• Barnakär

Recept på en enkel men god tårta

Hej ni tårtbakare där ute!
    Jag kom just på att jag ska bort på gravöl imorgon och lovade att baka en tårta eller rättare sagt två. Nu har jag lite panik eftersom jag just kom på det och måste ut och handla senare men jag har iallafall tänkt att baka bottnarna och möjligtvis några maränger. Marängbotten? Lätt att baka? Lätt att hålla ihop?

Ni får jättegärna slänga in flera recept om ni har, jag insåg även att jag måste baka två då vi är rätt många..

• Svar på tråden Recept på en enkel men god tårta
  • pattisza

Ingredienser
    Sockerkaksbotten:
    125 gram smör ej smält

1 dl socker

2 st äggulor

1 dl mjölk

1,5 dl vetemjöl

2 tsk bakpulver

Marängsmet:
    2 st äggvitor

1,75 dl strösocker

1 tsk vaniljsocker

Garnera marängen med:
    1 hekto nötter

Fyllning:
    2 dl grädde

1 tsk vaniljsocker

1 st bananer

1,5 dl hallon

Gör så här
    1. Kläd en vanlig långpanna (ca.30x40cm) med oljat bakplåtspapper.
    2. Sockerkaksbotten: Rör fettet och sockret poröst.
    3. Tillsätt äggulorna under fortsatt omrörning.
    4. Blanda mjöl och bakpulver och tillsätt det växelvis med mjölken.
    5. Bred ut smeten på bakplåtspapperet.
    6. Marängsmet: Vispa äggvitorna till hårt skum.
    7. Rör ner sockret och vaniljsockret.
    8. Bred ut marängsmeten över sockerkakssmeten.
    9. Hacka nötter och strö över marängsmeten. Den går även att använda flagad mandel. Mandel/nötter kan uteslutas. Kokos går också bra.
    10. Grädda i ugn i 190 grader i ca. 17 minuter så att marängen får en gyllene färg. Låt kakan kallna.
    11. Kan förberedas hit men lägg inte ihop tårtan förrän strax innan den ska ätas, då behåller den sin frasighet.
    12. Dela trårtbotten i två lika stora bitar. (botten + lock). Lägg ena botten på ett tårtfat.
    13. Fyllning: Vispa grädden och smaksätt den med vanlijsocker (eller arrakspunch/rom)
    14. Bred grädden på botten.
    15. Lägg bären på grädden och skiva bananerna och lägg dem också på grädden. Istället för bananer och bär kan man ta vad man är sugen på ex. hjortron, hallon, blåbär, jordgubbar eller blanda flera sorter.
    16. Lägg den andra botten ovanpå fyllningen med marängsidan uppåt.
    17. TIPS! Till större tårta gör två bottnar och ännu större tårta gör tre bottnar och bygg på höjden.

• Kidz

Fransk chokladtårta

Ingredienser
    1 msk smör till att smörja formen
    250 gram mörk choklad
    250 gram smör, smält
    6 st ägg
    2,75 dl strösocker
    60 gram vetemjöl
    Glasyr
    100 gram smör
    100 gram mörk choklad
    50 gram honung

Gör så här
    Sätt ugnen på 175ºC. Smörj en form, 26 cm i diameter med löstagbar kant, med smör.
    Finhacka chokladen. Smält smöret och slå det varma smöret över chokladen. Rör tills all choklad smält.
    Vispa ägg och socker pösigt och blanda sedan i smöret och chokladen. Vänd till sist i siktat mjöl.
    Häll smeten i formen och jämna till ytan. Grädda i nedre delen av ugnen i ca 30 minuter. Smeten ska precis börjat stela, alltså kakan ska INTE vara helt genomgräddad.
    Låt kakan kallna i formen, ställ sedan kakan i frysen i 1 timme.
    Glasyren Smält smöret och häll den över chokladen (finhackad). Blanda med elvisp till en slät kräm. Tillsätt honung.
    Lossa försiktigt kakan från formen och lägg den på ett fat. Häll glasyren ovanpå den frysta tårtan och stryk ut den jämnt.
    Jag har här valt att garnera med smällt ljus choklad och hallon... men tårtan är fin utan garnering också.

• Kidz

Gelétårta

Ingredienser
    Botten:
    250 gram Diggestive kex
    125 gram smällt margarin
    Fylning:
    3 dl visp grädde
    200 gram Philadelfia ost
    2 påsar snabb gelépulver
    1 st citron, det rivna skalet
    1 burk ananas-mango marmelad
    Glasyr:
    1 dl Gelésocker Multi
    1 dl vatten
    1 st citron saften

Gör så här
    Botten: smällt margarin och hacka kex små bitar. Rör dom ihåp och läg in i frysen.
    Fylning: vispa grädde, häll in ost, citron skal, marmelad och sen gelépulver.
    Ta botten från frys och läg fylning på. Sen kan du lägga den i kylen eller i frysen igen.
    När den har varit i kylen till nästa dag eller i frysen 2-3 timmar. Gör glasyr.
    Häll alla ingredienser in i kastrull och koka ihåp. När den har svalnat lite häll den övanpå tårtan. Sen sen tårta in i kylen.

• Kidz

Kolatårta

Ingredienser
    3 st ägg
    1,5 dl socker
    1 tsk vaniljsocker
    3 dl vetemjöl
    1 tsk bakpulver
    5 msk kokande vatten
    Kolaglasyr:
    2 dl grädde
    2 dl farinsocker
    1 msk smör
    1 tsk vaniljsocker
    Annat du behöver:
    5 dl vispad grädde
    1 burk björnbärmarmelad
    2 dl björnbär juice

Gör så här
    Blanda vetemjöl och bakpulver.
    Vispa ägg och socker till vit fluffig massa.
    Under vispning, blanda i det kokande vattnet. En msk i taget för att undvika klumpar.
    Blanda i vetemjöl och bakpulver i smeten.
    Häll smeten i en form. Stoppa in i ugnen 175C i Ca. 30 min
    När botten är färdig och den har svalnat, börja med grädden.
    Dela botten till 3 del. Som vanligt.
    Gör kolaglasyr. Grädde och farinsocker in i kastrul. Koka ca. 10 min. Blanda smör och vaniljsocker in. Låt den svalna.
    Vispa grädde och gör juice.
    Börja med björnbärjuice, till den understa delen så att den känns lite blöt. Sen björnbärmarmeladen och sen vispad grädde. Sen nästa del och samma sak. Sen översta delen på plats.
    När du har alla delar på plats, ta kolaglasyr och häll ovanpå.
    Ta vispad grädde och gör sidan och ovanpå.
    Sen kand du decorera tårtan som du vill.

• Kidz

tårta

Ingredienser
    3 st ägg
    1,5 dl socker
    1 tsk vanilj socker
    3 dl vetemjöl
    1 tsk bakpulver
    5 msk kokande vatten
    3 dl grädde
    100 gram apelsin-aprikot marmelad
    250 gram gul marsipan
    3 dl apelsinjuice

Gör så här
    Blanda vetemjöl och bakpulver.
    Vispa ägg och socker till vit fluffig massa.
    Under vispning, blanda i det kokande vattnet. En msk i taget för att undvika klumpar.
    Blanda i vetemjöl och bakpulver i smeten.
    Häll smeten i en form. Stoppa in i ugnen 175C i Ca. 30 min
    När botten är färdig och den har svalnat, börja med grädden.
    Vispa grädden hård.
    Dela botten i 3 delar.
    Ta den understa och lägg lite juice på den. Så att den känns lite blöt.
    Ta sen apelsin-aprikos marmelad jämnt lager, sen jämnt lager vispad grädde på.
    Ta del 2 och göra samma sak med den.
    När du har alla 3 delar på, ta lite vispad grädde ovanpå och på sidan så att det är jämn överallt.
    Kavla marsipan och lägg ovanpå tårtan. Klipp bort överflödig marsipan.
    Dekorera som du vill. Jag valde smält choklad, vispgrädde och Marsipan rosor.

• Barnakär

Pattisza
    Tack så mycket för receptet, bottnarna lät ju helt underbara!
    En fråga? Bottnarna, låter man sockerkakan stå inne ett tag eller smetar man ut marängsmeten direkt på? Sockerkakssmet har ju en tendens att vara lös? Och när du säger att göra en större tårta med flera bottnar, bygga på höjden? Ska man sära på dom sen eller låter man dom sitta ihop när allt är klart? Hm, dela för en botten och en topp, dvs. marängen som topp eftersom den ligger överst? Du får ursäkta alla frågor men jag hänger inte med alls!

• Kidz

Mandeltårta med moccakräm

Bottnar
    2 hekto mandel eller nötkärnor
    2 hekto florsocker
    4 st äggvitor
    Moccakräm
    2 hekto florsocker
    250 gram mjukt osaltat smör
    4 st äggulor
    2 msk frystorkat kaffe
    1 msk vaniljsocker

Gör så här
    Bottnar: Vispa äggvitor till hårt skum. Tillsätt florsockret samt de mixade mandlarna eller nötterna. Rita upp tre rundlar på två smörade bakplåtspapper och fördela smeten. Grädda i 200 graders ugn i ca 20 minuter.
    Moccakräm: Vispa ihop florsocker, smör och tillsätt en äggula i taget. Lös upp 2 matskedar frystorkat kaffe i lite vatten och tillsätt. Till sist vispa ner vaniljsockret
    Bred på krämen på alla tre bottnarna. Lägg ihop och dekorera med strössel eller rostade mandelflarn.

• Kidz

Prinsesstårta

Tårtbotten
    4 st ekologiska ägg
    1,5 dl strösocker
    1,5 dl vetemjöl
    Prinsesstårta
    1 st tårtbotten 3 delad
    6 dl vaniljkräm, cirka
    Fyllning
    2,5 dl färska eller frysta hallon
    0,5 dl strösocker
    8 dl vispgrädde
    400 gram grön eller rosa marsipan

Gör så här
    Sätt ugnen ¨på 200 grader, varmluft. Vispa ägg och socker vitt och riktgt pösigt. Vänd försiktigt ner vetemjölet. Smörj och bröa en kakform med löstagbar kant (24 cm i diameter), och häll i smeten. Grädda tårtbotten i mitten av ugen i cirka 12-15 minuter. Prova med sticka, den ska inte vara kladdig. Låt tårtbotten svalna något och stjälp sedan upp den på tallrik eller brödgaller.
    Gör tårtbotten och vaniljkräm och dela tårtbotten i tre delar. Spritsa vaniljkräm tre varv somen ring runt kanten på den första skivan. Spara 2/3 av vaniljkrämen. Rårör sedan hallonen med socker och bred inuti ringen.Vispa grädden fast och fluffig. Blanda en gräddklick med och bred lite över hallonen. Lägg på nästa skiva och bred ett lager med vaniljkräm. Lägg på den sista skivan. Bred ut grädden över hela tårtan och forma som en kupol. Lägg över ett färdigt marsipanlock, pudra över florsocker.

• 1638

Bottnarna har du ju recept på så här komemr fyllningen

Dumle fluff
    Koka grädde o dumle kola så det blir en smet, kleta ut det på ett lager tårtbotten
    På andra lagret tar du tunnt med vanlijsås, ovispad
    Oven på vaniljsåsen, alltså på samma lager lägger du mousse med passions frukt eller mango
    Överst har du i lemoncurd i vispad grädde o garnerar tårtan med det o sen lägger du på klickar med passionsfrukt, kiwi skivor o river choklad över alltihopa

Me, myself and I
  • Kidz

Denna ska stå i frysen men man ska ta fram den ca 6 timmar innan servering så kanske kan det gå ändå att ha den med sig.

Vit chokladmoussetårta

Ingredienser
    200 gram mandelmassa
    25 gram rumsvarmt smör
    1 dl kokosflingor
    1 st ägg
    Chokladmousse
    250 gram vit choklad
    3,5 st gelantinblad
    4 dl vispgrädde
    1 burk lätt Kesella
    Dekor
    1 dl kokosflingor

Gör så här
    Smörj botten på en form med löstagbar kant, ca 22cm. Riv mandelmassan grovt & arbeta den mjuk tillsammans med smöret. Knåda in kokosflingorna & tillsätt ägget. Rör ihop till en smet & bred ut i formen.
    Grädda mitt i ugnen 175 grader ca 15 min. Låt svalna helt.
    Bryt chokladen i mindre bitar & smält den försiktigt. Lägg gelantinbladen i blöt i kallt vatten. Vispa grädden ganska löst.
    Låt vattnet rinna av gelantinbladen o lös upp dem i lite hett vatten. Rör ner gelantinblandningen, lite i taget, i Kesellan & blanda noga.
    Rör ner den smälta chokladen i Kesella-blandningen. Vänd sist ner grädden & blanda till en jämn & luftig mousse. Häll moussen i formen med kakbottnen, jämna till ytan & ställ in i frysen.
    Låt moussen stelna ordentligt i frysen, gärna över natten.
    Rosta kokosflingorna lätt i en torr stekpanna & låt dem svalna.
    Ta fram tårtan ur frysen i god tid, ca 6 timmar före servering. Lossa tårtan från kanten med hjälp av en vass kniv.
    Rulla tårtans kant i de rostade kokosflingorna & låt den sedan tina i kylen. Dekorera efter tycke & smak.

• Kidz

Ett tips när du ska dela tårtbotten för att få den så jämn och fin som möjligt är att använda dubbel sytråd. Lägg bara tråden tunt botten där du vill ha den delad, korsa ändarna och stryp den:) Kanterna blir snygga och du får en jämn rak yta.
    Lycka till. Hoppas du hittar något recept som faller dig i smaken..

• pattisza

Jag har kopierat receptet från nätet. Jag har bakat från ett annat recept men jag tror att det är likadant fast jag hittar inte det nu.

Man brer ut sockerkakssmeten först och sen marängen ovanpå utan att förbaka någonting. Sen kan man göra en till om man vill ha den stor så lägger man fyllningen ovanpå marängen på första delen och sen lägger man botten nummer 2 med marängen upp ovanpå fyllningen.
    Man delar alltså inte på maräng och sockerkaka.
    Om man bara gör en botten så delar man den på mitten så att man får två likadana bottnar och lägger fyllning mellan.

• pattisza

Man bakar alltså 1 botten åt gången. Om man vill bygga på höjden

• Barnakär

Ska ställa mig och testa på den där dubbelkakan som verkar riktigt häftig, med sockerkaksbotten och maräng! Yummie! Eftersom man helst ska "lägga ihop den" så sent som möjligt, kan man förvara möjligtvis chokladmouse och vaniljsås och liknande i burkar tills imorgon?

• Barnakär

Brukar man inte ha i ättika i maräng?

• Barnakär

Nu har jag gjort botten och marängen upptill är klar men bottnen verkar lite mosig, vet inte om det är för att den inte är klar eller för det inoljade pappret.

• Shorona

Marängbottnar, grädde, frysta blåbär/hallon.
    Vispa grädden, lägg på mellan och på tårtan, släng på blåbären/hallonen mellan och uppepå. Tada! Enkel och sjukt god tårta!

Det är vi som är familjen G(-illerström)!
Svar på tråden Recept på en enkel men god tårta