Vad kostar det o få pälsen ordentligt genomborstad?
Någon som vet vad det kan gå på att få pälsen på en lapphund (mycket päls) ordentligt genomborstad?
Någon som vet vad det kan gå på att få pälsen på en lapphund (mycket päls) ordentligt genomborstad?
vaddå skaffar du en ras där du inte kan utföra borstningen själv?
varför inte höra med din uppfödare om hjälp annars eller om hon vet nån i närheten som kan hjälpa er.
annars får du väl ringa ett hundtrim och fråga.
men en lapphunds päls är inte svårarbetad.
okej någon som har ett mer seriöst svar??
öhh vad är det om det inte är seriöst? Man måste ju veta vad för pälsvård ens ras kräver innan man skaffar den.
och jag gav ju förslag om att höra med din uppfödare eller om andra som kan hjälpa dig i rasen eller att ringa ett hundtrim som jobbar med hundars PÄLS...och kan ge dig ett prisförslag.
Ja jag förstår ju oxå att jag kan ringa o fråga, men varför inte fråga här först så man får ett hum om vad priserna ligger i, det är väl det såna här forum är till för?
Nu gäller inte detta min hund utan min sambos mormor o morfar som oxå har en finsk lapphund. Jag tycker inte jag ska behöva förklara ens att det inte är min hund det gäller.
Men som vanligt när man ställer en enkel fråga på fl så blir man påhoppad!
Dom är båda över 70 år och enl. mig inte dom bästa på pälsvård, så därför tänkte jag vara snäll o kolla upp lite vad det skulle kunna kosta, eller ska jag kanske fråga varför dom skaffade en hund när dom inte kan utföra borstningen själv?
Så döm inte om du inte vet hela orsaken utan svara bara på en enkel fråga eller låt bli.
Marie J skrev 2009-02-19 11:21:06 följande:
min mamma har hund trimm och tar mellan 300 och 400 för det då ingår klippning om man vill ovh klo klippning.. men preiset beror lite på vart i landel man bor.. stockholms området brukar va lite dyrare..tex
Priset lär väl bero på hur mycket det finns att göra med pälsen och vad den hundtrimmaren har för priser rent generellt. Jämför med frisör. Bara här i "stan" finns det frisörer som tar allt mellan 150-500 för en klippning...
ja men spelar ju inte roll vem som äger hunden! men varför inte be att få hjälp av ens uppfödare då? dem är ju till för att stötta och kanske hjälpa till så hunden får den rätt skött? eller som s agt andra i rasen kan hjälpa till om inte du kan.
att ringa några hundtrim tar ju bara nån minut och fråga. för alla rasers pälsvårds behov är ju olika.
då är det ju bättre du frågar på lapphundsklubbens sida om råd där fler finns som vet mer om just den rasen.
för som ovan sägs...är pälsen tovig är den väldigt svårarbetad och gör ont för hunden så i värsta fall får man kanske raka ner på vissa ställen.
är inte frågan om påhopp, men ställer du frågan så får du ju ärliga svar, så enkelt är det.
ninanen skrev 2009-02-19 11:24:55 följande:
Både min o deras uppfödare bor typ 50-60 mil härifrån.
Men glöm att jag frågade, jag ringer nån istället.
Hej!
Jag förstår dig precis!!! Jag har en samojed och jag borstar honom och så, men jag vill inte duscha honom själv. Jag är rädd för att han inte ska bli tillräckligt torr och få exem. Isamband med badet så får dom alltid borsta ur honom ordentligt. (hur mkt man än borstar under magen tex så blir det tovor)
Jag bor i Östersund och till dom jag har lämnat min prins tar dom 1000kr för badning och urtovning. Kan varmt rekomendera dig att lämna in din hund för urtovning/borstning. Det är lätt att hålla efter pälsen lite längre än när man själv har försökt!