• Saaaraa

Hjälp vår toalett gick sönder nyss!! Vad göra?

Skulle spola och man hörde att något gick sönder och sen fastnade spolknappen där nere... skulle öppna locket o jag tror att den gick sönder ännu mer då! Nu går det inte att spola o allt där innuti ser typ halvtrasigt ut.

Vad gör vi nu då? Vem ringer man? Vad kostar det att laga en jävla toalett?? Vi bor i ett hyreshus (antar att det har betydelse)

• Svar på tråden Hjälp vår toalett gick sönder nyss!! Vad göra?
  • MammaHela

ring hyresvärden

Hela kyrkogårdarna är fulla med folk som var oersättliga. Och jorden snurrar fortfarande...
  • mamma är bäst

Felanmäl hos din hyresvärd. De fixar.

• Saaaraa

Jag kanske inte borde ha försökt fixa det själv eftersom att något gick sönder när jag skulle öppna locket.. Kanske de blir jättearga och allt nu bara för det ? :/

• Lii1

Om inte hyresvärden fixar det, eller om det blir akut så är det bara att göra sina behov och därefter ta en hink med vatten och hälla i, på så sätt trycker man vattnet genom kanalen!
    Dessa tryckknappar lägger av efter ett par år. ingen stor sak.
    Byter själv dessa några gånger i månaden!

• Saaaraa

Okej men själva knappen ramlade av från locket när jag öppnade den. Nu fastnar inte locket längre...

• Lojsan77

Så länge du inte har varit vårdlös är du inte skyldig att betala något för den trasiga toaletten. Om du bara tryckte på knappen för att spola, och sedan råkade ha sönder något när du lyfte på locket så låter det inte som om du varit vårdslös. Är den dessutom gammal tyder det ju på att det är dags för en ny toalett. Som sagt, kontakta hyresvärden så löser det sig nog. Det ska mycket till för att du ska bli skadeståndsskyldig. (Skulle du bli det så får du ringa ditt hemförsäkringsbolag.)

• Saaaraa

ååh vilken tur! Det har även varit problem förut (Den har runnit vatten hur länge som helst!) Det har felanmälts men ingen har kommit hit än och fixat det...

• Lii1

Angående att vattnet rinner har att göra med en packning, en toa innehåller så mycket, dem med knappar har en del saker som är lite krångliga att få ihop om man varit upp med knappen!

Men hyresvärden borde väl ha en jour?
    En toa har en normaltid på 10-15 år innan slitagedelar börjar behövas byta ut, men prova och ring imorgon igen, tills dess så går det me hinken.

Svar på tråden Hjälp vår toalett gick sönder nyss!! Vad göra?