Medlemskap i facket eller inte vid varsel?
Det kommer förmodligen att läggas ett varsel om ca 45 tjänster på min arbetsplats inom några veckor och jag har en del funderingar kring detta.
Jag är inte med i facket men jag ringde det fack som jag skulle välja att vara med i om jag valde att vara med, dvs Lärarnas Riksförbund, då det är det enda fack som organiserar min yrkeskategori.
Min fråga var om ett medlemsskap i facket på något sätt kan ändra turordningsregeln, dvs om jag inte är fackligt ansluten är det då lättare att rent juridiskt säga upp mig före någon som varit anställd kortare tid om denna person är fackligt ansluten. Under förutsättning att vi har samma kompetens och utbildning.Med andra ord, kan ett fackligt tillhörande någon gång göra en "immun".
Jag tyckte att frågan var ganska enkel, men jag fick inget svar. Det enda svar jag kunde få var ett mantra som hon hela tiden upprepade "facket förhandlar för sina medlemmmar och medlemsskapet kan ses som en försäkring". Men när jag undrade om hon menade att jag kunde se det som en försäkring från att undantas från varsel, så svarade hon inte på det.
Jag förstår att facket kan ställa upp och förhandla för en medlem då det uppstår en konflikt mellan arbetsgivare och anställd eller vid tex diskriminering, men något sådant är det inte tal om i detta fall. Jag vill bara veta om jag har någon som helst fördel av att gå med i facket innan varsel läggs...
Kan någon svara på mina frågor här???