• Jollsan

Vikt o längd på en 4 åring

Har inte vägt eller mätt min tjej på ett tag, men jag är lite nyfiken på vad som är "normalvikt kontra längd" på en 4 åring!

• Svar på tråden Vikt o längd på en 4 åring
  • Norpan81

Min 4 åring var på bvc idag och han är förvisso "liten" men normal ändå. Han var 102 cm och vägde 17 kilo.

• Jollsan

Norpan81 skrev 2009-02-18 23:39:58 följande:

Min 4 åring var på bvc idag och han är förvisso "liten" men normal ändå. Han var 102 cm och vägde 17 kilo.
    Min tjej vägde 17 eller 18 kg sist jag vägde henne hemma minns jag (vägde före o efter en magsjuka). O skulle tippa på att hon är runt 110-120 lång...så då är hon väl ganska normal oxå isåfall!
  • ashera

Min son vägde 15,4 kg och var 102 cm lång.

• waalre

min dotter väger 14,5 kg och är 98 lång

• Tingerling

Min son väger 20 kg och är över 110 lång (tror han är 115 numera)

• Norpan81

Jollsan skrev 2009-02-19 08:25:17 följande:

Norpan81 skrev 2009-02-18 23:39:58 följande:
    Min tjej vägde 17 eller 18 kg sist jag vägde henne hemma minns jag (vägde före o efter en magsjuka). O skulle tippa på att hon är runt 110-120 lång...så då är hon väl ganska normal oxå isåfall!
    Ja, det skulle jag med tro att hon är! Det är ju ett ganska stort spann mellan långa och korta barn som fortfarande räknas som "normalstora"
  • Almira

Min dotter hade sin kontroll för en månad sen och hon var 105 cm lång och vägde 18,5 kg. Både jag och BVC-sköterskan tyckte att hon är normal, varken lång eller kort eller för smal.

• Jollsan

Tack för era svar!
    Min tjej fyllde i januari, så det är nog dags med en kallelse snart.
    Jag är lite nyfiken bara av den anledningen att jag själv är rund o hennes pappa är grov som en tunn-tarm ungefär
    Jag hoppas mao att hon kommer hamna nånstans mittemellan oss, hehe!
    Men samtidigt tycker jag att hon börjar bli lite rund, men jag kan nog slå bort de tankarna, tack vare era svar!

• Tant Green

92-117 cm och 12-25 kg är visst normalt (enligt kurvorna på www.barntotal.se). 104 cm och 17 kg är medel.

• mammaE

4,5 år 18 kg och ca 115 cm lång är min son.

Svar på tråden Vikt o längd på en 4 åring