• Anonym (undrar)

smittar klamydia verkligen BARA vid sexuell kontakt?

Jag är lite osäker på det... kan inte klamydia smitta via andra typer av kontakter? Jag läste någonstans om att man kan få klamydia i ögonen? Är det verkligen så?

• Svar på tråden smittar klamydia verkligen BARA vid sexuell kontakt?
  • lokisse

tror att du blandar ihop det med herpes som alltid sitter i ögonen men bryter ut antingen pa munen eller down under.

De omnibus rebus et nonullis aliis
  • Doktorn

En kvinna som är smittad med klamydia kan ge sitt nyfödda barn ögoninfektion under förlossningen.
    Det står för övrigt i just den artikel som TereseA hänvisar till...

• lokisse
    Doktorn skrev 2009-02-18 20:45:53 följande:
    En kvinna som är smittad med klamydia kan ge sitt nyfödda barn ögoninfektion under förlossningen.Det står för övrigt i just den artikel som TereseA hänvisar till...
    ahh ja klart det är ju självklart!
  • Doktorn
    Svar på #4
    Nja... "Självklart" vet jag inte om det är. Men förlossningsrelaterad klamydiakonjunktivit är tack och lov mycket ovanligt!
  • lokisse
    Doktorn skrev 2009-02-18 20:52:30 följande:
    Svar på #4Nja... "Självklart" vet jag inte om det är. Men förlossningsrelaterad klamydiakonjunktivit är tack och lov mycket ovanligt!
    jag menar att det ju faktiskt är som en sexuel situation (missförsta mig fel) efter som det kan komma till beröring av tva slämhinnor
  • Doktorn
    Svar på #6
    Ah, på så sätt. Jodå, slemhinna mot slemhinna är det ju förstås vid passage i förlossningskanalen.
  • arianne03

Man kan faktiskt få det i ögat ändå, som vuxen. Alla kroppsvätskor kan smitta slemhinnorna.
    Du kan ju själv räkna ut några scenarion där det kan hända

• SeTa

Jag hade återkommande ögoninfektioner förra året, och blev då testad för just klamydia i ögat. Så jag antar att man kan ha det där.

• lokisse
    arianne03 skrev 2009-02-18 22:09:05 följande:
    Man kan faktiskt få det i ögat ändå, som vuxen. Alla kroppsvätskor kan smitta slemhinnorna.Du kan ju själv räkna ut några scenarion där det kan hända
    vill du ha en pille i ögat om inte betala din tv licens.....Skrattande
  • lokisse
    Anonym skrev 2009-02-18 22:10:12 följande:
    Herpes i ögonen va?
    ja viruset lägger sig i närheten av ögonen vid ryggmärgen och bor där... sedan kan man fa herpes i ögonen med om man har otur även i näsan och liknade
  • Anonym

men läkaren på infektionskliniken i mitt län informerade mig att man kan få klamydia i ögat

Svar på tråden smittar klamydia verkligen BARA vid sexuell kontakt?