• maica75

Tvättar ni din bebis rumpa, eller torkar ni med papper?

Jag brukar tvätta min sons rumpa med ljumet vatten varje gång han bajsar och det blir ca 2-3 gånger om dagen. Jag tycker att det blir inte rent om man bara torkar med papper, och det tar lång tid. Ibland blir hans rumpa röd och då smörjar jag den med salva. Min man tycker inte att man ska göra så, han brukar torka honom.

Hur gör ni då? Vad gör man så att bebisens rumpa inte blir röd?

• Svar på tråden Tvättar ni din bebis rumpa, eller torkar ni med papper?
  • Lady Dahmer
    maica75 skrev 2009-02-18 23:02:22 följande:
    Jag brukar tvätta min sons rumpa med ljumet vatten varje gång han bajsar och det blir ca 2-3 gånger om dagen. Jag tycker att det blir inte rent om man bara torkar med papper, och det tar lång tid. Ibland blir hans rumpa röd och då smörjar jag den med salva. Min man tycker inte att man ska göra så, han brukar torka honom.Hur gör ni då? Vad gör man så att bebisens rumpa inte blir röd?
    rapsolja och fuktig pappersservett.
    Confessions of a Neurotic Attentionwhore - ladydahmer.blogg.se/
  • AlvaLovisa

Vi är första klassens miljöbovar och använder våtservetter. De är underbara, och hon har aldrig haft röd rumpa (när hon var eksemprickig över hela kroppen pga mjölkallergi var rumpan det enda som var mjukt och lent ) Sedan kan man diskutera tillsatt lotion, mineraloljor och blahablaha, men det FINNS faktiskt bra våtservetter också om man vill undvika sådant.

• Nyfiken gul

Tvättlappar.....

För mycket vatten torkar ut den känsliga babyhuden. Men en fuktig tvättlapp + lite barnolja får bort allt bajs utan att torka ut.

Victor född 10/6 - 2008- - vår älskade son!
  • kristall

Vi använder våtservetter på våran flicka...& barnpuder..
    Ibland doppar jag även våtservetten i vatten & kramar ur vattnet,för vissa är ganska starkt preparerade även om de är parfymfria...

• LjubaviMoja

Vår bajsar ibland en gång om dagen ibland två. En gång om dagen tvättar jag honom andra använder jag våtservetter.

Att bli far är inte svårt, däremot att vara det
  • maica75

Men jag har hört att våtservetter innehåller ämne som inte är bra för spädbarns hud. Vilken sort använder ni?

• modestyclara

Vi tvättar med mild tvål och vatten. Går ju inte att få rent annars? Kan rek. bepanthen till röda rumpor...

• LjubaviMoja
    maica75 skrev 2009-02-18 23:07:42 följande:
    Men jag har hört att våtservetter innehåller ämne som inte är bra för spädbarns hud. Vilken sort använder ni?
    Har använt det på båda mina och aldrig har vi haft några som helst problem.
    Att bli far är inte svårt, däremot att vara det
  • AngelicaJennifer

maica75 skrev 2009-02-18 23:07:42 följande:

Alla sorter.. ingen speciell våtservett har irriterat min dotter.
  • maica75

Men hur gör ni då?

Först tar ni bort bajset med tort papper, sedan våtservetter, eller tar ni bort allt från början med våtservetter? Ibland bajsar de väldigt mycket, så jag vill veta hur ni andra gör så att det blir smidigt.

Svar på tråden Tvättar ni din bebis rumpa, eller torkar ni med papper?