Behöver man ta bort tapeten innan man målar om?
Ska flytta in i en hyresrätt som jag definitivt måste måla om i... Frågan är precis som ovan; måste man ta bort tapeten innan man målar om?
Ska flytta in i en hyresrätt som jag definitivt måste måla om i... Frågan är precis som ovan; måste man ta bort tapeten innan man målar om?
Svårt att svara på när man inte vet hur den ser ut och av vilket material den är.
I vissa fall kan det bli jätte snyggt att måla över bara. Måste vara säker på att den inte släpper från underlaget när det kommer färg (fukt) på den.
För det första så får du inte måla om i en hyresrätt om du inte fått lov från hyresvärden.
Du behöver inte ta bort tapeten om man ska måla. Beroende på tapetens skick och struktur gör man underarbete (slipning och spackling) innan man målar.
Be din färghandlare om hjälp med vad du behöver för utrustning
(tejp, rollrar, färgkärl, slippappaer mm)
Måste måste du inte men att slipa/spackla skarvar och hål är ett måste. Sen beror det ju på hur många lager tapet det ligger. lir alltid bäst om man gör det riktigt men är det en hyresrätt så skulle jag inte lägga ner allt jobb.
Tänk även på att om man flyttar när man har målat väggarna själva så blir man oftast betalningsskyldig för att det målade tapeter o inte fackmannamässigt gjort. Kan bli dyrt vid ev flytt då.
vi tapetserade om hela lgten,värden blev bara glad att dem slap göra det.kan nu hyra ut lgh-en dyrare......så bara gör det...
Det är skillnad att tapetsera om och att måla väggarna för en hyresvärd. Tapeter bryr dom sig inte så mycket om man byter om det är riktigt gjort men målar man blir det mera jobb för dom om dom behöver tapetsera om senare så det brukar dom inte vilja kosta på . Sen blir det oftast inte så bra resultat om man målar på tapet, bubblor o småskavanker i tapeten under syns bättre om tapeten är målad.
testa att blöta tapeten så ser du om den släpper. gör den det så köp en ångtvätt på jula för 150 kr som du lätt får ner tapeten med sen måla. så gjorde vi. blev jättenbra