timmar på SÖS.

Även om det inte var för att jag tonade håret, så kommer jag INTE göra det igen. Man kan ju aldrig veta vad det beror på... Och jag vill inte chansa på att vara "fin", om det skulle kunna skada bebisen.

• Nenne2

Oboyälskaren: Jag tror inte det beror på att du tonade håret som du fick en blödning. Hur skulle alla frisörer göra isåfall när de blir gravida? Sluta jobba?

• Jannamia

Jag har slingat och färgat min utväxt regelbundet hela graviditeten..ja inte så ofta men var tredje månad iaf! Och det har alltid blivit bra! Enligt mvc och flera frisörer jag frågat är det helt oki! Inte farligt för barnet alltså! Färgen kan tydligen bli något annorlunda pga gravidhormonerna men inget jag märkt av. Och resultatet på håret varierar ju alltid vare sig man e gravid eller ej, däremot ska man vara försiktig med att bleka osv då man ammar, för det är då håret är som skörast, det är inte skörast då man är gravid, tvärtom!

• sara1978

det går bra att färga, tona och slinga håret under graviditeten. Det är bara permanent man ska undvika eftersom resultatet kan bli helt galet. Har färgat under min förra graviditet och gör det denna oxå.

Frisören i skåne

Om det skulle vara skadligt skulle alla frisörer bli sjukskrivna från dag 1.

Svar på tråden Kan man färga och slinga håret när man är gravid?