• Knytt1

Hur blir man av med blomflugor?

Vårt hem har invaderats av blomflugor, vad gör man? Har nåt diffust minne av att man ska duscha blommorna med såpvatten, kan det stämma?

• Svar på tråden Hur blir man av med blomflugor?
  • Birgitta2

Jag ställer ett glas vin (eller annan alkohol) så flockas de där och drunknar. Eller saft med lite yes i.

• Lady Marmalade

vinäger sirap och lite yes

eller en skvätt öl med yes
    ellr cider

vad som helst som är sött och helst lite syrligt

blomflugor nu förresten?

~*~Vitiis nemo sine nascitur~*~
  • lia76

Sätt in några tändstickor med svavlet neråt i blomkrukorna, det gör att flugorna slutar lägga ägg där.

Precis som med bananflugor kan du blanda till följande:
    Blanda vatten, vinäger och lite diskmedel i en burk och ställ där flugorna brukar hålla till. De söker sej till burken och drunknar.

Strö på vitpeppar på jorden.

Vattna inte så ofta för de trivs i fuktig jord.

Stoppa ner hela vitlöksklyftor

• NicoleSthlm

Flugpapper och sanering/rensning av skåp och under diskbänken....

Ska kolla med min sambo som jobbar som skadedjurstekniker om han har några tips...

• NicoleSthlm

BLOMflugor, jag läste bananflugor....

Enligt min mormor så är det bästa att plantera om alla blommor och byta jord... då får man garanterat bort dom...

• Newbebbe

Kokane vatten i alla avlopp då de läer ägg där,och som alal förslag här ovan vinäger, diskmedel och något sött sirap, honung..gärna i en flaska.
    Tack för tipset med tändstickorna! Ska jag komma ihåg

• Knytt1

Tack! Då har jag lite att testa!

• Newbebbe

Jag tycker dock att både blomflugorna har en tendens att flytta på sig, men jag har kanske haft oturen att ha banan o blomflugor samtidigt!?

• Knytt1

Newbebbe skrev 2009-02-18 16:17:00 följande:

Jag tycker dock att både blomflugorna har en tendens att flytta på sig, men jag har kanske haft oturen att ha banan o blomflugor samtidigt!?
    Ja, mina FLYGER t.o.m... Ha, ha!
    Har nu testat med en blandning av vatten, socker (hade ingen honung hemma) vinäger och diskmedel och placerat det på strategiska ställen men det verkar inte vara nån hit...
Svar på tråden Hur blir man av med blomflugor?