• JohannaJ

Regler för (ibid.)!?

Vi har en diskussion medan vi skriver en hemtenta. Vad gäller egentligen? Samma stycke, när, hur ofta?

Hur använder ni (ibid.)?

• Svar på tråden Regler för (ibid.)!?
  • JohannaJ

ingen som använder Harvardsystemet?

• JohannaJ

sista puffen innan jag ger upp

• Tecken

Jag använder mig av (ibid) i engelska texter och (a.a.) i svenska texter.

Jag använder det så fort jag tycker att det behövs (bra svar, va?). T ex:
    "Andersson (2008) anser att det... /.../... (a.a.).". Om jag inleder ett stycke som ovan, och använder mig av Andersson i hela stycket, så skriver jag (a.a.) i slutet av stycket. Detta för att förtydliga att det faktiskt är Andersson som anser någonting, och inte jag själv eller någon annan författare.

• JohannaJ

tack.

Jag skriver ref så här:
    .......(Loomba 2005).
    Hur skulle du använda det då?

Härligt att få ett svar. Om man kollar på hur välutbildade alla påstår sig vara här på familjeliv så verkar väldans få vilja kasta sig in i (ibid.) debatten

• Tecken

Hur menar du med "Hur skulle du använda det då?". Jag skriver aldrig så, jag hade skrivit: "FL hade 32miljoner besökare år 2007(Loomba, 2005). Vidare anser Loomba (2005) att Bla Bla. Bla bla (a.a.)."

• Tecken

Notera att stycket ovan är ett väldigt kort exempel, hade nog blivit tjatigt med så många referenser i ett så kort stycke

• allakantralla

ibid används när man skall källhänvisa citat till samma text som senast, oavsett hur långt tillbaka i texten det är. Jag använder mig konsekvent av ibid framför a.a., men om man vill kan man använda a.a. när det inte gäller direkta citat.

Här finns en länk till en site som i detalj anger hur man refererar enligt harvardsystemet:
    www.hb.se/wps/portal/blr/harvard/

• JohannaJ

Tecken skrev 2009-02-19 13:53:20 följande:

Hur menar du med "Hur skulle du använda det då?". Jag skriver aldrig så, jag hade skrivit: "FL hade 32miljoner besökare år 2007(Loomba, 2005). Vidare anser Loomba (2005) att Bla Bla. Bla bla (a.a.)."
    aha du menar så. Nu är jag med.
    jag syftar mer på
    bla bla bla bla (Loomba 2005). blablablablblabl. blablablabl (ibid.).

Alltså (ibid.) som att det syftar på att källan är den samma som tidigare.
  • JohannaJ

allakantralla skrev 2009-02-19 14:00:46 följande:

ibid används när man skall källhänvisa citat till samma text som senast, oavsett hur långt tillbaka i texten det är. Jag använder mig konsekvent av ibid framför a.a., men om man vill kan man använda a.a. när det inte gäller direkta citat. Här finns en länk till en site som i detalj anger hur man refererar enligt harvardsystemet: www.hb.se/wps/portal/blr/harvard/
    kanon! tack. Då har jag gjort rätt, under sex år. Vi är ett gäng som alla kommer från olika utbildningar och tydligen sklijer det sig väldigt åt hur man använder Harvard och speciellt (ibid.).
  • Tecken
    Svar på #9
    Ja, och a.a. = anfört arbete, dvs den källan som användes sist.

Och jag vill iaf stoppa in ett kommatecken = (Loomba, 2005). Backman har skrivit en väldigt bra bok om hur man refererar etc.
  • JohannaJ

Tecken skrev 2009-02-19 14:03:24 följande:

Svar på #9Ja, och a.a. = anfört arbete, dvs den källan som användes sist. Och jag vill iaf stoppa in ett kommatecken = (Loomba, 2005). Backman har skrivit en väldigt bra bok om hur man refererar etc.
    kommer inte kommatecken innan sida?
    (Loomba 2005, s.15)
  • tyresö
    Svar på #13
    JohannaJ skrev 2009-02-19 14:11:02 följande:
    Tecken skrev 2009-02-19 14:03:24 följande:
    kommer inte kommatecken innan sida? (Loomba 2005, s.15)
    när jag skriver sidhänvisning i löpande text skriver jag såhär: (loomba 2005:15f) om referatet innbär max 2 sidor av boken. är det fler än två sidor man hänvisar till skriver jag: (Loomba 2005:15ff).
    vet ej om detta är enligt harvardsystemet, men så skriver vi på min skola enligt "skriva för att lära" av dysthe m.fl.
Svar på tråden Regler för (ibid.)!?