• Josefin08

Vädret på Mallorca i maj?

Är det någon som har koll på vad det brukar vara för väder på Mallorca i maj? På en resesäljarsida stod det att medeltemperaturen är 22 grader.

Ni som varit där i maj vad har ni haft för väder?

• Svar på tråden Vädret på Mallorca i maj?
  • Sestret

Förra maj var den värsta maj som registrerats på åratal, så vi hoppas ju att det ska bli lite bättre i år. Jag som brukar rekommendera att folk ska komma hit i maj och i september fick skämmas förra året!

Jag kan tänka mig att 22 grader är medeltemperaturen ett normalt år - för mig är maj helt perfekt eftersom det är mer som svensk sommar och inte så fruktansvärt hett!

(Bor i Palma)

• Elli47

Vi var där i mitten av maj för några år sen och då var det jättebra väder, soligt och riktigt varmt på dagarna, lite svalare på kvällarna. Det enda tråkiga var att det var iskallt vatten... havet var helt otänkbart att bada i och poolen på hotellet var tyvärr inte heller varm. Vi var även till en stor badpark med ruschbanor osv och där var det ännu kallare vatten... brr..

• Josefin08

Tack för att ni tog er tid att svara :)

Sestret: Är det alltid kallt i vattnet i maj eller är det beroende på vädret? Om solen går i moln brukar det vara behagligt ändå eller är det så man småfryser lite? (om man tänker sig ett "normalt" år) Så du bor året om på Mallorca?

Eva37: Lät som ett härligt väder, men synd på havet och poolen. Skulle du kunna tänka dig att åka dit fler gånger i maj?

• Elli47
    Josefin08 skrev 2009-02-19 21:20:39 följande:
    Tack för att ni tog er tid att svara :)Sestret: Är det alltid kallt i vattnet i maj eller är det beroende på vädret? Om solen går i moln brukar det vara behagligt ändå eller är det så man småfryser lite? (om man tänker sig ett "normalt" år) Så du bor året om på Mallorca? Eva37: Lät som ett härligt väder, men synd på havet och poolen. Skulle du kunna tänka dig att åka dit fler gånger i maj?
    Jag skulle kunna tänka mig att åka dit i maj men då skulle jag vara inställd på att inte bada alls! Alternativt välja ett hotell med uppvärmd pool där barnen åtminstone skulle kunna bada. Annars är Mallorca en jättefin ö. Vi hyrde bil i 3 dagar och åkte runt överallt där och hittade alla möjliga intressanta platser som vi skulle missat annars!
  • Josefin08
    Svar på #4
    Lät som en bra semester (trots att det inte blev några bad) :)
  • Sestret

Hmm, jag är lite av en badkruka - ok, en extrem sådan, så jag badar bara i september när havet värmts upp av solen under hela sommaren.

Jag bor här året om, efter tre år i Barcelona har jag bott här i två år nu, så jag är ingen expert direkt, men jag kan ju jämföra mellan åren som jag varit här!

Jag tror som Eva37 säger att det bästa kanske är att ställa in sig på en semester utan bad (om ni inte är superbadare, för då är nog havet ganska ok här jämfört med hemma) och bara njuta av ön och vädret under tiden ni är här. Trots allt talar ju statistiken för att maj ska vara en riktigt härlig månad.

Vi bor i Palma och det kan säkert vara kul att kombinera en semester till Alcudia eller andra strandställen med ett par dagar i staden! Själv brukar jag också alltid rekommendera att man hyr en bil och åker runt under tiden man är här: det finns så mycket mer än bara stränder på ön!

• Sestret

Jag skulle ju säga det också att i maj är det oftast ganska varmt, så man småfryser inte. Kanske att man behöver en extra kofta på kvällen, men ibland inte ens det!

• firepuzz

vi åkte i början på maj för kanske 3-4 år sedan och vi hade det bra, det regnande en dag under den vekan, vi badade både i poolen och i havet,

• Josefin08
    Svar på #7
    Jag brukar bada här hemma (i norrland) några veckor efter att isen släppt så jag kanske klarar av ett bad där också ;)

Låter som ett härligt ställe att bo på. Jag blir verkligen sugen på att åka.

Tack för dina bra tips :)
  • Josefin08
    Svar på #8
    Tack för ditt svar :)

Låter som att ni hade en bra semestervecka.
Svar på tråden Vädret på Mallorca i maj?