• annzah

Quornlasagne

Då var det jag igen som behöver råd...

Tänkte göra lasagne med Quorn istället för köttfärs snart. Jag har aldrig lagat mat med Quornfärs förut, och undrar - steker man den och gör sås som om det vore vanlig köttfärs, eller är det så att man inte behöver steka / koka den innan man börjar själva lasagnebyggandet? Har kikat efter recept på nätet och sett båda varianterna, men det verkar vara vanligare att bara blanda den med tomater osv. i en bunke "kallt" och inte göra "bolognese" av det hela.

Tacksam för svar!

• Svar på tråden Quornlasagne
  • Nostalgica

hej
    bra middagsval

jag brukar steka löken och sen i med quornfärsen. steka på lite och sen krossade tomater och kryddor + lite vatten .....
    namnam!!

• dio

Hej!

Jag brukar steka den först om den är frusen. Salta lite extra, quorn är osalt Annars gör jag som vanligt. 
    I was an atheist until I realized that I am God
  • annzah

Tack för ditt svar! Jag har två påsar i frysen och försöker äta ur den nu framåt slutet på månaden :)

• ludenben

Den ska inte kokas förlänge för då blir den svampig. När jag gör köttfärssås med den gör jag såsen i omvänd ordning mot köttfärs. Alltså steker lök först, tillsätter tomatkross, grädde, kryddor och allt vad man har i. När såsen kokat klart tillsätter jag qourn och låter det bli varmt, kokar några minuter och sen tar jag bort det från plattan.
    Ska du ha till lasange så skulle jag nog testat det med att blanda kallt i en bunke så att det inte blir för svampigt i ugnen.

BF 23/4- 09
  • snarret

Jag gör precis som man gör med vanlig köttfärs. Inget krångligt alls.

• smulan 75

Gjorde 2 formar till sonens kalas och gjorde 1 med nötfärs o en med quornfärs(syrran äter inte kött) och min svåger och min man råkade ta från "fel" form och tyckte den med quorn var mycket godare än den vanliga men det räckte till syrran ändå

• red rose 06

hur lagar man lasange, dum fråga kanske, men jag har aldrig lyckats!

• Nostalgica

red rose

du gör en quornfärs och en bechamelsås.
    sen varvar du med lasagneplattor. ost uppanpå allting. = ) namnamn. receptet står också på kartongen för plattorna.

eller...
    kan man göra lasagne med spenat och keso, etc...

Svar på tråden Quornlasagne