• Jordgubbar med glass

Vad kan man göra med blåbär?

Vi har fått en massa blåbär av min svärmor. Och nu tänkte jag göra nånting med dem men jag vet inte riktigt vad. Eller jo jag vet blåbärspaj och muffins men sen så hittar vi heller inga bra recept just på detta.

Finns det nån som vill dela med sig lite av sin receptsamling? Och är det nån som vet vad man mer kan göra med blåbären?
    Helst inga sylter, safter eller nåt sånt, utan nånting som man måste baka.

Tacksam för alla svar!

• Svar på tråden Vad kan man göra med blåbär?
  • Alicat

blåbärsbullar är super!

gör en vanlig bulldeg med kardemumma i, baka ut till platta bullar ca 7-10 cm i diameter. Lägg på bär i mitten (1-2cm från kanten) och strö över en blandning med strösocker och ltie potatismjöl. Grädda på vanlig bullvärme tills det bubblar i bären.

Min sambo älskar amerikanska frukostpannkakor med blåbär. Har tyvärr inget recept då det enligt honom "ska" vara färdig mix från affären, och så har man i blåbär när man blandar till smeten. Servera med smör och pannkakssirap. (alternativt lönnsirap men det blir itne lika gott)

• Gisse the one and only

Blåbärskaka

Portioner: 4
    Tid: 60 minuter

Ingredienser:
    50 g smör (eller margarin)
    1/2 dl socker
    1 ägg
    1 dl vetemjöl
    1 msk citronsaft
    2 1/2 dl blåbär
    1/2 dl socker
    1 dl vispgrädde
    1 ägg
    (1/2 dl hackad mandel)

Receptet är knyckt från en gammal broschyr: "God mat att minnas med Milda". Där kallas kakan mandelblåbärskaka men själv tycker jag den är godare utan mandel. Dessutom använder jag hellre smör än det margarin som anbefalles i originalreceptet.

Sätt ugnen på 175 grader. Rör smör och socker poröst. Tillsätt ett ägg, mjöl och citronsaften. Bred ut smeten och drag den upp mot kanterna i en smord ugnssäker form. Rör blåbär med en halv deciliter socker och häll blandningen över smeten. Vispa grädden, blanda i ett ägg och häll detta över blåbären. Den som envisas med mandel: strö över den nu. Grädda i en halvtimme eller några minuter till. Servera kakan ljummen, gärna med lättvispad grädde

Blåbärskaka

Portioner: 4
    Tid: 60 minuter

Ingredienser:
    50 g smör (eller margarin)
    1/2 dl socker
    1 ägg
    1 dl vetemjöl
    1 msk citronsaft
    2 1/2 dl blåbär
    1/2 dl socker
    1 dl vispgrädde
    1 ägg
    (1/2 dl hackad mandel)

Receptet är knyckt från en gammal broschyr: "God mat att minnas med Milda". Där kallas kakan mandelblåbärskaka men själv tycker jag den är godare utan mandel. Dessutom använder jag hellre smör än det margarin som anbefalles i originalreceptet.

Sätt ugnen på 175 grader. Rör smör och socker poröst. Tillsätt ett ägg, mjöl och citronsaften. Bred ut smeten och drag den upp mot kanterna i en smord ugnssäker form. Rör blåbär med en halv deciliter socker och häll blandningen över smeten. Vispa grädden, blanda i ett ägg och häll detta över blåbären. Den som envisas med mandel: strö över den nu. Grädda i en halvtimme eller några minuter till. Servera kakan ljummen, gärna med lättvispad grädde

• Gisse the one and only

oj förlåt, men det tål att upprepas

• Jordgubbar med glass

Alicat

Tack för ditt inlägg och recept.

Men jag skulle gärna vilja ha nåt recept på muffins och paj.

• Jordgubbar med glass

Gislöv

Tack för ditt recept. Det låter ju supergott!

• lill linda 82

En vanlig smuldeg, fast 50/50 mjöl o havregryn är suuupergott!

När jag gör muffins gör jag vanlig sockerkaks smet o använder den. o sen lägger i några blåbär i varje muffinsform.

• Gisse the one and only

Blåbärsplättar
    3 ägg
    2 dl minifraiche
    2 dl vetemjöl
    1 tsk bakpulver
    1 tsk salt
    1 msk socker
    1 dl frysta blåbär
    2 msk smält smör

Till servering:
    lönnsirap
    Kesella citrus

25 st

Vispa ihop ägg och minifraiche. Rör ner mjöl, bakpulver, salt, socker och blåbär. Häll hälften av smöret i smeten och smörj plättpannan med resten. Grädda plättar. Servera med lönnsirap och Kesella citrus.

• musli

smulpaj

100 g smör
    1 msk socker
    1 dl mjöl
    1 dl havregryn

blanda

smörj pajform, häll i blåbär så det täcker ordentligt, häll på en halv dl socker ca.
    smula över smuldegen. in i ugnen (mitten) 225 grader i 30 minuter ca... man ser
    när den är färdig, gyllenbrun och fin!!!

• Alicat

"Och är det nån som vet vad man mer kan göra med blåbären?"

förlåt jag tolkade det som att annat än muffins och paj också var intressant

• elims

den här BLÅBÄRSKAKAN gjorde jag häromdagen och den blev gryyym!!

? 125 g margarin
    ? 1 dl socker
    ? 3 dl vetemjöl
    ? 1 tsk bakpulver
    ? 1 ägg
    ? 2 dl gräddfil eller filmjölk
    ? 3/4 dl socker
    ? 1 ägg
    ? 2 tsk vaniljsocker
    ? 200 g blåbär (ca 3 dl)

Smörj och bröa en ugnssäker form. Finfördela fettet i mjölet, bakpulvret och sockret och blanda sen i ägget. Bred ut degen i formen. Vispa ihop gräddfilen (filmjölken) med ägget, sockret och vaniljsockret. Häll smeten över degen i formen och strö på blåbären. Grädda kakan i ugnen på 200 grader i ca 30 min. Servera med vaniljsås till.

• Jordgubbar med glass

Gärna fler recept som inte är på muffins eller paj...

• MetalNea

vanlig sockerkaka med blåbär är ju gott. Gjorde en alldeles nyss som ska med till föräldragruppen.

• Karpet

Man kan blanda i det i pannkakssmet och grädda blåbärspannakaka eller plättar. Även i ugnspannkaka funkar det bra. Jag brukar äta det med mjölk och cornflakes också bara.

• mumschoklad

Ni som vill ha muffinsrecept kolla hit!
    Bästa sajten av dem alla!

www.dagensmuffin.se/

mmmmmmmmmmmmmm muffins...............

Svar på tråden Vad kan man göra med blåbär?