• TheReLe

Ugn- hur lång tid ska det ta att få den i rätt temperatur?

Ja, som rubriken lyder?
    Hur lång tid ska det egentligen ta för en ugn att komma upp i rätt temperatur?

Vår tar liksom lätt en timme på sig innan lampan slocknar (den är från 80-talet tror jag) Ska det vara så?

• Svar på tråden Ugn- hur lång tid ska det ta att få den i rätt temperatur?
  • Pappa G

Nu anger du ju inte vilken temperatur du avser, men en timme är inte rimligt. Tidsåtgången styrs ju av hur mycket effekt ugnen har. Det varierar mellan olika modeller.

• TheReLe

Pappa G skrev 2009-02-19 17:49:16 följande:

Nu anger du ju inte vilken temperatur du avser, men en timme är inte rimligt. Tidsåtgången styrs ju av hur mycket effekt ugnen har. Det varierar mellan olika modeller.
    oj, missade det.. Men 175-225, visst blir den varm ändå men vet inte om den blir tillräckligt varm eftersom lampan aldrig slocknar, idag har den tagit 1 och 1/2 timme på sig och maten är sakta men säkert tillagad men det blir ju lite tokigt eller hur?
  • Viewsonic

Tar det en timme att bli 175 grader är det bara att slänga å köpa en ny.

• Heavenlyfaith

Kasta bort o köp en ny! Den är gammal o hargjort sitt... orkar inte med mer...

Jag kan inte bli frisk men kan välja att leva lycklig som sjuk
  • Wry

Det låter orimligt länge. Har du testat att värma upp ugnen på snabbprogrammet (om det finns ett sånt, heter vanligen S) och sedan ställa om till det program du vill ha den på när den är varm? Kanske går det lite snabbare?

• Pappa G

TheReLe skrev 2009-02-19 17:56:35 följande:

Pappa G skrev 2009-02-19 17:49:16 följande: oj, missade det.. Men 175-225, visst blir den varm ändå men vet inte om den blir tillräckligt varm eftersom lampan aldrig slocknar, idag har den tagit 1 och 1/2 timme på sig och maten är sakta men säkert tillagad men det blir ju lite tokigt eller hur?
    Då är det antingen fel på ugnen, eller fel på elanslutningen.
  • TheReLe

HAr gjort en felanmälan hos hyresvärden nu, får se... Kanske får jag en ny!!

• Viewsonic

TheReLe skrev 2009-02-19 18:11:07 följande:

HAr gjort en felanmälan hos hyresvärden nu, får se... Kanske får jag en ny!!
    Kontakta hyresgästföreningen annars. Tror vår 10 år gamla ugn tar 10 minuter på sig att bli 175 grader. Vi har trefas (380V) kontakt med 3 piggar istället för 2.
  • TheReLe

Viewsonic skrev 2009-02-19 18:20:12 följande:
    Kontakta hyresgästföreningen annars. Tror vår 10 år gamla ugn tar 10 minuter på sig att bli 175 grader. Vi har trefas (380V) kontakt med 3 piggar istället för 2.
    [/citat]

får se vad de säger, gissar att de hör av sig i morgon... Men de brukar inte vara omöjliga...

Svar på tråden Ugn- hur lång tid ska det ta att få den i rätt temperatur?