• MrsHawkins

Ni som gör egen sylt....

Vad gör ni med all sylt undrar jag? Äter ni verkligen såna mängder att det är värt all besvär att plocka o koka o dona? Jag menar att vissa verkar göra såna stora mängder trots liten familj....Har man stor familj lönar det sig säkert....

Visst, jag kan förstå att smaken säkert är olika men ändå...Här går det inte mycket sylt alls...pannkaka/våfflor äts det kanske 2 ggr i månaden....o mitt barn äter gröt ungefär lika ofta....

• Svar på tråden Ni som gör egen sylt....
  • Alicat

Jag plockar hjorton en gång kanske vartannat år och fryser in med lite socker på (fruktsocker i år) sen när jag behöver sylt tar jag fram coh tinar och kokar upp med ltie mer socker. det är jätte bra att ha hemma, gott till pannkakor och i filen för dottern. Ger henne hellre yoghurt eller fil med hemlagad sylt än smaksatt yoghurt som bara smakar socker.

det är också gott att ha till tex glass.

tycker itne det är så mycket besvär. ett par timmar på myren, sen kanske 5 timmar sammanlagt för att rensa efterosm det mognar och sen har jag bär för två år minst.

• musli

Oj... Jo... pannkakor äter vi miiiinst en gång i veckan...
    Gröt varje morgon... blodpudding och liknande ett par gånger i månaden....
    ungspannkaka likaså... så nog går det sylt allt!

Sen gör jag ju ett gäng glasburkar att ge bort... med tyghätta och hemmagjorda etiketter...

• MrsHawkins

Felet är kanske att jag verkligen avskyr pannkaka o blodpudding....o då går det inte så mycket sylt heller....

• Tulip

Jag är så lycklig för jag har precis kokat min första egna sylt!!! Plockade ca 4 kg hallon och kokade sylt på det. Blev en hel del, men då ska jag ge bort någon burk också. Och så har jag plockat hjortron så jag verkligen kan unna mig lite hjortronsylt i vinter. Berhöver verkligen inte snåla med det detta år!

• Tulip

Och just ja...

Jag äter sylten till pannkaka och till glass!

Om jag kommer mig för att plocka lingon och koka sylt på det med (vilket jag verkligen skulle behöva göra) så äter jag det till gröten och den underbara blodpuddingen, och till köttbullarna och fläskpannkakan... Nu blev jag ju hungrig!

Sen ska jag göra äppelmos också...

• MrsHawkins

Det är nog fel på mig...äppelmos...*urk*......

• Alicat

jag giller inte heller pannkaka men sambon älskar det å nån gång i månaden får jag offra mig :)

• escb

Vi har som söndagstradition att ha plättfrukost -- så då går det en hel del sylt. (Nja, tradition och tradition....om vi är hemma och orkar och..... *grin*)

• Miss Anger

Eftersom jag alltid köper light- eller lättsockrad sylt tjänar jag på att göra egen. Lättsylt är alltid mycket dyrare! Sedan blir det ju godare också:)

• Jennie Brunflo

Här "lönar" det sig att koka egen sylt.

Lingonsylt är bara god om den är hemkokt...köpelingonsylt är inte gott då avstår jag hellre.
    Äppelmos är bara god om den är köpemos. Hemkokt...usch...
    Hallon är väl ok både köpt och hemkokt....men hemkokt är godare.

Blåbärssylt har jag kokat i år för första gången och det tjänar man ju verkligen på. Det kostar ju inte ett öre att plocka. (10liter på 1 timma...och 10 liter blir måååånga burkar...så vill bara ha lite sylt så går det ju på en kvart) Och det blir ju gott.

• MrsHawkins

Jag gillar inte lingonsylt heller.....

Nä, i grund o botten är jag inget bär-människa överhuvudtaget....allt är ju så surt om man inte vräker på en massa socker...jag gillar inte ens jordgubbar.....

Svar på tråden Ni som gör egen sylt....