• hally

Trapprenovering - måla på matta?

Hej!

Jag ska fixa vår trappa upp till öp. Där sitter en gammal plastmatta som släppt lite här och var. När jag tar väck mattan ser jag en massa gammal gult lim och så ser jag att trappan är snygg i trä men ovanpå trappstegen sitter något grönaktigt, är det troligtvis en plastmatta? Eller vad kan det vara? Lägger in foton i mitt galleri, men man ser ju inte så tydligt.
    Ifall det nu är plastmatta, kan man måla över den? Håller det?

• Svar på tråden Trapprenovering - måla på matta?
  • sakariasmamma

Hejsan!
    Jag har inget tips att ge men vi har gjort likadant (tagit väck plastmattan). Nu vet vi inte vad vi ska göra med det. Har ni plastmatta på övre plan också? Hade ni tänkt ta väck det, lägga golv eller slipa hela golvet? Vilken färg tänkte ni måla trappan i? Kanske inte detta du undrade men jag var tvungen att fråga! =)

• Pappa G

Jag skulle tro att det är gammalt lim.
    För att det ska bli bra måste ju allt bort. Ner till träet.
    Och det är ett jäkla arbete, med skrapor etc.

• diddisen80

Men har ni försökt att få bort limmet?
    Då måste ni ju se vad det är för material under.
    Vi har oxå en trappa med liknande matta som ni hade innan . Men när vi tittat under så är det ett tjock lager lim som vi först måste skrapa bort.
    Sen får vi se vad som finns under det

• hally

sakariasmamma skrev 2009-02-19 10:00:44 följande:

Hejsan! Jag har inget tips att ge men vi har gjort likadant (tagit väck plastmattan). Nu vet vi inte vad vi ska göra med det. Har ni plastmatta på övre plan också? Hade ni tänkt ta väck det, lägga golv eller slipa hela golvet? Vilken färg tänkte ni måla trappan i? Kanske inte detta du undrade men jag var tvungen att fråga! =)
    Jo det är samma plastmatta uppe i hallen, men hallen är rätt liten. Där lägger vi nog träklickgolv tror jag, har inte funderat så mycket på det än. I sovrummen har vi heltäckningsmattor då det är rätt golvkallt där uppe.
    Trappan vet jag inte heller, det blir nåt i gråskala iallafall, vit-grå. Hallen nere är grå och vit och som du ser på bilden har vi panel på väggarna som ska vitmålas. Även uppe i hallen. Eventuellt tar vi bort panelen på ena väggen (den man ser på bild) och sätter en fin fondtapet istället, men väggen mittemot blir vitmålad panel iallafall.
    Funderar på helmålad trappa eller delvis grå heltäckningsmatta...
    Har inga raka svar att ge utan allt är under fundering

Men i er trappa, ni har tatt väck mattan? Är er trappa helt i trä? Har ni slipat den?
  • hally

Pappa G skrev 2009-02-19 10:03:46 följande:

Jag skulle tro att det är gammalt lim. För att det ska bli bra måste ju allt bort. Ner till träet.Och det är ett jäkla arbete, med skrapor etc.
    Även det där gröna? Syns kanske inte så bra på fotot men något är det nog, någon slags matta eller annat material, det ser inte ut som trä som resten av trappan. Där är en väldigt tydlig skarv.

Kanske det skulle fungera att istället sätta heltäckningsmatta där "det där gröna" sitter, om man tar bort det först? Och så har man resten målat.

Vad använder man för att få bort limmet, varmluftspistol eller bara skrapor? Men med skrapor, förstör man inte träet då?
  • Pappa G

hally skrev 2009-02-19 10:14:09 följande:

Pappa G skrev 2009-02-19 10:03:46 följande: Även det där gröna? Syns kanske inte så bra på fotot men något är det nog, någon slags matta eller annat material, det ser inte ut som trä som resten av trappan. Där är en väldigt tydlig skarv. Kanske det skulle fungera att istället sätta heltäckningsmatta där "det där gröna" sitter, om man tar bort det först? Och så har man resten målat. Vad använder man för att få bort limmet, varmluftspistol eller bara skrapor? Men med skrapor, förstör man inte träet då?
    Jag skulle tro att det är gammalt lim från tidigare mattor.
    Heltäckningsmatta är ju en ganska enkel väg. Inlagd av ett proffs kan det nog bli bra. Vissa ytor kanske måste spacklas något.

Att skrapa bort gammalt mattlim är riktigt segt och grinigt. Det är "ditsatt för att sitta där". Ska man blotta träytan så får man naturligtvis vara försiktig samtidigt. Troligtvis måste träet ändå slipas slutligen.
  • sakariasmamma

Vi (jag=)) har tagit väck hela mattan i trappan. Den är helt i trä. Limmet satt kvar. Min kille fick äran att börja slipa trappan som han tyckte var ett jättehemskt jobb. Vi har fortfarande inte fått väck limmet helt. Men eftersom vi vill lägga på en "olja" (eller vad det är) som behåller träfärgen men mörkar det så det är svartbrunt är vi tvugna att få väck all lim. När ni målar det tror jag inte att det är så noga.

Därför har vi (min kille, hehe) börjat ångra sig lite med övervåningen eftersom det tydligen är jättejobbigt att få väck limmet. Men en tanke har slagit mig. Ser det inte konstigt ut precis i kanten av trappan om man lägger ett golv. Eller det finns lister för sånt? Borde det ju göra... =)

• hally

Pappa G skrev 2009-02-19 10:18:16 följande:

hally skrev 2009-02-19 10:14:09 följande:
    Jag skulle tro att det är gammalt lim från tidigare mattor.Heltäckningsmatta är ju en ganska enkel väg. Inlagd av ett proffs kan det nog bli bra. Vissa ytor kanske måste spacklas något.Att skrapa bort gammalt mattlim är riktigt segt och grinigt. Det är "ditsatt för att sitta där". Ska man blotta träytan så får man naturligtvis vara försiktig samtidigt. Troligtvis måste träet ändå slipas slutligen.
    OK, får alltså koncentrera mej på en massa trist arbete först och främst då
    Trist om det är mattlim det där gröna, då blir det ju en fördjupning i trappsteget. Har alltså inte valet att ha en helmålad trätrappa då. Men att lägga ny matta av något slag känns inte kul, tydligen släpper ju mattor i trappor eftersom. Kanske får köpa sån där step kit istället.
  • hally

sakariasmamma skrev 2009-02-19 10:20:43 följande:

...
    Men en tanke har slagit mig. Ser det inte konstigt ut precis i kanten av trappan om man lägger ett golv. Eller det finns lister för sånt? Borde det ju göra... =)
    O ja det finns massor av finurliga lister
  • Mulligmamma

våran trappa va täckt med en hemsk grön plastmatta. Funderade först att slita bort allt och slipa och göra trappan trären... men det skulle bli ett himskans jobb. Vi köpte färg och målade på mattan. den blev super bra... =) vit!!! sen har vi köpt steg på jotex som är i någon slags matta som är mjuk att gå på. (svart att förklara)

Svar på tråden Trapprenovering - måla på matta?