• lisenlil

Bryssel?

Hej

Min man blivit erbjuden en tjänst i Bryssel vi funderar på hur vi ska göra. Så skulle gärna vilja veta om hur det är i Bryssel? hur är det att leva med småbarn vi har en dotter som är 19 månader. Är det någon här som hängt med sin partner hur ser era dagar ut? Har ni hittat vänner?

• Svar på tråden Bryssel?
  • Chelsy

Jag har bott i 15 år i bryseel och trivdes jättebra. Jag jobbade och var sedan hemma med vår dotter i några år så jag vet hur det var att vara hemma med småbarn i Bryssel. Dom flesta jobbar ju och barnen börjar ju creche (dagis) tidigt och skola när man är tre år men jag umgicks med andra mammor på skandinaviska skolan, Kolla in den svenska klubben också. Mamma och barn grupp gick jag med britiska mammor. Det var jättekul. Om du undrar något så fråga på.. Belgien är ett roligt land att bo i och det finns mycket att göra för alla smaker. Lär dig språken så går det ännu bättre. Vi bor nu i sverige.

• Bullen R

Hej! Jag ska föda mitt första barn i början på maj här i Bryssel och har bott här sedan nyår. Har alltså inte så stor erfarenhet än, men det jag sett hittills gillar jag! Tror att Bryssel är relativt lätt att flytta till som svensk eftersom det bor så många svenskar här redan. Är man bara villig att "jobba" lite för att få kompisar ordnar det sig! Till exempel har Svenska kyrkan verksamhet för mammor och barn, och som sagt finns Svenska klubben. Själv ska jag nu i veckan gå på min första träff på en engelskspråkig föräldrakurs som ordnas av Brussels Childbirth Trust. De har även mammagrupper och mycket olika familjeaktiviteter. Sedan är förstås Bryssel en storstad med allt vad det innebär av hetsig trafik, avgaser och oväsen. Men här finns många trevliga parker också, och jag har sett en hel del fina lekplatser.

Bestämmer ni er för att flytta ner kanske vi kan ta en fika någon gång

• lisenlil

Tusen tack för era svar men vi bestämde oss för att att vänta lite med utomlandsflytt tjänsten innebar nämnligen ganska mycket resor för maken och att vara själv i ett annat land med barn och utan kontaktnät som kan rycka ut om det behövs kändes inte bra. Men chansen kanske kommer igen och då kanske vi tar den om det inte varit tjänsteresor i den här tjänsten hade vi nog tagit chansen.

Svar på tråden Bryssel?