• Anonym (hanna)

Hur länge är man underhållsskyldig?

Har hört att man måste betala underhåll som längst tills barnet fyllt 19 år om den fortfarande går i skolan? Stämmer det?
    Det kan ju inte förväntas att man ska betala efter att barnet gått ut gymnasiet, om barnet då väljer att studera vidare får han/hon väl bekosta detta själv?

• Svar på tråden Hur länge är man underhållsskyldig?
  • Barbabok

Tills barnet är 18 om det inte fortfarande studerar, då är det tills 21.

Jag är med parvel
  • Anonym

Man är skyldig att försörja sitt barn fram till 18-årsdagen eller så länge som barnet studerar på gymnasienivå, dock längst till 21-årsdagen.

Detta framgår av föräldrabalkens 7 kap. 1 §:
    "Föräldrarna skall svara för underhåll åt barnet efter vad som är skäligt med hänsyn till barnets behov och föräldrarnas samlade ekonomiska förmåga. När föräldrarnas underhållsskyldighet bestäms skall hänsyn tas till barnets egna inkomster och tillgångar samt till barnets sociala förmåner under beaktande av vad som följer av föreskrifterna om dessa.
    Underhållsskyldigheten upphör när barnet fyller arton år. Går barnet i skolan efter denna tidpunkt, är föräldrarna underhållsskyldiga under den tid som skolgången pågår, dock längst intill dess barnet fyller tjugoett år. Till skolgång räknas studier i grundskolan eller gymnasieskolan och annan jämförlig grundutbildning.
    I kostnaderna för barnets underhåll skall föräldrarna sinsemellan ta del var och en efter sin förmåga."

• Anonym (hanna)

och det betyder ju att om de typ har gått om nån klass eller så i grundskolan som gör att de blir äldre innan de går ut gymnasiet. Så då är det tills de fyller 18 eller tills de gått ut gymnasiet.
    Men alltså de här ungarna kan ju börja studera vidare och plugga och så och bo kvar hos boendeföräldern hur länge som helst(bor i en stad där det är svårt att få lägenhet) vi kan ju inte stå och betala till mamman fastän ungarna bor kvar hemma, vi har ingen skyldighet till det menar jag. Utan då ger vi kanske fickpengar eller liknande vilket vi inte gör nu då vi betalar underhåll.

• Barbabok
    Anonym (hanna) skrev 2009-02-19 19:25:59 följande:
    och det betyder ju att om de typ har gått om nån klass eller så i grundskolan som gör att de blir äldre innan de går ut gymnasiet. Så då är det tills de fyller 18 eller tills de gått ut gymnasiet.Men alltså de här ungarna kan ju börja studera vidare och plugga och så och bo kvar hos boendeföräldern hur länge som helst(bor i en stad där det är svårt att få lägenhet) vi kan ju inte stå och betala till mamman fastän ungarna bor kvar hemma, vi har ingen skyldighet till det menar jag. Utan då ger vi kanske fickpengar eller liknande vilket vi inte gör nu då vi betalar underhåll.
    Lite osäker, men jag har för mig att underhållet kan sättas på barnets konto efter det fyllt 18 vid förlängt uh (vid studier alltså), sådet betalas inte till boföräldern. Skyldigheten att betala kommer man dessvärre inte undan med såvida inte barnen och den andra föräldern avsäger sig det då.
    Jag är med parvel
  • fryxan

tills barnet fyllt 18 eller gått ut gymnasium.(19-21 år)
    även efter gymnasium av början ålder 18-19 om studierna går under gymnasie nivå.
    gäller ej högskolestudier.
    generellt 20 år som brukar beräknas som avslutande inom gymnasium.

arbetar barnet under sommaren o tjänar egna pengar, dras viss underhåll tillbaka av den andra föräldern.
    kolla med skattemyndigheten ang tariff.
    jag tror det är= jobbar barnet 100% faller underhållet helt. under lov, framförallt sommar.

Svar på tråden Hur länge är man underhållsskyldig?