• xandra84

rottweilers

Jag bara undrar om det är ngn som vet nåt om rottweilers som föds utan svans..inte ens stubb.

• Svar på tråden rottweilers
  • solskina

nej, men alla raser kan få defekter.
    dom flesta rottisar kuperas olagligt och så säger ägarna att dom är födda så. synd.

• xandra84

men denna hunden är inte kuperad för det finns ingen stubb eller märke att den blivit kuperad...

• xandra84

ja, det är en valp..finns 2 likadana

• Karni

Rottisar kan födas med så kallad stubbsvans. Det anses som oseriöst i de flesta kretsar på grund av att det just står i rasstandarden att de SKA ha svans och att det dessutom är en genetisk defekt.
    Personligen tycker jag rottweilern ska ha svans och skulle aldrig någonsin köpa en stubbsvansad sådan.

Det finns tyvärr kennlar i Sverige som satsar mycket på detta. Kan inte reglerna ordentligt men de är inte OK att ställa ut och kan därmed inte koras heller eftersom de saknar svansen.

• EvilBetty

Satsar på att ge deras hundar stubbsvans, menar du?? :O

Karni skrev 2009-02-18 21:42:17 följande:
    Rottisar kan födas med så kallad stubbsvans. Det anses som oseriöst i de flesta kretsar på grund av att det just står i rasstandarden att de SKA ha svans och att det dessutom är en genetisk defekt. Personligen tycker jag rottweilern ska ha svans och skulle aldrig någonsin köpa en stubbsvansad sådan. Det finns tyvärr kennlar i Sverige som satsar mycket på detta. Kan inte reglerna ordentligt men de är inte OK att ställa ut och kan därmed inte koras heller eftersom de saknar svansen.
  • solskina

Man kan ju snabbt se om uppfödaren är seriös. vilket pris har dom defekta valparn? eftersom dom inte är rasstandard ska priset ligga där efter. men föder dom upp utan stamtavla är dom inte seriösa och tar dom samma eller mer för dom defekta fast dom har stamtavla ska du inte köpa där alls.
    Föder man upp enbart brukshund på utseende eller defekt så är det inte säkert att hunden har bra psyke.
    Är föräldrarna testade?

• Karni

EvilBetty skrev 2009-02-18 21:46:13 följande:

Satsar på att ge deras hundar stubbsvans, menar du?? :O
    Ja, eftersom det numera är kuperingsförbud. De uppfödare som avlar på stubbsvans idag är inte seriösa alls. De är redan bannade från utställningar (vad jag kan minnas) och troligen kommer de också att hindras från att tävla i bruks också. Vilket jag ser som positivt.

Uppfödare som satsar mer på utseénde har jag svårt för, speciellt när det kommer till en sådan utsatt ras som rottweilern är i dagsläget. Stubbsvans är inget att eftersträva på en ras som faktiskt SKA ha svans.
    Sen att det kan födas rottweilervalpar utan svans bland de seriösa uppfödarna, det är inget man behöver vara orolig för, saker och ting kan hända på vägen. Det är den renodlade aveln för att få fram stubbsvansar som jag är emot.
Svar på tråden rottweilers