Hur blir man av med blomflugor?
Vårt hem har invaderats av blomflugor, vad gör man? Har nåt diffust minne av att man ska duscha blommorna med såpvatten, kan det stämma?
Vårt hem har invaderats av blomflugor, vad gör man? Har nåt diffust minne av att man ska duscha blommorna med såpvatten, kan det stämma?
Jag ställer ett glas vin (eller annan alkohol) så flockas de där och drunknar. Eller saft med lite yes i.
vinäger sirap och lite yes
eller en skvätt öl med yes
ellr cider
vad som helst som är sött och helst lite syrligt
blomflugor nu förresten?
Sätt in några tändstickor med svavlet neråt i blomkrukorna, det gör att flugorna slutar lägga ägg där.
Precis som med bananflugor kan du blanda till följande:
Blanda vatten, vinäger och lite diskmedel i en burk och ställ där flugorna brukar hålla till. De söker sej till burken och drunknar.
Strö på vitpeppar på jorden.
Vattna inte så ofta för de trivs i fuktig jord.
Stoppa ner hela vitlöksklyftor
Flugpapper och sanering/rensning av skåp och under diskbänken....
Ska kolla med min sambo som jobbar som skadedjurstekniker om han har några tips...
BLOMflugor, jag läste bananflugor....
Enligt min mormor så är det bästa att plantera om alla blommor och byta jord... då får man garanterat bort dom...
Kokane vatten i alla avlopp då de läer ägg där,och som alal förslag här ovan vinäger, diskmedel och något sött sirap, honung..gärna i en flaska.
Tack för tipset med tändstickorna! Ska jag komma ihåg
kokande såklart:)
Tack! Då har jag lite att testa!
Jag tycker dock att både blomflugorna har en tendens att flytta på sig, men jag har kanske haft oturen att ha banan o blomflugor samtidigt!?
Newbebbe skrev 2009-02-18 16:17:00 följande: