• Anonym (orolig)

p-spruta...biverkningar???

hej! jag har nu gått på p-spruta i ca 1,5 år. har fått ta sprutan nästan varannan månad utom sista gången då jag faktiskt inte blödde...så då blev det faktiskt efter tre månader!
    har haft de vanliga biverkningarna som man har läst om..jag gick upp lite i vikt, inte särskilt mycket men jag har hög ämnesomsättning och rör mig mycket. ute och går vartenda dag... sen för två månader sedan så började jag känna mig väldigt konstig.. kissade otroligt mycket, mycket problem med svamp o.s.v. men det värsta av allt är min mage...den har inte gått upp så jag blivit tjock, utan svällt är en väldigt bra förklaring på den. Nu har jag en mage som ser ut att vara i 4:e eller 5:e månaden. inga valkar, ingenting. hade mycket smärtor i början men nu har smärtorna ersatts med malande värk. svårt att förklara den känslan men det var läskigt, har aldrig varit med om något sådant! det är som om det spänner i magen.
    sen om jag anstränger mig eller är väldigt stressad så får jag brunaktiga blödningar, inte som de blödningarna som jag har haft tidigare månader.
    Så nu går ju det stora ryktet om min graviditet vilket inte är det roligaste må jag säga! Man blir ju faktiskt inte gravid med p-spruta, eller hur!!!
    så nu undrar jag om det är fler som har varit med om det här?? det är svullnaden som är det värsta, fullt av vätska är vad det är!
    Skulle bli tacksam av många svar då jag går runt och oroar mig för min mage hela tiden. (har gått upp från storlek 36 till 42 på tre månader, och då bara vid magen!!!!)

tacksam för svar!
    kram från den uppsvällda valrossen!!!

• Svar på tråden p-spruta...biverkningar???
  • mia1980

Tycker faktiskt att du ska kontakta dim BM som ger dig sprutorna och få en ordentlig undersökning av henne. Gör det redan idag och få det utrett.

• syster mini

Håller med SuperMia, ta kontakt med din bm för att kolla. Inget prev.medel är 100% även om de ska vara så gott som men det kan ju också vara något annat som "spökar".

• silhuett

Man kan visst bli gravid med p-spruta. INGET p-medel är ju 100% säkert. Men det är inte särskilt vanligt.
    Men gör ändå en undersöskning för säkerhets skull.

• Tösen25

Tycker inte att du ska ta sprutorna mer, det dröjer lännggee innan du får mens.
    För mej dröjde det 2 år att få tillbaka mensen, försöker nu bli gravid men det ser mörkt ut.
    Håller tummarna

• Anonym (orolig)

tackar för era svar. har tid hos läkaren på måndag så vi får se hur det går då....

• safir

*puffar upp*
    Hoppas det löser sig för dig KRAM

• Anonym (orolig)

kom igen tjejer!! vill veta era erfarenheter av denna spruta!! liknar det mina sympton???

• Sin

Den som sätter sprutan kan faktiskt sätta den fel, så att den inte ger den effekt den ska. Vilket mycket väl kan innebära att du faktiskt är gravid.
    Mitt tips och råd är att du tar kontakt med din BM och bokar en tid för utredning av biverkningar och ett grav.test.

Och som flera ovan säger, inget preventivmedel är 100%-igt säkert! Inte ens p-sprutor.

• silhuett

TS, hur gick det hos läkaren för några veckor sen?? *nyfiken*

• Anonym (orolig)

jo det gick "bra" hos läkaren! ingen graviditet, vilket jag dock inte misstänkte trots "bollen" på magen... men lyssna och häpna!!! har haft sömnproblem i över 1,5 år...sover runt 2-3 timmar per natt... detta medförde att sömnbristen inte gav min kropp någon energi, vilket jag kräver mycket av då jag är ganska rörlig av mig. till slut fick den väl nog och slog ut mina magmuskler. min läkare sa att enklaste sättet att förklara händelsen var att mina magmuskler ligger i "koma" så det var bara att börja träna och hålla på...sover lite bättre nu, ger det denna månaden ut innan sömntabletter, sådant vill man ju inte gå på i onödan!
    så gott folk, ingen bebbe som putade ut....det var mina tarmar som låg där! jisses....så ett råd, SE TILL ATT FÅ DEN SÖMN NI BEHÖVER!!!! detta har varit en otroligt jobbig tid för mig, att försöka få liv i mina magmuskler. dock inget farligt så länge det inte gör ont, får jag ont måste jag röntga mig omedelbart p.g.a. att tarmarna kan ha hamnat "fel"

• silhuett

Oj, vad lustigt! Har aldrig hört talas om nått liknande!

Svar på tråden p-spruta...biverkningar???