• kansas

Någon som inte tagit folsyra före graviditeten?

De flesta verkar haft kunskap om att man ska ta folsyra-tillskott om man planerar en graviditet. Ni som inte tagit folsyra av en eller annan anledning, har det funnits anledning att oroa sig för de många missbildningar som folsyra kan förhindra?
    Blev själv oplanerat gravid och tog inte någon folsyra innan...

/ännu en sak att oroa sig för

• Svar på tråden Någon som inte tagit folsyra före graviditeten?
  • MicaelochMaria

Jag tror inte du behöver oroa dig, jag blev också oplanerat gravid med sonen, åt ingen folsyra försen typ vecka 7-8, då vi fick reda på att jag var gravid. Och förr i tiden överlebde barnen också utan folsyra! ;)
    (i tablettform altså)

• snarret

Jag tog inte folsyra innan jag blev gravid, men började med det när jag plussat.
    Och min bebis är helt som hon ska :) Jag tror inte man behöver oroa sig. Massaer med folk blir ju oplanerat gravida utan att bebisarna får missbildningar för det.

• MicaelochMaria

Ja det är ju för att motverka ryggmärgsbrock bland annat, som man äter folsyra. Det är en rekomendation, men jag tror många är i samma sits som du. Det är nog inget att oroa dig för!

• Saaaraa

jag åt ingen folsyra alls. Blev oplanerat gravid och sen var det 1000 andra saker som jag hade i huvudet när jag hade plussat så jag tänkte inte alls på att jag skulle äta det.
    Min dotter blev frisk ändå.

• RebeccaE

Hade ingen aning om att man skulle äta folsyra när man planerade att bli gravid. Barnmorskan sa till mig i vecka 7-8 någonting att börja äta folsyra och göra det fram tills jag passerat vecka 12. Så det e vad jag har gjort. Enligt ultraljud finns det inga fel på bebis, är nu i vecka 32.

• Beautiful

Har aldrig ätit folsyra eller blivit rekomenderad o göra det och e gravid me andra barnet..inget fel på mitt första o tror inte de blir de nu heller.. Så du kan nog va lugn

• Marma

Aldrig ätit o inte märkt nåt på barnen

• J R

Äter man bara en varierad kost så får man ju i sig folsyran i vardagen.
    Tror inte det är någon fara.

• kansas

Tack för alla svar Jag är ingen hejare på att äta frukt och grönt heller men en och annan kiwi har det ju blivit. Jag väntar tredje barnet men med de andra två har jag uppfört mig exemplariskt under och före graviditeterna(!)

• Censur

Jag har inte tagit folsyra vare sig före eller under en graviditet

mamma till Josef, 050703 Elise & Fiona 070408
  • Redmilk

jag åt folsyratabletter i några veckors tid, ca mellan v 7-12, sedan la jag av. Åt mycket frukt och spenat och tror det räcker att äta nyttigt!

• hmcc

Hur länge har man rekomenderat det till mammor och vad händer om man inte gör det?

Min BM sa inget om det jag köpte dock tabletter ändå men eftersom jag spydde upp dom hela tiden så fick jag inte i mig nåt.

• J R

Barnet kan få ryggmärgsbråck då folsyra är viktigt vid utvecklingen av nervsystemet och ryggmärgen.

Min kusin fick avsluta sin grav. pga att detta och jag käkar därför folsyra med tanke på detta.

• mama77

tre barn utan folsyra, alla tre friska och krya.

Jag har dock ätit bra kost, därför haft bra värden

• ullis83

har missat det innan, jag hade faktiskt brist på folsyra med sonen, men allt gick bra

Lukas 070410 och lilltjejen bf 090521
  • systersandra

Det är inte så att folsyra minskar risken för ryggmärgsbråck betydligt,det minskar risken lite liteen halv procent enligt de källor jag har.
    Har man inte tagit folsyra behöver man inte tänka att barnet kommer få ryggmärgsbråck.
    Förr i tiden tog man aldrig folsyra (tio år tillbaka i tiden) och det var ju inte så att 1 av hundra ungar fick detta.

Svar på tråden Någon som inte tagit folsyra före graviditeten?