• Monalisan

Min son 5 år vill sy TIPS!!!

ja...har ni några roliga saker man kan sy i den åldern???

• Svar på tråden Min son 5 år vill sy TIPS!!!
  • Marge75

Sy ett gosedjur - klipp ut två likadana tygstycken i form av väl valt djur eller figur, så kan han sy ihop utmed kanterna. Lämna lite öppet, stoppa med vadd eller ärtor och sy igen det sista.

Sy en väska/ett fodral till något han har - två tygstycken, sy ihop utmed kanten ... (lite snarlikt va )

Gör sykort i kartong, med en kontur som han kan sy utmed, som prick till prick ungefär.

• Stormorsan

Förresten måste det "bli" något? Mina barnbarn älskar att bara sy krumelurer på en tygbit. Jag ställer maskinen på lågväxel och en mönstersöm och så bara gasar och styr de.

• Meline

Jag brukade få sy små lukta-gott-påsar, små påsar som man sedan fyllde med potpurri eller något annat som luktade gott. Och ärtpåsar. Sydde också ett stort tygstycke med en massa fickor på, som man kunde hänga på väggen och ha att stoppa småsaker i.

Men kalikåfigurer, sykort och fodral som de andra redan nämnt tycker jag är jättebra förslag.

• enlitenbitkaka

Gör som man gör på förskolan; rita upp något på ett tjockt papper (riktigt tjockt och styvt) och gör sedan hål med en grov nål. Sen får barnen sy varannat stygn

Vill du kika in hos mig? Hojta till så fixar jag det :)
  • Monalisan

jaa jag mena inte symaskin det har vi ingen !
    vilka bra tips...! Ska se om vi kan prova göra gosedjur...både jag o han är ju lost i syvärlden !

• Blommiga tjejen

en kudde är lätt att sy för barn

• Balehead

Skaffa lite aidaväv (sån där rutig) och bomullsgarn i olika färger, så kan han "brodera" små dukar och annat. Det är enkelt och lätt att få det snyggt fast man är fem år. Min dotter tycker att det är kul.

Tips - det är dyrt att köpa nytt, men brukar ofta finnas i secondhandbutiker för lite och ingenting.

Svar på tråden Min son 5 år vill sy TIPS!!!