• Mummy

0.1 på högskoleprovet - vad motsvarar det i antal rätt ungefär?

Ser på en del utbildningar att en del kommit in på utbildningarna med ett resultat på 0.1 på högskoleprovet.
    För mig som aldrig gjort det låter det väldigt lite, men det kanske det inte är?
    Så, hur dåligt/bra är det med 0.1 egentligen?

• Svar på tråden 0.1 på högskoleprovet - vad motsvarar det i antal rätt ungefär?
  • Pikku Enkeli

ca 4% av deltagarna i provet får sålite som 0.1. Det motsvarar ca 35 rätt av 122.

• Mummy

Men på en del utbildningar står det ju faktiskt 0.1 medan det på andra står 1.3 eller 1.0. Så jag tror inte de menar 1.0

• Hallonmun

Mummy skrev 2009-02-19 12:45:34 följande:

Men på en del utbildningar står det ju faktiskt 0.1 medan det på andra står 1.3 eller 1.0. Så jag tror inte de menar 1.0
    ja där ser man, då är det väl 0,1
  • Mummy

Men är det inte så att de måste ta in en del av studenterna via hp? Då är det kanske inte så konstigt om det är lågt på vissa utbildningar om inte så många av de sökande gjort provet?

• Hallonmun

nä jag tror inte de måste, det måste ju ha en gräns kan man tycka för att man ska fixa utbildningen och inte ta in för att man ska ta in från en viss kvot?! men jag vet inte

• Pikku Enkeli

Mummy skrev 2009-02-19 12:48:37 följande:

Men är det inte så att de måste ta in en del av studenterna via hp? Då är det kanske inte så konstigt om det är lågt på vissa utbildningar om inte så många av de sökande gjort provet?
    Jag vet inte hur det är nu och inte heller exakt hur det var förut. Men jag vet att när jag sökte till högskola för 4-5 år sedan så var en del platser på en del utbildningar reserverade för de som skrivit hp.
  • fredrikannsofie

Hallonmun skrev 2009-02-19 12:58:43 följande:

nä jag tror inte de måste, det måste ju ha en gräns kan man tycka för att man ska fixa utbildningen och inte ta in för att man ska ta in från en viss kvot?! men jag vet inte
    Du blandar äpplen och päron... :) Högskoleprovet har inget med behörighet att göra utan handlar endast om urval. Således kan du aldrig diskvalificera dig med ett dåligt HP. Däremot så kanske man ska fundera lite över sin egen förmåga om man får 0,1 på HP, men det är ju en annan sak...

Antalet platser i respektive urvalsgrupp bestäms i förväg, t ex att man ska anta 40% i HP icg 60% i BG (betyg av olika slag). Sen följer man det, oavsett vad det leder till. Allt annat vore förvaltningsrättsligt orimligt! :) Till saken hör ju också att om det krävs 0,1 på HP så krävs det inte mycket i betyg heller, det brukar korrelera hyfsat! ;)
  • Viewsonic

Hallonmun skrev 2009-02-19 12:46:49 följande:

Mummy skrev 2009-02-19 12:45:34 följande:
    ja där ser man, då är det väl 0,1
    Behöver man verkligen göra högskoleprovet då?
  • StrawberryDaquiri

Här har ni en som skrev högskoleprovet sista året på gymnasiet och fick grymt dåligt resultat, dock inte 0.1! Det tror jag inte är så ovanligt att man får första gången man skriver det eftersom det är väldigt speciellt att sitta och skriva ett höskoleprov. Jag har alltid haft bra betyg i skolan och har inte haft speciellt svårt att plugga inför ett prov, men när jag skulle förebreda mig inför HP stod det helt still. Visste inte hur jag skulle förbereda mig, blev nervös och kände av tidspressen. Det tror jag bidrog väldigt mycket till ett dåligt resultat.

Så fredrikannsofie du skrev "Däremot så kanske man ska fundera lite över sin egen förmåga om man får 0,1 på HP, men det är ju en annan sak..."
    Jag tror inte att man ska gräva ner sig och känna sig dåligt för att man får dåligt resultat på HP, det är så mycket annat som spelar in på det resultatet än bara kunskapsförmågan.

Nu till sak, jag kom in på min utbildning på mitt HP resultat, blev självklart jätte förvånad när jag såg det. Men som jag förstod så hade de tagit in tre personer på HP och jag antar att det var så några som hade skrivit det provet i våran klass så att jag gled in på det. Men det är som jag tror!

Svar på tråden 0.1 på högskoleprovet - vad motsvarar det i antal rätt ungefär?