• AW76

Gå tillbaka till jobbet på en fredag?

Jag har varit hemma och sjuk hela veckan. Kanonförkyld, hosta och ont i kroppen. Idag är första dagen jag känner mig hyfsat pigg. Vet inte om jag ska gå tillbaka imorgon eller ta en extra vilodag?(= 3 vilodagar i och med helgen)

Jag jobbar på förskola där man måste vara pigg och alert, annars orkar man inte. Det är ju en sak att sitta hemma och känna sig pigg, men i en barngrupp med högt tempo är det en annan sak.

Är verkligen kluven, kan inte bestämma mig.

• Svar på tråden Gå tillbaka till jobbet på en fredag?
  • glasbubblan

Om du känner dig "hyfsat" pigg idag, skulle jag föreslå att du är hemma i morgon med. Har man varit sjuk så länge så tror jag att det är bra att ta det lugnt tills man känner sig helt som vanligt. Annars tror jag att man lättar åker på något elände igen. Särskilt om de har ordnat en vikarie för dig och det inte är panik och kris på jobbet.

• AW76

glasbubblan skrev 2009-02-19 09:36:35 följande:

Om du känner dig "hyfsat" pigg idag, skulle jag föreslå att du är hemma i morgon med. Har man varit sjuk så länge så tror jag att det är bra att ta det lugnt tills man känner sig helt som vanligt. Annars tror jag att man lättar åker på något elände igen. Särskilt om de har ordnat en vikarie för dig och det inte är panik och kris på jobbet.
    Ok.. ja det lutar väl åt det. Det är nog smartast att vara hemma, men min arbetsmoral säger något annat. Jag tycker det är jättejobbigt att vara hemma och försätta de andra i en jobbig sits, även om de har viakarie. Men sjukdom kan man tyvärr inte hjälpa. Och när man börjar bli bättre så tycker jag det är ännu svårare att vara hemma, även om det nu är det bästa för mig i längden så att jag blir helt frisk.
  • glasbubblan

Förstår precis vad du menar, jag brukar själv springa tillbaka till jobbet så fort jag mår bättre. Men är man sjuk en hel vecka så är man rätt medtagen. Inte för att jag är medicinskt kunnig så, men erfarenhetsmässigt vet jag att det är bättre att vila en dag för mycket än att en dag för lite. Kan du inte jobba halva dagen och se hur det känns då? Fast det kanske är knepigt att experimentera så inom barnomsorgen. Jag klev in på kontoret härom dagen när jag trodde att jag var frisk efter en långdragen förkylning och det slutade med att jag gick hem igen vid lunch och mina kollegor sa att jag inte verkade må bra... Och då hade jag ändå inbillat mig att jag var pigg och redo att jobba igen. (Sen blev jag sjukskriven en vecka till, men det hör ju inte hit egentligen). Arbetar man inom barnomsorgen är man ju rätt usatt för diverse förkylningar och så, och eftersom man är lite skör när man har varit sjuk så känns det ju som att det är extra viktigt att vara helt och hållet frisk innan man går tillbaka, så man inte åker på nån smitta från nån av ungarna...

AW76 skrev 2009-02-19 09:52:07 följande:
    glasbubblan skrev 2009-02-19 09:36:35 följande:
    Ok.. ja det lutar väl åt det. Det är nog smartast att vara hemma, men min arbetsmoral säger något annat. Jag tycker det är jättejobbigt att vara hemma och försätta de andra i en jobbig sits, även om de har viakarie. Men sjukdom kan man tyvärr inte hjälpa. Och när man börjar bli bättre så tycker jag det är ännu svårare att vara hemma, även om det nu är det bästa för mig i längden så att jag blir helt frisk.
  • AW76
    Svar på #3
    Det som får mig att överväga att jobba imorgon är att jag har kort dag, 7.30-14. Å andra sidan rätt tungt att gå upp kl. 6, men jag får gå hem kl. 14.

Men det finns förstås risk att jag inte orkar hela dagen och måste gå efter lunch eller så. Precis som du råkade ut för. Och det är ju dumt att utsätta sig för det.. Ah, det blir nog hemma ändå.. Och så hoppas jag att det är sista gången jag är sjuk den här terminen! (var magsjuk i januari)
  • glasbubblan

Där har ju faktiskt svaret på din fråga! "Men det finns förstås risk att jag inte orkar hela dagen". Känns det så idag så är det klart att du ska vara hemma i morgon! Hoppas du klarar dig resten av terminen nu!

AW76 skrev 2009-02-19 10:13:36 följande:
    Svar på #3Det som får mig att överväga att jobba imorgon är att jag har kort dag, 7.30-14. Å andra sidan rätt tungt att gå upp kl. 6, men jag får gå hem kl. 14. Men det finns förstås risk att jag inte orkar hela dagen och måste gå efter lunch eller så. Precis som du råkade ut för. Och det är ju dumt att utsätta sig för det.. Ah, det blir nog hemma ändå.. Och så hoppas jag att det är sista gången jag är sjuk den här terminen! (var magsjuk i januari)
  • Felidae

Stanna hemma och samla din krafter inför nästa vecka! Krya på dig!

• AW76

Tack för era svar!

Jo jag blir hemma, behövde nog bara höra det från någon annan. Känner ju att jag blir trött av minsta ansträngning såsom att hänga en tvätt t.ex. Lär inte orka jobba i barngrupp då.

• Bebbe2006

Jag skulle inte ha samvete till att vara hemma om jag inte är sjuk, men det är ju jag. Arbetsmyra.

• En helt vanlig mamma

Men TS ar val sjuk om hon inte orkar hanga tvatten utan att bli matt??

• Bebbe2006
    En helt vanlig mamma skrev 2009-02-21 23:34:59 följande:
    Men TS ar val sjuk om hon inte orkar hanga tvatten utan att bli matt??
    Vem bli inte matt? Om man känner efter?
Svar på tråden Gå tillbaka till jobbet på en fredag?