• Jennie L

Medlemskap i facket eller inte vid varsel?

Det kommer förmodligen att läggas ett varsel om ca 45 tjänster på min arbetsplats inom några veckor och jag har en del funderingar kring detta.

Jag är inte med i facket men jag ringde det fack som jag skulle välja att vara med i om jag valde att vara med, dvs Lärarnas Riksförbund, då det är det enda fack som organiserar min yrkeskategori.
    Min fråga var om ett medlemsskap i facket på något sätt kan ändra turordningsregeln, dvs om jag inte är fackligt ansluten är det då lättare att rent juridiskt säga upp mig före någon som varit anställd kortare tid om denna person är fackligt ansluten. Under förutsättning att vi har samma kompetens och utbildning.Med andra ord, kan ett fackligt tillhörande någon gång göra en "immun".

Jag tyckte att frågan var ganska enkel, men jag fick inget svar. Det enda svar jag kunde få var ett mantra som hon hela tiden upprepade "facket förhandlar för sina medlemmmar och medlemsskapet kan ses som en försäkring". Men när jag undrade om hon menade att jag kunde se det som en försäkring från att undantas från varsel, så svarade hon inte på det.
    Jag förstår att facket kan ställa upp och förhandla för en medlem då det uppstår en konflikt mellan arbetsgivare och anställd eller vid tex diskriminering, men något sådant är det inte tal om i detta fall. Jag vill bara veta om jag har någon som helst fördel av att gå med i facket innan varsel läggs...

Kan någon svara på mina frågor här???

• Svar på tråden Medlemskap i facket eller inte vid varsel?
  • murreior

Nej ingen blir undantagen vid ett varsel. Medlem eller ej.
    Fast som de sa på facket. De kommer att förhandla om att ha alla sina medlemmar kvar på jobbet. De som inte är medlemmar kommer de inte att kämpa för. Så säger företaget att de vill ha bort dej (om du ej är med i facket), så kommer inte facket att kämpa för dej utan låta dej gå.

Blev du klokare?

• piggen

Din plats i turordningen har du oavsett om du är med i facket eller inte, dock får du själv bevaka att det blir rätt ex. om arbetsgivaren uppgett felaktig anställningstid. (det hände hos oss). Dock kämpas det inte för dig gällande ex. omplacering, att du har kompetens som behövs osv så det blir mer upp till arbetsgivarens goda vilja.

• blå fisk

Det beror ju lite på, om företaget bara går efter LAS, så spelar det förmodligen inte så stor roll. Dvs. om du står i tur att bli uppsagd, pga. din anställningstid, så kommer du att göra det vare sig du är med i facket eller inte. Skillnaden kan väl vara just det om facket kollar att deras medlemmar får rätt anställningstid angiven, men det kan man väl göra själv.

På en del företag frångår man ju LAS när man gör uppsägningar och det blir inte alltid de med längst tid på företaget som får vara kvar. Då kan det nog vara en liten fördel att vara med i facket eftersom att facket kommer att förhandla för att du ska få vara kvar. Det görs ju inte om du är inte är medlem.

• piggen

Hos oss har det gått till så här:

När arbg och fack informerats, informeras medlemmarna.

Turordningslista tas fram som omfattar alla, Arbg gör den och sen tittar facket på den och dubbelkollar med sina medlemmar att de har rätt tid ( det tog flera månader att få den rätt)

Sen träffas arbg och fack och förhandlar, Arbg säger hur de vill göra, ev undantag osv och facket bemöter detta. Vi inventerade medlemmarnas kunskaper, kanske någon hade utb vi inte visste om, kollade om det fanns vik och vakanta tjänster och isåfall krävde vi att de skulle besättas först innan uppsägningar. Sen görs allt klart och arbg informerar arbetstagarna.

Icke medlemmar fick själva strida för att få rätt ansttid, hävda kunskap osv. Vi hade en icke medlem som blev uppsagd pga fel anställningstid men hon var tuff nog strida och förhandlingen fick göras om. Om man bara är beredd att kolla fakta, lagar och strida själv behöver man nog inte vara med i facket, jag skulle vara alldeles för godtrogen för det. Sen jobbade jag på ett företag med noll koll och det gjorde ju inte saken lättare.

• Jennie L

Tack alla för era svar!
    Min arbetsplats består av ett flertal olika rektorsområden och frågan är hur de kommer att lägga varslet, varje rektorsområde för sig eller ett över hela förbundet.
    Har pratat med min rektor och jag inser att om hon får ha makten att bestämma, så behöver jag inte oroa mig. Rektor har framfört för skolledningen att rektorsområdet omöjligt kan vara utan min kompetens och att jag inte ska vara orolig. Det känns såklart väldigt skönt att ha sin chefs förtroende, men jag känner ändå inte att jag kan slappna av helt.

Jag är med i a-kassan, så utan ersättning blir jag inte om jag blir uppsagd. Dessutom väntar jag barn i maj, så "ledig" från arbete ska jag vara ändå ett tag.

• MikPel

Men är det inte lätt att få jobb som lärare? 

• Jennie L

Jag är inte lärare, utan studie- och yrkesvägledare. Rena studie- och yrkesvägledartjänster finns det just nu 12 i hela landet, varav ingen i Skåne där jag bor. Lärartjänster finns det naturligtvis fler, totalt sett.

• Jennie L

12 utannonserade tjänster menar jag naturligtvis...

Svar på tråden Medlemskap i facket eller inte vid varsel?