Bänkdiskmaskin
Vilken modell rekommenderar du?
Vad behöver jag köpa utöver själva maskinen?
Något speciellt jag bör veta?
Vilken modell rekommenderar du?
Vad behöver jag köpa utöver själva maskinen?
Något speciellt jag bör veta?
Bosch SKT5102SK köpte jag från siba för några månader sedan. Tycker den fungerar jättebra så länge man sköljer disken lite innan, inte fördisk men skölja bort stora matrester, annars kan det bli kvar.
Vi köpte en "drulle"-försäkring till det.
Disktabletthållaren är ganska liten så en vanlig tablett rymmer inte riktigt, ibland får vi dela på tabletten men det finns ju pulver också. Och så finns det en sorts tabletter från Lidl som får plats, W5 dishwasher tablets. Det använder vi.
Sen får man tänka på att inte ställa något för tablettlocket när man har stängt, bestickstället till exenpel får inte stå för locket för då kan det inte öppna sig ordentligt, eller något högt glas eller så. Då blir det tablettrester kvar.
Det kostar massor att få den inkopplad, om det inte redan är förberett eller du känner någon som fixar det åt dig.
Vi kopplade in den själv. Inte så svårt, sätta i elkontakten och sedan koppla slangen till vattenkranen i köket, klart!
RonjaMimmi skrev 2009-02-19 14:31:02 följande:
Afro skrev 2009-02-19 14:33:18 följande:
RonjaMimmi skrev 2009-02-19 14:44:26 följande:
I värsta fall ny blandare och ev ny avloppsanslutning.... (fick vi göra var EJ förberett för diskmaskin)
rekomenderar INTE en billig maskin från rusta eller jula vi har en från jula kostade bara 1700 men låter så innihelvete att det inte är värt det ville slippa ödsla tid efter maten på disk utan kunna mysa tillsammans och se på film eller nått men går definitivt inte att mysa och koppla av när den låter så se till att kolla upp ljudnivån innan du handlar.
Vi hade en Bosch och den var vi nöjda med. Metallinsida, enkelt att se om det behövdes mer salt och diskade bra. Använd inte tabletter till bänkdiskmaskiner, tabletterna är anpassade efter en stor maskins diskmängd och det är ett slöseri både på pengar och miljön.
jajane skrev 2009-02-19 23:15:25 följande:
Glömde ju säga att det är en tystgående maskin. Jag sitter i köket och pluggar utan att bli irriterad och störd på diskmaskinen.
I ca 6 månader å vi stormtrivs med den. Den är lätt att använda och som jag skrev här ovan så går den tyst och har ett fördröjningsprogram samt ett snabbprogram.
Hade också den Electroluxen innan vi sålde den (på grund av flytt). Den var UNDERBAR!
Hade aldrig problem med att disken inte blev ren, den är bland det tystaste som finns på marknaden och är också den maskin som fått bäst betyg.
Vill man vara energisnål får den stå och snurra i närmare 90 minuter, har man bråttom har det 33-34 minuter. Perfekt!
Jag saknar nästan min lilla Lulle som jag kallade den..
jajane skrev 2009-02-21 16:58:12 följande:
Tror nog att du inte behöver oroa dig för att den ska läcka.