• Anonym

Utslag i underlivet

Jag har gjort en tråd om det här förut, men försöker igen..

Jag får då o då utslag i underlivet, på yttre blygdläpparna runt "hålet" (vad det nu heter). Ser ingen logik i när det kommer, än varför. Jag var på ungdomsmottagningen för ca 1år sedan, men fick tid dagen efter och då var utslagen borta. Hon tog lite tester och frågade om utslagen, men kunde inte heller förstå vad det var utan sa att jag nog är torr eller känslig mot tvättmedlet eller får eksem bara.

Utslagen syns inte så mycket, lite bubbligt kanske, men det är mest rött och kliar nå fruktansvärt! Jag brukar smörja in med vanlig hudkräm eller svag kortison för att lindra, men det brukar gå över dagen efter. Fast de kan komma tillbaka tredje dagen igen. Någon som har någon aning om vad detta kan vara? Det är inte vätskefyllt och som sagt så syns det nästan inget, bara rött.

• Svar på tråden Utslag i underlivet
  • Faanny

Jag hade precis likadant som dig för bara någon vecka sen! Fast för mig var det inte direkt några utslag, det kliade bara och var rött.
    Har du behandlat för svamp? För ofta när det kliar så kan det vara svamp. Rakar du dig ofta eller så? För när jag rakar mig för ofta får jag urinvägsinfektion, är väldigt känslig.. :(

Jag köpte en intimtvål och en intimkräm på apoteket, det hjälpte för mig! Dessutom var jag liksom JÄTTE torr (svårt att beskriva, men det var typ skrynkligt) på yttre blygdläpparna. Men det gick över med krämen.

Har du testat dig för någon könssjukdom?

• Anonym

Jag provade att låta det växa ut (rakar mig annars) men det kom "anfall" ändå.
    Jag har inte behandlat det här för svamp.. vet ju inte om jag är torr heller, men barnmorskan på UM misstänkte ju det.

Hon testade könssjukdomar när jag var dit

Faanny skrev 2009-02-19 18:03:17 följande:
    Jag hade precis likadant som dig för bara någon vecka sen! Fast för mig var det inte direkt några utslag, det kliade bara och var rött. Har du behandlat för svamp? För ofta när det kliar så kan det vara svamp. Rakar du dig ofta eller så? För när jag rakar mig för ofta får jag urinvägsinfektion, är väldigt känslig.. :(Jag köpte en intimtvål och en intimkräm på apoteket, det hjälpte för mig! Dessutom var jag liksom JÄTTE torr (svårt att beskriva, men det var typ skrynkligt) på yttre blygdläpparna. Men det gick över med krämen.Har du testat dig för någon könssjukdom?
  • Anonym

hoppas att det e svamp, för det går ju o behandla. det e hemst obeagligt att ha det.eller som sagt att du bara e torr.

men testa oxå om det tex kan vara herpes. det börjar bli mer o mer vanligt o smittas ofta för en del har inga symtom osv..men det kan va rött o svida o klia o sånt.

• Anonym

Jag vet inte vilka könssjukdomar hon testade för på UM, men alla var negativa. Kan man testa herpes om man inte har några utslag eller måste man ta testet på utslaget?
    Brukar inte herpesblåsor synas? Jag är ju mer röd..

Anonym skrev 2009-02-19 21:54:26 följande:
    hoppas att det e svamp, för det går ju o behandla. det e hemst obeagligt att ha det.eller som sagt att du bara e torr.men testa oxå om det tex kan vara herpes. det börjar bli mer o mer vanligt o smittas ofta för en del har inga symtom osv..men det kan va rött o svida o klia o sånt.
  • Anonym

Tyckte jag hade mycket flytningar igår, och idag, innan duschen så tog jag spegeln och tittade.. vilken svampinfektion! det var fullt med vitt kladd från "hålet"
    (ja det är säkert bara jag som kollar på sånt med spegeln :p)
    här ska köpas svampmedel!

• Faanny

Exakt så hade jag också, typ vitt kladd. :S Måste vara svamp alltså. Men jag köpte tvål, kräm och Lactal, sen försvann det. Tror ni att jag har kvar svampinfektionen då?

• Anonym

Det beror väl på hur du känner.. har du myckat flytningar? Kliar det? Svider?

Faanny skrev 2009-02-20 12:44:31 följande:
    Exakt så hade jag också, typ vitt kladd. :S Måste vara svamp alltså. Men jag köpte tvål, kräm och Lactal, sen försvann det. Tror ni att jag har kvar svampinfektionen då?
Svar på tråden Utslag i underlivet