• juliariiel

tycker att alla hbt personer borde bära något accessoar med regnbågsfärger

När man möter någon som du (hbt) då känns det som att man är inte ensam. Vilken lättnad. Om man bär regnbågsfärger då signalerar man om sin sexuella läggning och att man vill bli accepterad i hetero samhälle,att man har rätt till kärlek lika som hetero personer och dessutom tycker jag att man skulle hjälpa andra personer i sitt "komma ut" process genom att bära saker med regnbågsfärger. Då skulle de känna sig inte utanför samhälle och att de är absolut inte ensamma, det finns många som de är, och att vi är alla vanliga människor. Själv köpte jag några saker som jag bär hela tiden för att just visa vem jag är och att jag är stolt att vara mig själv och dessutom vill jag visa min stöd till andra hbt personer. Vad tycker ni? Har ni saker på sig som signalerar eran läggning?

• Svar på tråden tycker att alla hbt personer borde bära något accessoar med regnbågsfärger
  • lunkentuss

Finns ju en del som gör det, men att alla skulle göra det??
    Ska alla som gillar analsex ha nåt speciellt märke för att signalera att det är "okej" också eller?
    Ingen annan har ju med ens läggning att göra menar jag :)

• juliariiel

Javisst! Men hur skulle det bli någonsin "normalt" att vara hbt om man inte visar det och aldrig vågar "komma ut" för att man tror att man är den enda hbt på hela Jorden som finns. Det handlar inte om sex utan kärlek och rätt till kärlek för alla. Visa personer lever med varandra utan att ha sex av olika anledningar. Regnbågsfärger är stöd, stolthet och såklart frihet.

• lunkentuss

juliariiel skrev 2009-02-18 21:22:07 följande:

Javisst! Men hur skulle det bli någonsin "normalt" att vara hbt om man inte visar det och aldrig vågar "komma ut" för att man tror att man är den enda hbt på hela Jorden som finns. Det handlar inte om sex utan kärlek och rätt till kärlek för alla. Visa personer lever med varandra utan att ha sex av olika anledningar. Regnbågsfärger är stöd, stolthet och såklart frihet.
    "Alla" vet väl att dom inte är ensamma om det Det finns ju communityn för allt möjligt där man kan träffa likasinnade och när man är säker på sig själv så kommer man ut. En del känner väl inte ens nåt behov av att "visa upp sig" för alla andra om du förstår vad jag menar. Varför skylta med sin sexualitet...?
    Skulle väl vara värre om det var nåt slags tvång att bära ett märke?
    Jag tror iaf att det finns bättre sätt :)
  • lunkentuss

Sen förstår jag hur du tänker, men om du nu upplever att det inte är accepterat att va hbt... Är det inte bättre att försöka ändra på människors syn då? Ta tag i grunden till problemet...

• juliariiel

Inte alla vet om communitys existans från början. Och såklart behöver man inte alls visa vem man är om man inte vill det, detta är ingen tvång givetvis.
    Igen, det handlar inte om sex utan rätt till kärlek. Man vill inte tala om att man t.ex. ligger med tjejer utan man vill att samhälle acceptarar att man är kär i en tjej och vill inte räknas som sjuk, äcklig eller utanför för det. Man vill kunna visa också sin kärlek offentlig utan att få negativa reaktioner från hetero. Tänk själv om någon skulle reagera på negativ sätt om du står och kramas och pussas med din man (om du har den) hur skulle det kännas? Tror du verkligen att alla i t.ex. Sverige äntligen accepterar hbt personer? och vad sägs om situationen i små städer?
    "Komma ut" proccesen är väldigt väldigt svårt och för visa personer det tar lång tid innan man accepterar sig själv och blir accepterad av andra. När man upptäcker någonting i sig som är främmande för de flesta andra då blir man väldigt rädd och går igenom alla känslor och ensamheten blir din granne ganska lång tid (för visa). Därför tycker jag att det är otroligt bra att det ordnas Pride Parad för då ser man att det finns flera som mig själv och då vågar man själv bli sig själv, vilket var till stor plåga när man inte var det tidigare:)

• juliariiel

Jag skulle jättegärna arbeta med att hjälpa till människor i sitt komma ut process, för jag vet hur det känns. Därför väljer jag att bära regnbågsfärger på mig som symbol för kärlek mellan samkönade personer, vilket är också naturligt. Och om hbt person ser mig ute då vet jag att Han/hon blir glad att vi har någonting gemensam, vi är stolta för vem vi är och inte rädda att vara det. Och kanske kan någon som jag vända sig till mig och få stöd och hjälp i sin situation.
    På samma sätt bär jag kors som symbol på att jag tror på Gud och kanske personer i kris genom att se på min kors blir påminda om att Gud finns och är nära de och detta kanske kommer att glädja de.

• lunkentuss

Som sagt, jag förstår vad du menar. Och självklart handlar det om kärlek, inte sex! Men tyvärr är det ju det som dom flesta tänker på (dom som är hetero) när man ser någon/hör talas om hbt-personer. Så själv anser jag att man borde lägga mer tid på att ändra samhällets negativa syn på icke heterosexuella personer.

Och göra det mer tillgängligt -visa, att det finns communityn mm. Dessa regnbågssymboler finns ju även att köpa redan också om man nu vill ha en symbol för sin läggning :)

• juliariiel

Och i såfall därför är det viktigt att visa vem man är, för att ändra samhällets syn på hbt. För att bli accepterad måste man visa upp sig. Om man inte visar upp det då skapas bara ännu mera fördomar. Fördomar är ovishet. Om alla gymmer sig och bara 1 gång i året arrangerar Pride Parad med halvnakna dansande killar och tjejer då känns det som överdriv och det skapar bara fördomar om hbt personer att allt handlar om sex. Men om i vanliga vardagslivet, t.ex. på arbetsplatsen, på sjukhus, på tågstationen, i affär, ute på stan, på bio, på restauranng osv. träffar man någon som visar att man är homo-/bi eller trans, då ser man att de är precis vanliga människor som alla andra, det är ingen skilnad mellan oss, och då försvinner fördomar. Det är samma princip med invandrare, om de skulle göra Invandrar Parad en gång i året med musik, live muslimsk mässa, och vapen då skulle det bara bekräffta våra fördomar om de. Man kan inte göra mass "Komma ut" och begära acceptans för det. Man ska visa upp sig i vardagliga livet som är helt normalt människa och då ska man räknas som normal om det är vad man vill.

• Anonym (tvärtom)

Jag tror att det skulle bli precis tvärtom om alla skull eha på sig något regnbågsfärgat, t.ex.
    Då skulle man ju kunna hårddra detta och be alla judar t.ex. att ha en stjärna... Eller vänta? Det har ju gjorts.

• lunkentuss

juliariiel skrev 2009-02-19 13:14:08 följande:

Och i såfall därför är det viktigt att visa vem man är, för att ändra samhällets syn på hbt. För att bli accepterad måste man visa upp sig. Om man inte visar upp det då skapas bara ännu mera fördomar. Fördomar är ovishet. Om alla gymmer sig och bara 1 gång i året arrangerar Pride Parad med halvnakna dansande killar och tjejer då känns det som överdriv och det skapar bara fördomar om hbt personer att allt handlar om sex. Men om i vanliga vardagslivet, t.ex. på arbetsplatsen, på sjukhus, på tågstationen, i affär, ute på stan, på bio, på restauranng osv. träffar man någon som visar att man är homo-/bi eller trans, då ser man att de är precis vanliga människor som alla andra, det är ingen skilnad mellan oss, och då försvinner fördomar. Det är samma princip med invandrare, om de skulle göra Invandrar Parad en gång i året med musik, live muslimsk mässa, och vapen då skulle det bara bekräffta våra fördomar om de. Man kan inte göra mass "Komma ut" och begära acceptans för det. Man ska visa upp sig i vardagliga livet som är helt normalt människa och då ska man räknas som normal om det är vad man vill.
    Jo, pride skapar en del fördomar kan jag tänka mig, hehe...

Det är så synd bara att man ska behöva ha en symbol för att visa vem man är för att kunna ändra andra. "Blotta sig" liksom... Även om jag står för mina åsikter, så vill jag inte "behöva" ha symboler för allt som "symboliserar" det jag står för och tycker... Symbolen ska vara frivillig för att man själv är stolt eller vill visa var man står -inte för att man "måste" för att det ska bli accepterat... Hoppas du förstår hur jag menar :)
Svar på tråden tycker att alla hbt personer borde bära något accessoar med regnbågsfärger