• Nattsaga

Något en hund absolut inte ska äta?

Undrar lite vad en hund absolut inte ska äta i matväg? Vi brukar ge våran hund rätt mycket "vanlig mat" också och vet att de inte ska äta mat med massa kryddor i, inga ben i och choklad o.s.v. men finns det något som en hund absolut inte bör äta också? är lite nyfiken...

• Svar på tråden Något en hund absolut inte ska äta?
  • Smiley 22

Har hört att lök inte ska vara så bra!!

• Nattsaga

Okej, nej det ger vi ju inte heller, ingen stark mat och de innefattar även lök tack för svaret!

• Linda1976

strumpor Min kompis collievalp hade en förkärlek för strumpor när han var liten. Min kompis är känd på sjursjukhuset som "tjejen med strumphunden"

• bimmer

jag har fått lära mig att man inte ska ge f-ben =fisk, fågel och fläsk eftersom dessa ben blir väldigt vassa då de splittras och kan skada mag och tarmpaketet. sen så tror jag att de inte dör av att få i sig mjölkchoklad men mörkchoklad tror jag absolut på att man inte ska ge.

• Nattsaga

Linda1976 *garvar *

bimmer, nej det här med ben vet jag ju. har hört att en hund kan i värsta fall bli blind av att äta choklad?????! Stämmer det tror ni ?

• trollprinsessan

potatis ...
    Säger dom att det inte är så bra att hunden äter..
    Det är nåt i potatisen som gör att hunden inte kan ta upp mineralerna och vitaminerna ...

så en hund som äter för mkt potatis kan dö...

och potatisskal är ännu värre

• Nattsaga

trollprinsessan, Oj! Potatis äter min vovve ibland ju jaja får kanske sluta ge han det. Fast han verkar inte mått dåligt av att...ger ju inga mängder direkt.

• Linda1976

Tror inte choklad e nån större fara nån gång.... Strumphunden Caesar käkade up en påse med Geishapraliner med papper och allt när han var 5 månader. Han överlevde tan problem, men min kompis glömmer aldrig mer en godispåse framme på ett lågt soffbord

• Barbaqueen

Hej, tänkte också göra ett inlägg....
    Potatis kan små hundmagar inte smälta så äter en hund potatis så kommer den ut i hela bitar...tydligen.
    En del ger potatis som utfyllnad i mat till hunden men det är alltså bara "bukfylla". Inte farligt vad jag vet.

Choklad har jag hört så olika om men på vår valpkurs rekomenderades det inte.

Lök kan enligt veterinären vara rent dödligt, så det får man ju vara försiktig med och inte tappa ner på golvet tex.

Många hundraser tål inte att äta så mycket spannmål, de kan få eksem eller klåda. Det är många foder som nästan bara innehåller spannmål trots att de heter tex lamm o ris...kolla innehållsförteckningen.

Oj, oj, det blev en massa. Vad vår Milton lärt oss mycket. Han är expert på att "smaka" på allt...

• Nattsaga

Barbaqueen, tack för inlägget hm så potatisen kommer ut i hela bitar? har jag aldrig märkt av på våran hund trots han fått potatis ibland *s* jaja ska vara försiktigare med det.
    Våran hund äter vanligt torrfoder men även vanlig mat och gärna mackor ost älskar han och filmjölk.

Svar på tråden Något en hund absolut inte ska äta?