Nûby-mugg med silikonpip
Jag köpte en mugg med handtag från Nûbys sortiment i mitten av december. Den är märkt att vara lämplig från 6 månader. Pipen och locket är av silikon. Mitt barn hann använda den någon vecka, sedan gick pipen sönder. Den sprack inuti, alltså där vattnet kommer ut. När jag gick tillbaka till affären jag köpt den på, fick jag veta att silikon går sönder när barnet tuggar på pipen och att man inte ska lämna barnet ensamt med muggen. Det vill säga, man ska se till att barnet inte biter på pipen och man har inget för att komma tillbaka och klaga på produkten. Jag sa att muggen bara använts några veckor och att mitt barn när muggen gick sönder var sju månader, dvs så gammal som rekommenderas. Den första expediten jag pratade med var obeveklig, det var jag som använt muggen fel och det finns nya lock att köpa. Sedan gick jag iväg med en annan som skulle visa något och hon smugglade till mig ett nytt lock som jag slapp betala. Visst, bra att jag slapp betala för ett nytt, men jag tycker det är helt sanslöst att man ska måsta sitta och punktmarkera barnet när det ska dricka ur muggen. Jag menar, det är rätt svårt att lära en sju månader gammal baby att den inte får tugga på pipen. Någon som har någon liknande erfarenhet? Ska man helt enkelt skita i silikon-produkter till barnen? Kan tillägga att det funkat fint att ha nappar med silikon.