Regler för (ibid.)!?
Vi har en diskussion medan vi skriver en hemtenta. Vad gäller egentligen? Samma stycke, när, hur ofta?
Hur använder ni (ibid.)?
Vi har en diskussion medan vi skriver en hemtenta. Vad gäller egentligen? Samma stycke, när, hur ofta?
Hur använder ni (ibid.)?
puff
ingen som använder Harvardsystemet?
sista puffen innan jag ger upp
Jag använder mig av (ibid) i engelska texter och (a.a.) i svenska texter.
Jag använder det så fort jag tycker att det behövs (bra svar, va?). T ex:
"Andersson (2008) anser att det... /.../... (a.a.).". Om jag inleder ett stycke som ovan, och använder mig av Andersson i hela stycket, så skriver jag (a.a.) i slutet av stycket. Detta för att förtydliga att det faktiskt är Andersson som anser någonting, och inte jag själv eller någon annan författare.
tack.
Jag skriver ref så här:
.......(Loomba 2005).
Hur skulle du använda det då?
Härligt att få ett svar. Om man kollar på hur välutbildade alla påstår sig vara här på familjeliv så verkar väldans få vilja kasta sig in i (ibid.) debatten
Hur menar du med "Hur skulle du använda det då?". Jag skriver aldrig så, jag hade skrivit: "FL hade 32miljoner besökare år 2007(Loomba, 2005). Vidare anser Loomba (2005) att Bla Bla. Bla bla (a.a.)."
Notera att stycket ovan är ett väldigt kort exempel, hade nog blivit tjatigt med så många referenser i ett så kort stycke
ibid används när man skall källhänvisa citat till samma text som senast, oavsett hur långt tillbaka i texten det är. Jag använder mig konsekvent av ibid framför a.a., men om man vill kan man använda a.a. när det inte gäller direkta citat.
Här finns en länk till en site som i detalj anger hur man refererar enligt harvardsystemet:
www.hb.se/wps/portal/blr/harvard/
Tecken skrev 2009-02-19 13:53:20 följande:
allakantralla skrev 2009-02-19 14:00:46 följande:
Och så lite användbara länkar:
- www.hb.se/wps/portal/blr/harvard/
- www.his.se/PageFiles/8381/referenser.pdf
Tecken skrev 2009-02-19 14:03:24 följande: