• Fry

Fråga bvc om magdroppar elr bara köpa?

Har en 2 veckors bebis som har ont i magen..köpte sempers droppar o hoppas de hjälper,men funderade på o köra med minifom också..men de på apoteket tyckte jag skulle fråga bvc..måste jag det elr vågar man kombinera de två?
    Man vill ju bara hjälpa de små när de har ont..sover dåligt o e allmänt onöjd..

• Svar på tråden Fråga bvc om magdroppar elr bara köpa?
  • EsMamma

Du behöver inte fråga BVC, inte för magdropparna iallafall. Men jag skulle prova en sak i taget och börja med magdropparna. Testa bara dem i någon vecka och se om det blir bättre av dem. Magdropparna får ordning på tarmfloran om det är det som är problemet.

• Suneboll

Ammar du??? I så fall kanske magontet beror på amningstekniken el nått du ätit, om du ger ersättning kan man prova annat märke innan man börjar med minifom....vi gav det till vår son helt i onödan pga att jagfick för lite amningsinformation, men visst hjälpte det men det är ju bättre att gå till botten med problemet innan man ger droppar.
    Magdropparna kan man bara prova utan bvc

• mor 73

Jag tror att många ger dessa droppar helt i onödan...När jag fick mitt andra barn för 8 år sedan, fanns det inga droppar.
    Nu verkar det som att alla ger sina barn droppar bara för att dom finns. Tycker att man bör tänka på att detta är medicin.
    Bebisar har ont i magen, det är helt normalt, och dom har klarat sig i alla år utan det här nya "modet" med att ge droppar!

• EsMamma

Magdropparna (Sempers) är inte "medicin". Det är speciella lactobaciller, från början utvunna ur bröstmjölken från en ammande mamma i Anderna.

Om ett litet barn har magont som beror på att tarmfloran är i obalans, så är det väl himla dumt att låta det barnet lida till det går över av sig själv? Bara för att magdropparna inte fanns för 8 år sedan?

• EsMamma

Samma gäller för Miniform tycker jag: OM barnets magonda beror på mycket luft, och de blir hjälpta av miniform för att luften då blir mindre bubblor som lättare "pyser ut", ska man då låta barnet fortsätta ha ont?

Alla små barn är dock mer eller mindra knorviga olika tider på dygnet, och det är inte helt lätt att avgöra vad knorvigheten beror på. Om det är magont eller inte.

• mor 73

Men jag är helt övertygad om att dom flesta som använder dessa droppar gör det utan att veta vad magproblemen beror på. Hur många är det inte här som skriver typ: "funderar på att testa dropparna..."Bara för att dom finns!

• EsMamma

Men om de hjälper, dvs det ÄR den typ av magproblem som dessa olika varianter biter på, varför ska man då låta barnet fortsätta ha ont?

Att återställa en normal tarmflora, eller att sönderdela stora gasbubblor till små, vad är det farliga med det?

Sen kan jag skriva under på att det kan vara fler än berättigat som TROR att barnet har ont i magen för att det inte bara skrattar och sover hela dagar och nätter. Lite magknip till och från för att mamman ätit för mycket lök eller liknande (och ammar) "hör till". Eller att barn är oroliga hela kvällen och vill amma flera timmar i sträck innan de slocknar för natten, det är heller inget som är onormalt.

• Emelianfian

Jag skulle nog fråga BVC... det är väldigt bra kombination men bäst att fråga.. beror ju lite vad man tycker om BVC med om man anser att dom är en bra hjälp eller om det är bättre att gå på sin känsla.

Jag frågade min BVCsköterska om jag kunde ge det till min son som oxå har en del magknip som bekymrar honom.. hon sa att börja först med semperdroppar och ser om det ger någon skillnad..annars kombinera med minifom.. hon sa oxå att det kan bidra med mera magknip i början men att de kunde bli bra på sikt... jag lyssnar på henne och hoppas endast semperdropparna ger god effekt.

Körde kombinationen med vår dotter när hon var nyfödd tills 5mån och det var verkligen super hon blev som en annan bebis :)

♥ NELLIE o712o7 ♥ LIAM o9o129 ♥
  • mor 73

Håller med dig. Inget farligt eller fel om man vet att barnet har ont, och av vilken anledning. Tycker bara att många verkar ge det bara för att det finns, det används i mina ögon helt onödigt!

• bettans83

Kan det kanske vara så att hon/han är hungrig?? När vår son fick ersättning också blev han en helt annan bebis. Har hört flera som trott det var magont men egentligen var bebisen bara hungrig. Testa och ge lite ersättning!

Svar på tråden Fråga bvc om magdroppar elr bara köpa?