• buffybus

kalas till 1åring. vill bjuda på middag. vad?

hej.. ska ha kalas för vår lilla 1åring..

nu ska inte maten va anpassad för barnet utan för gästerna. vad har ni bjudit på?? först fundera vi på smörgåstårta men kommer det många så orkar jag inte göra det, blir dessutom lite dyrt.

funderade då på chili con carne.. lätt att göra och man kan göra stor gryta...

har ni tips??

tips på annat till barnen?? vad som helst

André ska bli storebror i Juli-09
  • Svar på tråden kalas till 1åring. vill bjuda på middag. vad?
  • ForeverAlice

Chili con carne funkar väl jätte bra.

Andra enkla förslag är ju TACOS gillas av många och går ju även att göra som gratäng i ugnen med grönsaker och chips brevid

• Emma Camilla

Lasagne eller moussaka. Går att förbereda och sedan bara värma. Lite bröd, sallad och tzatziki till, mums!

• monella

Jag hade ett års kalas till min son i söndags och ville oxå laga mat...jag hade 30pers hemma såå en heeel del mat skulle det lagas så jag bestämmde mig för att göra ngt så enkelt som spaghetti med köttfärsås men jag hade morötter och lök i och det fick koka rätt länge så det blev mustigt och smakrikt. Detta gjorde jag dagen innan och sen var det bara att koka pasta och värma köttfärssåsen på spisen och göra sallad och bröd. Sen hade vi så klart tårta och kaffe efter det. Själva maten gick inte på mer än 600kr till 30pers vilket jag tycker var väldigt överkomligt! Lycka till!

• buffybus

tack så mkt

hade ett annat förslag också som kan va lite festligare.. fyllda franskbröd. fyller dem med köttfärssås och ost ovanpå o in i ugnen och ha pizzasallad o vanlig sallad till..

hmm får fundera!!

André ska bli storebror i Juli-09
  • Catti41

På släktkalaset så hade vi lasagne. Enkelt att göra i förväg, antingen dagen innan och ställa i kylen, eller flera veckor innan och frysa in. Med hembakat bröd, lite röror att ha på brödet och "lyx-sallad" så blir det jättebra.
    Så det är mitt tips. Dessutom funkade det bra både till ettåringen och hans lite större kusiner.

• fiamalm

Olika pajer, köttfärs, fetaost, kyckling mm.

• Princess1982

Tacopaj eller kycklingpaj :)

• Skruttis1979

vi har drygt 20 pers hemma ikväll till dotterns kalas, och jag har faktiskt gjort smörgåstårta. Jätteenkelt om man gör själva tårtorna dagen innan och bara garnerar samma dag! :)

Elma är världens centrum
  • Therese33

Vi gjorde en pastagratäng med bacon och broccoli, supegott!

• HelenaMaria

Vill bara säga att man inte behöver laga särskild mat till barnen. Jag tycker det är viktigt att barn serveras samma som de vuxna, även barn äter smörgåstårta etc. Varför göra sig besväret med en särskild barnmeny när de likväl kan äta samma mat som alla andra?

Svar på tråden kalas till 1åring. vill bjuda på middag. vad?