• 1982

Bakverk utan laktos och gluten

Ska baka tårtor till min pappas 60-årsfest i helgen. En av gästerna är allergisk mot både laktos och gluten. Funderar på vad jag kan hitta på till henne. Har hittat ett recept på drömtårta med potatismjöl istället för mjöl. Nån som har något annat förslag?

• Svar på tråden Bakverk utan laktos och gluten
  • fjonkan

Det finns många bra allergisidor på nätet som jag brukar kolla när de e kalas. Leta runt lite för det finns mer än vad man tror. Hoppas bakverket blir bra.

• anelia

Bakverk utan laktos är inte alls svårt. Det finns så mycket laktosfria produkter, så det är bara att byta ut smöret, mjölken och grädden som det oftast är i bakverk till laktosfria produkter.

Gluten är jag inte lika hemma på, för det är jag inte själv allergisk mot, men det finns väl glutenfritt mjöl och liknande med tror jag....

Lycka till!

• fairyfloss

Glutenfri finmix från semper fungerar utmärkt, men se till att det är den naturligt glutenfria (den har chokladmuffins på utsidan) för de andra har mjölk i sig. Och som de andra skrev byter du bara ut resten mot laktosfria alternativ!

• abnocto

Många rulltårtor görs med potatismjöl coh då kan man bara byta ut till mjölkfritt margarin. Ska du smörja och bröa så använd mjölkfritt marg och kokos istället. Av rulltårtan kan du ju göra små bakelser med laktosfri grädde.

Svar på tråden Bakverk utan laktos och gluten