• TEDDEN

Hur ofta får era barn grädde i maten?

Bor i Japan där man äter ris, ris, ris och återigen ris! Maten är allt som oftast fettsnål, nyttig och väldigt enkel. Min mamma har flera ggr påpekat att jag borde ge extra fett i maten till min son, 1,5 år gammal. Jag lagar mycket svensk mat, men han äter också mycket japanskt. Han ligger över sin viktkurva, och har alltid gjort, men det kan ju bero på vällingen han får.

Hur mycket fett tillsätter ni i maten? Får era barn gräddiga såser och extra smör i maten?

Tacksam för svar/T

• Svar på tråden Hur ofta får era barn grädde i maten?
  • lunkentuss

Nej, sålänge inte bvc tycker det behövs (att dom följer sin kurva bra) så behövs inte det :)

Hon äter det vi äter och vi använder nästan aldrig grädde/smör :)

• lunkentuss

Annars brukar det väl handla om ca 1 msk smör i maten som man tillsätter :)

• Xara

När barnen var spädisar, hade jag i någon msk olja i deras mat. Men inte efter ettårsdagen och vi köper aldrig hem grädde (jag kan inga recept där det ingår ). De äter våran mat sedan dess, som definitivt inte är "fettsnål" men vi tillsätter åtminstone inget extra fett i den.

• littlemum

De får väldigt sällan/aldrig smör eller grädde i maten. Båda barnen ligger över sin kurva. Både barnet som aldrig drack välling och det barnet som drack välling.

• Hallonmun

vår gosse äter vad vi äter, den enda gången han får mer smör, är på mackan

• Duckan74

Hej du!

Vi lagar inte så ofta mat med grädde i så Siri får sällan det. Tillsätter inget extra fett heller (Gjorde dock det när hon var under året och åt burkmat). Däremot får hon det på smörgås och steker vi maten åt henne gör vi det i smör eller olja.

• korven72

Grädde kanske ett par gånger i veckan om det är någon sås/gryta som behöver en skvätt...

Din mamma överreagerar nog lite och vill din sons bästa. Du behöver inte vara orolig om du går på kontroller och vet att han ligger bra till.

• danitra

Ganska ofta, inte varje dag men nästan. Jag försöker äta mycket fett i maten så då får även sonen det.

• TÖDILUUUU

Jag ger mina barn smör, grädde, majonnäs, fet mjölk osv.
    De får det de tycker om.
    Ingen dör av fet mat i rätt mängd!

• SeTa

Här använder vi grädde dagligen ochsteker allt i smör.

• TÖDILUUUU
    Svar på #3
    Man kan ju blanda i grädde oavsett om det står me i receptet eller inte?
    I tex köttfärssås är de SUPERGOTT me 5 dl grädde i!!!
  • vittra

Vår dotter äter vad vi äter och vi har OFTA grädde i maten Göttans! Och vi är inte rädda för smör eller margarin i såser osv heller! Barn behöver i allmänhet mer fett än vi vuxna dessutom.

• TEDDEN

Läser en broschyr på nätet som är skriven av Folkhäsloguiden (Sthlms län) där det b la står att barn skall få lättmjölk och mager ost..samt att det är lika skadligt för barn som för vuxna att äta grädde då det innehåller "hårt" fett.

Ja, jag vet inte.

Barn behöver ju extra fett (står även i broschyren) men att ge lättprodukter känns ju alldeled galet!

• Kaprifolen

TÖDILUUUU skrev 2009-02-18 13:54:36 följande:

Svar på #3Man kan ju blanda i grädde oavsett om det står me i receptet eller inte?I tex köttfärssås är de SUPERGOTT me 5 dl grädde i!!!
    Grädde är gott till allt!
  • middiz

Hon får samma mat som oss så när vi har gräddei maten får hon det. Skulle aldrig få för mej att ge henne lättprodukter.

TEDDEN skrev 2009-02-18 14:11:49 följande:
    Läser en broschyr på nätet som är skriven av Folkhäsloguiden (Sthlms län) där det b la står att barn skall få lättmjölk och mager ost..samt att det är lika skadligt för barn som för vuxna att äta grädde då det innehåller "hårt" fett. Ja, jag vet inte. Barn behöver ju extra fett (står även i broschyren) men att ge lättprodukter känns ju alldeled galet!
    Haha ja där sa dom emot sej själva
    Vintern är ingen årstid, den är en regelbunden naturkatastrof
Svar på tråden Hur ofta får era barn grädde i maten?