• HeartsOnFire

Mat utomlands till 1-åring. Tips och råd!

Jag behöver lite tips och råd om vad min 1-åring(1 år och 4 månader) kan äta när vi åker till Mallorca.
    Ska han äta på restaurangerna med oss?
    Hur har ni andra gjort med så små barn när ni har varit utomlands?
    Har ni beställt mat till dem på restaurangen eller har ni haft med mat hemifrån Sverige som de fått äta?

• Svar på tråden Mat utomlands till 1-åring. Tips och råd!
  • April Mamma

Vi hade med oss ett gäng burkar,men vi beställde mat ute på restaurang till sonen.
    Viss mat gick hem,annan inte =) Då var det bra att ha en burk att värma när man kom till hotellet =)

• HeartsOnFire

April Mamma skrev 2009-02-19 17:39:36 följande:

Vi hade med oss ett gäng burkar,men vi beställde mat ute på restaurang till sonen. Viss mat gick hem,annan inte =) Då var det bra att ha en burk att värma när man kom till hotellet =)
    Okej. Vi gör all mat hemma. Tycker du att vi ska göra iordning portioner för 2 veckor åt honom och ta med?
  • puh1976

Jag vet att min kompis köpte barnmatsburkar på destinationen (i deras fall Spaniens fastland)och det var inga problem de tyckte att restaurangmaten var för salt. Och de hade köpt någon form av nappflask/burkvärmare de använde på rummet för lillan.

• puh1976

Hur ska ni förvara den hemlagade maten?

• April Mamma
    HeartsOnFire skrev 2009-02-19 17:41:00 följande:
    April Mamma skrev 2009-02-19 17:39:36 följande: Okej. Vi gör all mat hemma. Tycker du att vi ska göra iordning portioner för 2 veckor åt honom och ta med?
    Hur skall ni kunna förvara maten??

Jag har för mig att vi hade med oss en massa brukar för mycket...men det beror nog på vad man har för barn..våran son har aldrig varit direkt matglad så det var nog därför som han ratade restaurangmaten ibland...
  • HeartsOnFire

puh1976 skrev 2009-02-19 17:45:05 följande:

Hur ska ni förvara den hemlagade maten?
    På samma sätt som man förvarar köpt mat...i burkar.
  • April Mamma
    HeartsOnFire skrev 2009-02-19 17:58:08 följande:
    puh1976 skrev 2009-02-19 17:45:05 följande: På samma sätt som man förvarar köpt mat...i burkar.
    Ok,men håller det i två veckor? Antar att det gör det eftersom ni ska göra så...men "vanlig" mat eller en matlåda håller ju inte så länge inte ens i ett kylskåp.?
  • puh1976

Det brukar ju inte alltid finnas möjlighet att frysa och för den delen inte heller alltid ett stort kylskåp på hotell.

• HeartsOnFire

April Mamma skrev 2009-02-19 18:00:44 följande:

Ok,men håller det i två veckor? Antar att det gör det eftersom ni ska göra så...men "vanlig" mat eller en matlåda håller ju inte så länge inte ens i ett kylskåp.?
    Jag har inte sagt att vi ska göra så. Jag har bara frågat om råd.
    Jag frågade dig om DU TYCKER att jag ska ta med mat för två veckor.
    Antagligen så håller den inte så jag tar nog inte med någon mat till honom.
  • April Mamma
    HeartsOnFire skrev 2009-02-19 18:17:36 följande:
    April Mamma skrev 2009-02-19 18:00:44 följande: Jag har inte sagt att vi ska göra så. Jag har bara frågat om råd. Jag frågade dig om DU TYCKER att jag ska ta med mat för två veckor. Antagligen så håller den inte så jag tar nog inte med någon mat till honom.
    "Okej. Vi gör all mat hemma. Tycker du att vi ska göra iordning portioner för 2 veckor åt honom och ta med?"

Det lät som om att du skulle ta med hemlagad mat,eftersom ni alltid ger det....Det var det som jag och andra ifrågasatte....
    Ska man ta med mat så är det nog brukmat som funkar...kanske bra att ta med några i fall inte restaurangmaten funkar.
Svar på tråden Mat utomlands till 1-åring. Tips och råd!