• Anonym (Röd)

Varför blir jag så röd i ansiktet? Oavsett situation. Var inte så tidigare!!

Hej!

När jag gick på högstadiet var jag en av dem som fruktade redovisningarna, så mycket att jag skolkade varje gång jag skulle stå framme vid tavlan. Det var så pinsamt att alla skulle titta och lyssna på mig. Så fort jag klev fram blev jag illröd. Det fanns inget jag kunde göra åt det, jag skämdes helt enkelt för att prata framför alla. Utanför klassrummen var det inte så, jag pratade högt och fritt med alla på min skola och skämdes inte för något jag sade. Det var just i klassrummen som värmen steg till huvudet och den röda färgen kunde inte missas. Jag var röd som en tomat. Oj vad jag tyckte det var pinsamt. En redovisning undvek jag så mycket att jag skolkade många dagar från en av lektionerna. Så lärarna tvingade mig att redovisa på en annan lektion istället, för jag hade skolkat från den där jag skulle redovisa. Så jag fick snällt ställa mig upp på fel lektion och redovisa.

När jag började gymnasiet hade jag kvar min rädsla men efter ett tag försvann den. Jag älskade min klass och det var säkert tack vare våra ledarskapslektioner som jag blev mer säker och började LÄNGTA till redovisningar. Det var helt olikt mig! Jag kunde inte förstå det själv. Varje grupparbete var det jag som tog på mig det mesta av pratet. De tal vi skulle skriva och läsa upp blev jättelånga för min del för jag älskade att stå där framme och prata medan andra lyssnade. Jag tyckte jag hade så mycket att säga! Jag var stolt över mig själv. Och lika säker var jag utanför klassrummen. Jag blev aldrig röd och skämdes inte. Jag kunde prata högt och fritt om ALLT framför vem som helst. Inga som helst sociala problem! Jag hade många många vänner och min gymnasietid var helt underbar!

Nu när jag studerar på Universitetet har det blivit dåligt igen. Jag klarar inte av redovisningarna. Men problemet är att jag numera inte ens klarar av att vara social utan att bli röd i ansiktet och känna obehag. Så fort jag fått mig en grupp som anstränger sig att vi ska umgås så klarar jag inte av det. Jag vill ses så lite som möjligt och snabbt hem till min lägenhet. Det känns så.. pinsamt att vistas ute och med folk. Jag känner mig obekväm. T.o.m. med familj och min egen kille kan jag numera bli röd för ingenting! Så fort jag pratar lite längre framför folk, t.o.m. min kille och våra vänner så blir jag varm och illröd. Jag fattar inte vad som har hänt med mig!! Jag har blivit rädd för människor och sociala tillställningar.. så fort jag är i centrum får jag panik.. jag har aldrig varit så förut :(

Jag vill bli den jag en gång var. Vad är det här?! :(

• Svar på tråden Varför blir jag så röd i ansiktet? Oavsett situation. Var inte så tidigare!!
  • Anonym (rödis)

Jag har samma historia som du ungefär. Skitjobbigt. Det är ju inte som att man blir generad jämt!! Verkligen inte! Nu lider jag lite av Rosacea, det bidrar kanske lite till det hela, man blir lätt rödblossig om kinder och näsa. Speciellt vid stark/het/kall mat/dryck och vid nervositet (behöver inte vara mycket, räcker att någon skojar med en).

Kolla om du också gör det.

Annars tyckte jag det blev bättre en period när jag var övertygad om att mitt smink täckte det röda. (Det gjorde det inte, insåg jag efter ett par år, och då blev det jobbigt igen.) Mycket är mentalt. Är man inte rädd att bli röd så blir man det inte.

• Anonym (Tomaten)

Uscj jag har oxå så. Vågade aldrig redovisa eller prata inför grupp. Klrara det fortfarande inte, mitt fejjs blossar upp. Blev retad som tomaten i skolan vilket inte gjorde saken bättre, Det stämmer som anonym (rödis) skriver, det är psykiskt, tänk inte åpå det, försök sminka över och intala dig att det inte syns, då syns det inte. Man blir bara rödare om man tänker på det. Det blev jag, och om nån sa nått jag tyckte var pinsamt till mig så blev jag röd, eller vid jobbiga situationer. Det är jobbigt usch!

• kammen

Jag har exakt samma problem som du TS! Det kommer och går, kan dröja flera år innan jag har de här rödis perioderna, sen helt plötsligt blir jag röd varje dag för ingenting!!!

• Anonym (rödis)

Har just upptäckt mineralpuder förresten! Som en underbar foundation som verkligen täcker det röda!! Testa!!!

• kammen

Hmmm när jag läser din tråd en gång till så tror jag kanske att det ligger lite mer än "bara" att du automatiskt blir röd. Jag tror du känner ngn form av social stress. Det är många höga krav som ställs när man pluggar, och kanske man helt plötsligt inte känner sig lika säker på sig själv som man gjorde i gymnasiet? Jag tror att jag ibland blir röd för att jag inte riktigt tycker att jag har ngt att komma med?

Svar på tråden Varför blir jag så röd i ansiktet? Oavsett situation. Var inte så tidigare!!